Porsche 911 er uden tvivl den største sportsvogn nogensinde, og derfor betragtes mange generationer af 911’eren nu som ægte klassikere eller moderne klassikere. Ældre luftkølede 911’ere sælges for hundredvis, hvis ikke millioner af kroner, mens Porsche 911 996 fra 1997-2004 er lidt af et sort får i familien.
996 introducerede en del afvigelser fra den ti år gamle, trofaste 911’s design og udførelse, hvilket gav anledning til en del ballade blandt Porsche 911-entusiasterne. 996 var den første vandkølede 911’er, og den introducerede også en kraftigere, bred karosseri, som almindeligvis er kendt for sine “aubergine”-forlygter.
På grund af dette fik 996 aldrig den hæder, som den virkelig fortjener, så nu er et godt tidspunkt at overveje at købe 996’eren. Designmæssigt er 996’eren en marmittebil, som man enten elsker eller ikke elsker. Den er kendt for at holde længe, men der er en del potentielle problemer, der er værd at nævne.
Pladsmæssigt er det den første 911 fra den moderne æra, hvilket betyder, at den nemt kan rumme både højere og overdimensionerede bilister. Værdimæssigt er 996’eren lidt af et røverkøb lige nu, fordi den kan fås for betydeligt mindre sammenlignet med den foregående 993 og de efterfølgende 997-generationer af 911’eren.
Porsche 996 911 – Drivlinjen
Basis 996 911’eren kommer med en 3,4L flad 6-cylindret motor, der yder 296 hk og 258lb-ft moment. 996 Carrera 4 leveres med den samme motor og et AWD-system. 996 Carrera 4S leveres også med AWD, men med en mere potent 3,6 liter flad 6-cylindret motor, der yder 320 hk og et drejningsmoment på 273 lb-ft.
Den højeste Turbo-model fik en lang række opgraderinger i forhold til de almindelige 996 911’ere, hvilket gjorde den til en virkelig hurtig bil selv efter nutidens standarder. Den flade 6-cylindrede 3,6L-motor fik en dobbelt turboladet opsætning, som øgede ydelsen til 415 hk og et drejningsmoment på 415 lb-ft.
Du kunne også opgradere turboen med X50-pakken, som øgede ydelsen til 450 hk og 444 lb-ft drejningsmoment. Turbo 996 er stadig en utrolig hurtig bil med en topfart på 186 mph og en 0-60 mph-tid på under 4 sekunder. Alle 996’ere leveres med enten en 6-trins manuel eller automatisk gear, men de fleste entusiaster foretrækker den manuelle.
996’erens sidste hurra var 996 GT2, som er et ægte banefokuseret bæst, der yder 462 hk og 457 lb-punkts drejningsmoment. Turbo S kom også helt til sidst i 996-produktionen, men den er i bund og grund en almindelig Turbo med X50-pakken.
Porsche 996 911 – Design og chassis
Porsche 996 911 var ikke kun den allerførste vandkølede 911’er, men det var også den allerførste 911’er, der blev produceret på et samlebånd i stedet for i hånden. 996 introducerede den vel nok største designmæssige afvigelse fra tidligere 911-modeller, som nu stadig betragtes som relativt konservativ.
911’eren blev glattere, bredere, lavere og større med 996’eren. Affjedringen var også en relativt stor afvigelse fra tidligere modeller, men alle kan blive enige om, at 996 er meget mere dynamisk på grund af den. Chassiset er afbalanceret ligesom med alle de andre moderne 911-generationer.
En af de mest kontroversielle designbeslutninger, som 996 introducerede, er de såkaldte aubergineforlygter, som af mange anses for at være 996’s svageste designled. Designopgraderingerne fortsatte også i interiøret, fordi 996 endelig fik et ordentligt HVAC-system og endda et navigationssystem.
Porsche 996 911 – Pålidelighed og almindelige problemer
Porsche-modellerne fra slutningen af 90’erne og begyndelsen af 2000’erne er ikke de mest pålidelige biler på markedet, både fordi de er mere end 20 år gamle, og fordi Porsche var i noget af en finanskrise på det tidspunkt. Som sådan er 996 ikke den mest pålidelige 911’er, men med korrekt vedligeholdelse bør et eksemplar med lavt kilometertal kunne klare sig i mange år fremover.
De mest almindelige problemer, der plager 996’eren, er ned til knækkede IMS-lejer, knækkede cylinderforinger/hoved, olielækager, problemer med kobling og gearkasse, problemer med tændspoler og potentielle problemer med køler og kondensator.
Porsche 996 911 – Værdi og praktisk anvendelighed
Du kan få en anstændig 996 911 for omkring 35.000 til 40.000 dollars, mens nogle ældre eksemplarer med højere kilometertal kan fås for næsten det halve. Det er ikke ligefrem alt for billigt, men den foregående 933-generation koster 80.000 dollars for lavere modeller.
Chancerne for at 996’eren stiger i værdi er ikke så overdrevne som det er tilfældet med nogle mere populære 911-modeller. Velholdte eksemplarer vil dog sandsynligvis stige løbende. Rent praktisk er der tale om en klassisk moderne 911, hvilket betyder, at den har 2 anvendelige sæder og et relativt lille bagagerum foran.
FAQ-afsnit
Er en Porsche 996 dyr at vedligeholde?
Ja, det er den. Alle Porsche-modeller koster en del penge at vedligeholde, da de jo er Porscher. Selv om indgangsprisen ikke virker så høj, er vedligeholdelsesomkostningerne det faktisk, så sørg for at gøre dit hjemmearbejde, før du overvejer at købe en 996 911.
Du kan muligvis få 996’eren serviceret hos en uafhængig mekaniker, men kun hvis mekanikeren har erfaring nok med 996’ere. Indrømmet, det vil ikke favorisere bilens værdi, men det vil sandsynligvis koste meget mindre i forhold til en Porsche-forhandler eller en autoriseret Porsche-specialist.
Er Porsche 996 sikker?
996 er en performancebil, hvilket betyder, at du sandsynligvis ikke køber den for at køre den som en bedstemor. Som sådan skal den være en fuldt funktionsdygtig bil, for den er ikke så sikker som en moderne 911 er.
Det betyder ikke, at 996’eren er usikker, men snarere at den mangler, når det gælder næsten alle de nuværende aktive sikkerhedssoftware-systemer.
Er Porsche 996 911 det værd?
Porsche 911 996 er det værd, hvis du vil opleve den ikoniske 911’er uden at betale eksorbitante beløb. Du skal finde et ordentligt eksemplar med ikke for mange kilometer på uret, ellers vil du bruge alt for mange penge på at vedligeholde den.
Det er ikke en bil, du bør køre dagligt i, og hvis du er villig og i stand til at passe ordentligt på den, er en 996 virkelig det hele værd.