Både Polestar og Audi fokuserer på at designe og fremstille luksusbiler, men forskellen her er, at Polestar først lige er begyndt på deres satsning på luksusbiler, mens Audi har været med i spillet i mere end 100 år. Polestar er nemlig stærkt støttet af Volvo, og vi bliver nødt til at fokusere på den forbindelse, hvis vi vil sammenligne disse to.
Det betyder, at Polestar-modellerne er konstrueret af Volvos reservedelsbakke, hvilket betyder, at de bør have lignende pålidelighedsresultater med specifikke forskelle for så vidt angår hovedsagelig drivlinjen. Det er dog endnu ikke muligt at sammenligne disse to producenter fuldt ud.
Når det er sagt, synes Audi i bedste fald at være gennemsnitlig, hvad angår pålidelighed, hvilket er det samme som alle de tyske premium-mærker ud over Porsche. Det skyldes både, at Audi-biler er ekstremt komplekse og har mange funktioner, og at Audi ikke nødvendigvis prioriterer pålidelighed.
Polestar er på den anden side et nytilkomment mærke, så vi kan ikke med sikkerhed sige, hvor godt det klarer sig med hensyn til pålidelighed, men i betragtning af at Volvo klarer sig bedre end Audi i pålidelighedsafdelingen, er det sikkert at antyde, at Polestar-modellerne også vil gøre det.
Audi pålidelighed – middelmådig i bedste fald
Det tyske premium executive-segment består af BMW, Mercedes og Audi, og alle tre er lige pålidelige, både fordi de er komplekse, og fordi disse mærker ikke prioriterer pålidelighed som f.eks. Toyota.
Det skyldes, at disse mærker fokuserer på innovation og på at tilbyde futuristisk udseende og præsterende biler pakket med alle mulige former for teknologi, der aldrig før er set. Fordi de fleste Audi’er købes med garanti, påvirkes salget af nye biler ikke så meget af pålidelighed, fordi ingen normalt skal betale for reparationer fra starten af.
Det mest sammenlignelige mærke Audi laver til Polestar er den kompakte SUV Audi e-Tron, som er direkte rivaliserende med den kommende Polestar 3. e-Tron ser ud til at være en ret pålidelig elbil, så meget, at den potentielt set sagtens kan være på samme niveau som Polestar 3, men vi bør vente på Polestar 3 for at vide det med sikkerhed.
Endelig kommer nye Audi-modeller med en 4 år lang eller 50k miles fabriksgaranti, som kan udvides op til 10 år og 120k miles, hvilket er bedre end BMWs udvidede garanti.
Polestar pålidelighed – sandsynligvis bedre end Audi’s
Som tidligere nævnt er Polestar et ret nyt mærke, og det betyder, at vi ikke helt kan vurdere, hvor pålidelige Polestar-modellerne er. Den eneste aktuelle model på markedet er Polestar 1, som ikke ligefrem er en almindelig bil, da den koster 150.000 dollars, yder 600 hk fra tre forskellige motorer og er begrænset i produktion.
Polestar 2 er dog langsomt på vej på markedet, og den ser ud til at være omfattet af en tilbagekaldelse allerede, hvilket ikke nødvendigvis er et godt tegn. Problemerne er dog blevet løst hurtigt, hvilket betyder, at Polestar 2 er indstillet på at fungere uden mange problemer.
Da de fleste Polestar-modeller deler mange af deres dele med moderne Volvo-modeller kan vi forudsige, at Polestar-modellerne burde være mere pålidelige end Audi-modellerne. Dette er dog kun et rimeligt skøn og kan ikke betragtes som den sande situation.
Uanset hvad, kommer Polestar-modellerne med en 4-årig lang eller 50k mile garanti, som også kan forlænges, som det er tilfældet med de fleste premium-biler derude.
Vedligeholdelse – et vigtigt aspekt af pålidelighed
Selv om et bestemt mærke eller en bestemt model kan have overlegne forudsagte pålidelighedsresultater, er disse, som ordet måske antyder – kun forudsigelser. Det betyder, at de ikke altid afspejler alle ejere, fordi utallige faktorer påvirker pålideligheden, og disse kan ikke tages i betragtning i de fleste pålidelighedstabeller.
I modsætning til hvad mange tror, er Audi-modeller mindre dyre, når det gælder vedligeholdelse, sammenlignet med Volvo-modeller. Det skyldes, at Audi deler mange af sine dele med resten af VAG, mens Volvo har en tendens til at bruge de mest komplekse motorkonfigurationer på markedet.
Dette gælder også for Polestar en, som bruger en 4-cylindret motor, der både er turboladet og kompressoropladet, samtidig med at den også bliver boostet af to elektriske modeller. En sådan kompleksitet kræver kompleks vedligeholdelse, og derfor kan vi sagtens sige, at Polestar-modellerne også skulle være dyrere at vedligeholde end Audi elbilerne.
FAQ-afsnit
Er Audi mere luksuriøs end Polestar?
Hvis du higer efter raffinement og luksus, er du bedre tjent med en Audi, fordi Audi tilbyder langt flere muligheder, hvad angår luksus. Selv om både Polestar 1 og Polestar 2 ganske vist er luksusbiler, kan de ikke sammenlignes med de fleste Audi’er, hvad angår komfort, luksus og teknologi.
Den mest luksuriøse bil, som Audi tilbyder, er A8, som er en luksus-sedan i fuld størrelse, der simpelthen overgår alt, hvad Volvo/Polestar gør, når det gælder luksus.
Er Audi mere eftertragtet end Polestar?
Audi e-Tron GT er en af de mest eftertragtede og flotteste elbiler, der kan købes for penge i dag, så man kan roligt sige, at e-Tron GT deler en lignende markedsfilosofi med Polestar 1. Topmodellen GT RS koster samme penge som Polestar 1, og den tilbyder samme effekt og køreoplevelse.
Men hvis man sammenligner de to med hensyn til begærlighed, er det let at sige, at e-Tron GT RS er den mere begærlige model mellem de to. Hvis vi tager resten af det nuværende Audi-sortiment med i betragtning, kan vi nemt sige, at Audi i øjeblikket laver mere eftertragtede biler end Polestar.
Vil Polestar snart udgive flere modeller?
Inden 2025 planlægger Polestar at frigive 5 nye modeller generelt, herunder Polestar 2. Den næste Polestar, der skal udkomme, er den kompakte sportslige SUV Polestar 3, der skal konkurrere med Audi e-Tron og sandsynligvis vil blive afsløret på et tidspunkt i 2022.
Udover disse to planlægger Polestar også at lancere en elektrisk sedan, der også skal være en direkte konkurrent til e-Tron GT. En større SUV skulle følge efter og sandsynligvis også en mindre elbil.