Peugeot er et kendt navn i Europa, hvilket betyder, at det er svært at gå nogen steder uden at støde på et par Peugeot-modeller. Mærket har været i fremgang de seneste par år på grund af at lave bedre udseende, mere mindeværdige biler og elektrificere hele sit sortiment. Dette har skubbet Peugeot frem i forreste række på det europæiske bilmarked og hjulpet med at skaffe mange nye kunder.
Fokus i dagens artikel vil ikke være hvordan Peugeot gør forretninger, men hvorfor en Peugeot ikke vil starte – årsager og hvordan man løser det. Hovedårsagen til, at en Peugeot ikke vil starte, skyldes, at batteriet enten er svagt, helt udtømt eller har korrosion på toppen af batteripolerne, som blokerer for, at valutaen kan sætte strøm til bilen.
En anden lige så almindelig årsag er forbundet med en defekt generator, som går hånd i hånd med et dødt batteri. Startmotoren bruges til at sætte motoren i gang, hvilket betyder, at hvis du ikke kan høre nogen igangsætning, er det sandsynligvis startmotoren, der er skyld i det. Da nye Peugeot-modeller alle leveres med nøglehåndtag i stedet for nøgler, skal du sørge for at kontrollere batteriets tilstand i nøglehåndtaget, da dette også kan være årsag til, at bilen ikke vil starte.
Sikringsboksen og tændrørene er meget lig hinanden, men er ikke så almindelige som de ovenfor nævnte årsager. Endelig skal vi også tale om tilstoppede brændstoffiltre og defekte brændstofpumper, som er sjældne, men som har en tendens til at ske.
Problemer med batteriet
I stort set alle biler i dag bruges et 12-volts batteri til at sætte bilen i gang og til at drive nogle af bilens tilbehør, mens man er på farten. Hvis batteriet er dødt, får du ingen strøm, hvilket betyder, at ingen af dine lygter og dit tilbehør virker. Det bedste, du kan gøre, er at teste batteriet via et multimeter.
Hvis målingerne siger 12-13 volt, er dit batteri i orden, hvis den siger mindre eller mere end det, er dit batteri ikke i orden. Sørg også for at kontrollere batteripolerne for tegn på korrosion, da det også vil hæmme din evne til at starte bilen. Sørg for at bruge et specielt batterirengøringsmiddel til at tørre korrosionen af fra polerne, før du starter bilen.
Problemer med generator og startmotor
Generatoren bruges til at oplade batteriet under kørslen, hvilket betyder, at hvis en generator dør, vil batteriet blive udtømt, hvis generatoren dør. Det bedste, du kan gøre her, er at sætte bilen i gang med en starthjælp og se, om generatoren faktisk oplader batteriet. Hvis bilen dør eller mister strømmen helt, er din generator død og bør udskiftes.
Startmotoren har til opgave at sætte motoren i gang, hvilket betyder, at hvis du ikke kan høre nogen igangsætning, mens du drejer nøglen, er det startmotoren, der er den skyldige. Sørg derfor for at udskifte startmotoren, før du forsøger at starte bilen igen.
Problemer med batteriet i nøglehåndtaget
Alle nye Peugeot-modeller er udstyret med en nøglehåndtag i stedet for en normal bladnøgle, hvilket betyder, at de ofte også leveres med nøglefri adgangs- og startfunktionalitet. Ingen af disse vil fungere, hvis batteriet i nøglehåndtaget er opbrugt, hvilket kræver, at du udskifter det, før du forsøger at starte bilen.
Hvis du på den anden side stadig har en bladnøgle, skal du sørge for at starte bilen på den måde, for hvis den ikke starter, er din nøglehåndtag ikke et problem. Bilen bør også give en advarsel, hvis den faktisk ikke kan bekræfte, at nøglen er i bilen.
Sikringsboks og tændrør
Sikringsboksen har til opgave at holde bilen sikker mod kortslutninger og overbelastning af elektricitet, hvilket betyder, at når/hvis din bil oplever en spids i strømmen, vil en sikring brænde og gøre systemet ubrugeligt, indtil du udskifter den brændte sikring til en ny.
Tændrørene er ikke normalt en årsag til, at en bil ikke kan starte, men det kan de være, hvis tændrøret løsnes eller brændes. Disse fører oftere til fejltænding, men hvis mere end ét tændrør er ristet, vil det blokere dig for at starte bilen helt op.
Problemer med brændstofsystemet
Endelig skal vi også tale om problemer med brændstofsystemet, som omfatter tilstoppede brændstoffiltre og en defekt brændstofpumpe. Hvis brændstoffilteret bliver tilstoppet, blokerer det passagen fra tanken til motoren, og bilen vil ikke kunne levere nogen strøm.
På den anden side, hvis brændstofpumpen er død, vil bilen ikke kunne levere noget brændstof til motoren, og bilen vil derfor ikke kunne starte. Indrømmet, disse årsager er ikke nær så almindelige som de tre første årsager, men de sker nogle gange.
FAQ-afsnit
Hvor meget koster et nyt Peugeot-batteri?
Du kan forvente at betale mellem 100 og 200 € for et helt nyt 12-volts Peugeot-batteri, hvilket er et sted i det normale. Sørg dog for at tjekke, om din bil stadig er under garanti, da batteriet har tendens til at være dækket af garantien, hvis det dør for hurtigt.
Uanset hvad det måtte være, skal du altid sørge for at udskifte batteriet med nøjagtig samme type batteri, ellers vil du opleve mere alvorlige problemer.
Hvor længe kan et Peugeot-batteri holde?
Et Peugeot-batteri er ikke anderledes end et normalt bilbatteri, hvilket betyder, at det bør kunne holde i omkring fem år, hvis alt er som det skal være. Når du kommer tæt på et dødt batteri, er det altid bedre at udskifte det med det samme og ikke vente, til det dør helt, da det kan give flere problemer med bilen.
Har Peugeot elbiler 12-volts batterier?
Ja, Peugeot EV-biler har et normalt 12-volts batteri, som bruges til at starte bilen og til at forsyne dens tilbehør. Elbiler har ikke en generator, da batteriet oplades via en DC-til-DC-strømkonverter.