Peugeot e-208 er en subkompakt elektrisk version af den velkendte Peugeot 208, hvilket betyder, at den primært er designet til brug i byerne, da den ikke tilbyder et særligt langtidsholdbart batteri. Hvorom alting er, så ser e-208 ud til at sælge rigtig godt for hvad den er, da mange mennesker derude er interesseret i pendlere i indre by, der ikke forurener miljøet og samtidig er relativt overkommelige.
Renault Zoe er mere eller mindre den samme historie, da disse to er hovedmodstandere i dette segment. Som sådan vil vi sammenligne Peugeot e-208 vs Renault Zoe og fortælle dig, hvilken af de to der er den bedre bil for dig. Vi vil sammenligne deres motorer, batteristørrelser, rækkevidde, effekt, design, køreoplevelse og praktiske egenskaber.
De mest tydelige forskelle mellem disse to er i køre- og designafdelingen, hvor e-208 ser mere eksklusiv ud og kører lidt mere dynamisk. Zoe er mere afdæmpet både i sit design og i sin køretilgang, som fokuserer på komfort, enkelhed og brugervenlighed.
Uanset hvad, er begge disse små elbiler veldesignede, og de har en tendens til at udføre deres formål godt. e-208 ser ud til at være en lidt mere populær bil, men det kan meget vel snart ændre sig, da Renault gør klar til at relectric careal den nye Zoe.
Peugeot e-208 – Den mindste Peugeot elbil
elbiler har en tendens til at være en del dyrere sammenlignet med normale forbrændingsbiler, men en startpris på 31.345 pund i Storbritannien, 32.250 euro i Holland og 35.350 euro i Tyskland gør e-208 til en af de mere overkommelige biler i sit segment. For denne pris får du en forhjulstrukket 2/4-dørs elektrisk hatchback med forhjulstræk og en enkelt elmotor, der yder 139 hk.
Det er nok til at give dig mellem 125 og 265 miles, afhængigt af hvordan du kører bilen og temperaturen udenfor. Der, hvor e-208 klarer sig rigtig godt, er i sin opladningshastighedssituation, som starter ved en sølle 7,4 kW langsom vekselstrømsopladning, der oplader det anvendelige batteri på 45 kWh på 7 timer og 15 minutter.
På den anden side fylder den hurtige 150 kW DC-opladning e-208-batteriet op på ca. 25 minutter. Det mest imponerende aspekt ved e-208 er sandsynligvis dens design, som stort set fører an i dette segment, især i interiøret, hvor e-208 ser futuristisk og elbilen luksuriøs ud. Pladsen er bedre i den 4-dørs version, men den samlede plads er begrænset for større passagerer.
Køreoplevelsen er et andet aspekt, hvor e-208 skinner, da den er dynamisk og rimelig veloplagt for hvad den er.
Renault Zoe – den mindste Renault elbil
Prisen på Renault Zoe starter ved 36.840 euro i Tyskland, 34.790 euro i Holland og 29.995 pund i Storbritannien, hvilket betyder, at den elektriske indgangsbil fra Carel Zoe underbyder e-208 med et par tusinde kroner. Renault Zoe benytter sig af et 52 kWh-batteri i alle sine iterationer, men du kan vælge mellem en model med 107 hk eller 134 hk, alt efter hvad du har brug for.
Den samlede forventede rækkevidde, som Zoe kan klare, er et sted mellem 135 miles og 295 miles afhængigt af temperaturen og hvordan du kører bilen. Langsom vekselstrømsopladning med en imponerende 22 kW tager ca. 3 timer, mens den relativt skuffende 46 kW DC-snelladningshastighed tager ca. en time.
Renault Zoe benytter sig af en renere designtilgang sammenlignet med e-208, som prioriterer skarpe kanter frem for glatte folder. Interiøret i Renault Zoe er langsomt begyndt at vise sin alder og er ikke på højde med interiøret i e-208.
Køreoplevelsen i Renault Zoe er mere afdæmpet og mindre karakterfuld, men den er ubetinget komfortabel og behagelig i forhold til sin størrelse.
Konklusion – Peugeot e-208 er den bedre bil
Selv om Renault Zoe koster lidt mindre, har et større batteri, en højere teoretisk rækkevidde og langsommere AC-opladning, er e-208 den bedre bil, fordi den er mere raffineret, mere rummelig, tilbyder hurtigere DC-opladning (hvilket er afgørende) og er mere behagelig bag rattet.
Hovedårsagen til, at e-208 har disse fordele i forhold til Renault Zoe, er, at Zoe langsomt ældes og ikke er på højde med de nyeste tilbud i sit segment. e-208 nyder også godt af bedre standardudstyr og ekstraudstyr samt bedre sikkerhedsoplysninger.
FAQ-afsnit
Hvornår kommer den nye Renault Zoe ud?
Ifølge de allernyeste oplysninger fra Renault vil Zoe faktisk blive udgået og erstattet af den kommende Renault 5 fra 2024/2025. Hvis du kender dine Renault-modeller, er du helt sikkert klar over, at Renault 5 er et navn, der leder tilbage til de gode gamle dage, hvor Renault lavede nogle af de bedste biler i branchen.
De aktuelle data viser, at Renault formåede at sælge mere end 300k enheder af Zoe, hvilket ikke er så ringe endda, men den kommende Renault 5 skal kombinere designelementerne fra den ikoniske Renault 5 med alle de fordele, man får fra en elbil. Renault håber at kunne overtage dette segment med Renault 5, og kun tiden vil vise, om det virkelig bliver tilfældet.
Hvor sikre er små elbiler?
Sikkerhed er en ofte overset faktor, når man køber en moderne bil, da de fleste mennesker forventer, at de er ekstremt sikre, bare fordi de kommer fra den moderne æra. Selv om det faktisk er tilfældet med de fleste nye biler, er der nogle bemærkelsesværdige undtagelser såsom Renault Zoe.
Renault Zoe 2021 er den nyeste model af Zoe og blev også tildelt en ekstremt sjælden 0-stjernet Euro NCAP-klassificering. Kun tre biler har fået en enkelt startbedømmelse siden Euro NCAP’s start, hvilket kun yderligere bekræfter, at Zoe er for gammel til den moderne tidsalder.
Skal jeg købe en lille elbil?
At købe en lille elbil kan nogle gange give al mulig mening i verden, men det kan også virke lidt kontraintuitivt som enkeltbil. Hvis du f.eks. bruger det meste af din køretid i overfyldte bygader, giver en lille elbil meget god mening, især hvis du ikke ofte transporterer andre mennesker, eller hvis du ejer flere biler.
Hvis du på den anden side ejer en enkelt bil, er det ikke en særlig god idé at eje en lille elbil, da disse er underlegne, når det gælder langdistanceture og transport af voksne passagerer.