Peugeot Boxer er et let erhvervskøretøj, der er udviklet i samarbejde med Fiat Ducato, Ram Pro Master og Citroen Jumper/Relay. Selve Boxeren blev først introduceret for modelåret 1994, men er siden blevet holdt i kontinuerlig produktion. I denne artikel vil vi fokusere på alle Peugeot Boxer 2.2 HDi problemer og fortælle dig alt, hvad du har brug for at vide.
Til at starte med er 2.2 HDi en 2,2L 4-cylindret dieselmotor med 4 cylindre, der kom i produktion i slutningen af 1990’erne og begyndelsen af 2000’erne. Siden da er den blevet en af de mest populære Peugeot motorer til varebiler, som også blev brugt i mange andre modeller og bilproducenter, herunder Peugeot, Citroen, Fiat, Ford og endda nogle få Land Rover-modeller.
2.2HDi synes at have problemer med EGR-ventilen, som måske lige så godt kan være det mest almindelige problem med denne motor. Andre problemer omfatter problemer med brændstoftryksregulatoren, turboladeren, MAF-sensoren og FAP-partikelfilteret.
Disse motorer er kendt for at være forholdsvis pålidelige, hvilket betyder, at de burde kunne holde til tidens tandprøve, hvis de bliver passet ordentligt. Da der er tale om en dieselmotor, bør du vedligeholde den efter hensigten, især når det gælder om at starte motoren, mens den er kold, da dette ofte kan føre til et af de ovennævnte problemer.
Problemer med EGR-ventilen
Det mest almindelige problem med 2.2 HDi er relateret til EGR-ventilen, som kan svigte og dermed forårsage en hel masse problemer. Symptomerne omfatter en ujævn motorleje, et betydeligt fald i ydelse, øget brændstofforbrug, standsning i tomgang, en mærkbar brændstoflugt, mens bilen kører, en kontrollampe, en fejlslagen emissionstest og potentielle bankelyde fra motoren.
For at løse dette problem skal du udskifte EGR-ventilen, men et yderligere EGR-relateret problem er, at nogle mekanikere var kendt for at udskifte den eksisterende ventil med en forkert ventil. Det hævdes, at årsagen hertil var, at EGR-ventilen til 2.2 HDi i bemærkelsesværdig grad ligner en anden ventil, som ikke blev fremstillet til 2.2 HDi.
Problemer med brændstofregulatoren
Et andet problem, der kan hævdes at ligne det ovenstående, er relateret til defekte brændstofregulatorer, som kan påvirke det tryk, som motoren modtager brændstof ved. Disse kan føre til lignende symptomer som en defekt EGR-ventil, men nogle symptomer er forskellige og bør bemærkes. Disse omfatter sort røg, der kommer ud af udstødningen, en støjende brændstofpumpe, motorfejl og potentielle brændstoflækager.
For at løse dette problem skal du udskifte brændstofregulatorer og eventuelt skylle brændstofledningerne, hvis der er aflejringer tilbage. Alt i alt er dette kendt for at påvirke tidligere 2.2 HDi-motorer oftere, hvorfor disse bør inspiceres, når du køber en brugt Boxer 2.2 HDi.
MAF-problemer
MAF-sensoren (Mass airflow) er en komponent, der har til opgave at bestemme den rigtige mængde luft, der kommer ind i motoren, hvilket bidrager til et korrekt luft/brændstof-forhold og hjælper bilen til at være meget mere effektiv og pålidelig. 2.2 HDi er kendt for også at lide undertiden af disse problemer, og nogle mener, at disse potentielt kan være forårsaget af ovenstående problemer.
Dette omfatter også dårlig ydeevne, øget brændstofforbrug, tøven, ryk og generelt dårlig køreegenskaber. Udskiftning eller rensning af MAF-sensoren har tendens til at løse dette problem.
FAP-filterproblemer
FAP- eller DPF-filteret (FilterAntiPollution eller Diesel Particulate Filter) er i sagens natur defekt, når det drejer sig om mange dieselmotorer derude, hvilket forværres af, at disse også kan koste mange penge at udskifte. Med dårlig gasrespons, overdreven rygning og en skarp lugt fra motoren skal de renses/udskiftes.
Der har været nogle tilfælde, hvor defekte DPF(FAP)-filtre har fået biler til at bryde i brand, men det skyldes for det meste ældre biler med et betydeligt kilometertal og uden bemærkelsesværdige serviceoptegnelser.
Problemer med turboladere
Til sidst vil vi også nævne potentielle problemer med turboladeren, som omfatter olieblokering og kulstofophobning samt problemer med boltene. Førstnævnte vedrører store mængder kulstofaflejringer, der sætter sig på de rør, der leder olien mod turboladerens lejer. Dette kan også påvirke oliepumpen og kan ofte føre til en defekt turbolader, hvis der ikke bliver taget hånd om det i tide.
Et andet forholdsvis almindeligt problem er relateret til de bolte, der holder turbinen på plads. Disse kan blive løse, da turboen ofte bevæger sig under belastning. Sørg for at inspicere disse bolte for at forhindre yderligere skader, der kan ske på turboen.
FAQ-afsnit
Er Peugeot Boxer 2.2 HDi pålidelig?
Peugeot 2.2 HDi er faktisk en ret pålidelig motor, da den ofte anvendes i biler, der kører mange kilometer i løbet af deres levetid. Mangelfuld vedligeholdelse kan påvirke, hvor længe disse kan holde, men hvis du gør alting korrekt, bør du kunne nyde denne motor i hundredtusindvis af kilometer.
Hvis du på den anden side ikke passer ordentligt på motoren, kan mange ting gå galt (som nævnt ovenfor), hvilket vil hæmme motorens levetid. Hvis du køber en brugt, skal du derfor være meget opmærksom på de problemer, der er nævnt ovenfor.
Hvad er forskellen mellem Peugeot Boxer, Citroen Jumper og Fiat Ducato?
Disse tre er bemærkelsesværdigt ens, da de deler mange dele med hinanden. Jumperen har dog det største antal karrosseriformer, mens Boxer synes at være den mest populære. Ducato er potentielt lige så alsidig som Citroen, men forskellene er marginale.
Alt i alt skyldes de største forskelle mærkeloyalitet, og hvordan man opfatter disse varevogne med hensyn til design.
Skal jeg købe en Peugeot Boxer?
Hvis du er på markedet for en brugt let erhvervskassevogn, er Boxer et rigtig godt valg, da det er en af de mere populære varevogne, du kan købe i Europa. Den tilbyder stort set alt, hvad du kan forvente, da den tilbyder masser af plads, er pålidelig og ikke er overdrevent dyr.