Peugeot 307 er en lille familiebil, der blev produceret fra 2001 til 2008, hvor den blev erstattet af Peugeot 308. Peugeot “300”-serien af biler placerer sig over de mindre “100”- og “200”-serier af små hatchbacks. I denne artikel vil vi gennemgå alle de potentielle problemer, som Peugeot 307 kan lide af.
Vi vil først nævne alle de motorrelaterede problemer, som omfatter problemer med bæltepine eller den relativt almindelige advarselslampe “unblock dieselfilter”. Dernæst er der forskellige elektriske problemer såsom problemer med dørlåsen eller problemer med det elektriske vinduessystem. Problemer med affjedring er også almindelige med 307’eren og er for det meste forbundet med anti-rullebjælken.
Andre problemer omfatter en defekt ratsøjle og forskellige udstyrsrelaterede problemer såsom overdreven slitage af interiørbeklædning og tæpper, der går af. Alt i alt er 307’eren en rimelig pålidelig bil, hvis den vedligeholdes korrekt. Hvis ikke, vil problemer som disse blive ved med at vokse, indtil det ikke giver meget eller ingen mening at reparere dem.
Hvis du er interesseret i at købe en brugt, skal du sørge for at foretage en inspektion før købet, da mange ejere forsømmer disse biler, efter at de har nået et betydeligt antal kilometer. Det er ikke særlig svært at finde gode eksemplarer, men gode eksemplarer kommer med en præmie.
Motorproblemer
De diesel- og benzinmotorer, der fås med 307, har tendens til at være ret pålidelige, men du skal vedligeholde dem, for at de forbliver sådan. Remmen kan nogle gange begynde at knirke, hvilket sandsynligvis skyldes hjullejerne på generatorens remskive, som skal udskiftes. Sørg for at inspicere remmen, når du kan, da dette kan forårsage terminal motorskade, hvis det ikke behandles i tide.
Vi er også nødt til at nævne advarselslampen “unblock dieselfilter”, som ofte dukker op på brugte 307-eksemplarer. Dette betyder, at dit DPF sandsynligvis er tilstoppet og skal renses, ellers skal du udskifte det, hvilket ikke er ideelt, da DPF-filtre kan koste mange penge.
Elektriske problemer
Ældre franske biler og elektriske problemer har noget med hinanden at gøre, desværre er dette også tydeligt med 307’eren, som lider af forskellige elektriske problemer, når den når en høj alder. Disse omfatter for det meste problemer med de elektriske vinduesmotorer, som kan svigte og skal udskiftes.
Dørlåsens aktuatorer er også tilbøjelige til at fejle, hvilket vil forhindre dig i at låse og låse din bil op. Andre potentielle elektriske problemer omfatter problemer med udvendig og indvendig tilbehørsbelysning, problemer med klimaanlægget og problemer med radioen, som ikke får noget signal.
Problemer med ophængning
Hvis du under kørsel i 307 hører bankende lyde fra fronten, især når du kører over ujævnheder, er der stor sandsynlighed for, at det er din anti-rullebars, der er skyld i det. Nogle få rapporter angiver dog, at disse lyde også kan skyldes affjedringsbøsninger, mens mange har rapporteret om problemer med begge dele.
For at løse dette problem skal du udskifte disse defekte affjedringskomponenter, hvilket skulle fjerne den irriterende bankende lyd. Inden du gør noget, er det en god idé at kontrollere komponenterne for tegn på rust, da ældre Peugeot-modeller kan lide af, at ophængskomponenter ruster væk.
Problemer med styretøj
Peugeot 307 synes at have to særlige problemer med styresystemet. Det første er relateret til ratstængerne, som kan svigte, mens man drejer rattet. Det er ret nemt at løse dette problem, da det kun kræver, at du udskifter den defekte stilk.
Det andet, forholdsvis mere alvorlige problem er relateret til en beskadiget drivaksel, som kan bemærkes, hvis bilen begynder at afgive knirkende/klikkende lyde, mens den drejer. Hvis du støder på disse, skal du udskifte drivakslen, og så skulle alt være godt igen.
Udstyrsproblemer
Til sidst vil vi også nævne visse udstyrsproblemer, hvoraf de fleste er knyttet til overdreven slitage. Instrumentbrættet kan revne og misfarves med tiden, selv uden at bilen er udsat for solen i længere perioder. Læderet på gearstangen kan revne og løsne sig, hvilket får gearstangen til at se mindre end ideel ud.
Endelig er tæpperne kendt for at løsne sig på grund af klips af dårlig kvalitet, hvilket ikke blot kan være irriterende, men også farligt, da disse tæpper kan sætte sig fast under pedalerne, hvilket vil påvirke bilens standsningsevne.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Peugeot 307?
Peugeot 307 kan være en rigtig god brugt bil, hvis prisen er rigtig, og hvis bilen ikke er blevet misbrugt af sine tidligere ejere. Det er en kompetent daglig chauffør, der måske ikke har alle de moderne nipsgenstande, men som sagtens kan fungere som transportmiddel fra A til B.
Hvis du på den anden side er vant til mere plyssede biler med diverse gadgets, vil du ikke føle dig hjemme i 307, da dette er en bil fra en anden tid, en tid, hvor teknologi og bekvemmelighedsfunktioner var ikke-eksisterende i biler til overkommelige priser.
Hvad er forskellen mellem Peugeot 307 og Peugeot 308?
Peugeot 308 er efterfølgeren til 307, hvilket betyder, at det er en forholdsvis nyere bil, men grundlaget for de to er ikke alt for forskelligt. 308 tilbyder en lille stigning i den indvendige plads, men den største forskel kan mærkes i interiøret.
Disse to generationer er adskilt af mindre end 10 år, men forskellene i finish, kvalitet, udstyr og den generelle følelse af behagelighed er meget mere tydelig med 308’eren.
Hvor sikker er Peugeot 307?
Peugeot 307 har fået en sikkerhedsklassificering på 4 ud af 5 for modelåret 2001, hvilket betyder, at den måske ikke er den sikreste bil efter moderne standarder, men at den generelt er mere end sikker nok. At have en 5-stjernet sikkerhedsklassificering er blevet standard i 2020’erne, men at have en 4-stjernet sikkerhedsklassificering ved århundredeskiftet er meget mere imponerende.
Vi skal også huske på, at 307’eren ikke kommer med moderne aktive sikkerhedsfunktioner, hvilket betyder, at de 4 ud af 5 mest skyldes passive sikkerhedssystemer og en god analyse af kollisionsbeskyttelse.