Peugeot 1007 er en lille tre-dørs finurlig Peugeot bybil, der blev introduceret for første gang i 2004-modelåret og kørte indtil 2009, hvor Peugeot ophørte med at køre den for altid. 1007 er nu præcis den type bil, som de fleste mennesker forestiller sig, når de tænker på daglige chauffører, hvilket til dels er grunden til, at 1007 aldrig rigtig lykkedes, hvad angår det egentlige salg.
Hvorom alting er, så er 1007 nu en ret overkommelig brugt bil, der tilbyder en hel del plads og noget unikt, hvilket er svært at finde i den moderne bilindustri. I denne artikel vil vi gå i dybden med alle de almindelige problemer med Peugeot 1007, fortælle dig, hvad du skal holde øje med, og hvordan det påvirker bilens generelle pålidelighed.
Hvis vi starter med motoren, har 1007 en hel del problemer i denne afdeling, såsom problemer med olieforbrug, svigtende katalysatorer og MAF-problemer. Andre problemer omfatter problemer med overophedning af gearkassen, problemer med bilens elektriske system og problemer med bilens affjedringssystem.
Nu er det tid til at gå lidt mere i dybden med alle disse individuelt og fortælle dig, hvor alvorlige de er med hensyn til bilens generelle pålidelighed.
Motorproblemer
Motoren på 1007 ser ud til at have en hel del problemer, hvoraf de mest almindelige er problemer med overdrevent olieforbrug, som kan føre til alvorlige motorskader, hvis der ikke bliver taget hånd om dem i tide. Svigtede katalysatorer kan forårsage betydelige fald i effekt, acceleration og generel fartfornemmelse, hvilket ikke er det mest mærkbare fra 1007’s lille motor.
Masse-luftstrømsensoren er også potentielt et ømt punkt, hvorfor mange udskifter disse, endda et par gange i løbet af ejerskabet. Alt i alt skal motoren i 1007’eren vedligeholdes korrekt og rettidigt for at være pålidelig. Hvis du undlader at passe godt på motoren, vil den svigte dig i stor stil.
Overophedning af gearkassen
Mange ejere af 1007 har rapporteret om lignende problemer, hvor bilen ryster og nægter at sætte ind i fremadgående gear. Den 2-tronic-gearkasse, der anvendes i 1007, er også tilbøjelig til at få problemer med overophedning i mange andre Peugeot-modeller. Det siges, at en midlertidig løsning er at lade bilen køle ned i ca. 15-20 minutter, især i de varme sommermåneder.
Når du kører bilen, er det en god idé at sætte den i neutral, når du kan, for at minimere chancerne for, at dette overhovedet sker. Nogle siger, at gearkasse-ECU’en skal flyttes i nærheden af køleren, så den bedre kan modstå høje temperaturer, hvilket kan hjælpe til, at den ikke overopheder så ofte.
Elektriske problemer
Der er mange potentielle problemer med 1007’eren. Disse omfatter problemer med radioen, dørlåsen, centralkonsollen, der ikke vil starte, problemer med hornet, vinduerne, blinklyset, parkeringssensorerne og muligvis endda måleapparatet. Disse problemer kan skyldes et stort antal problemer, men defekte moduler og sensorer er normalt årsagen.
Dette har også en tendens til at ske meget mere på 1007-modeller med et højere kilometertal, hvilket giver mening, da jo ældre bilen er, jo mere slidt er det elektriske system. Det er ofte en udfordring at løse disse problemer, da det er svært altid at finde den rigtige synder. Det bedste du kan gøre er derfor at tage bilen til en Peugeot-forhandler, hvor de har alt det rigtige udstyr til at lokalisere problemerne.
Problemer med affjedring
Den sidste gruppe af problemer, som vi vil nævne i dag, henviser til bilens affjedringssystem, som ser ud til at have problemer med den forreste støddæmper- og fjedreenhed. En hel del ejere har rapporteret om klirrende lyde, der kommer fra enten førersiden eller passagersiden, hvilket typisk peger på problemer med anti-roll drop links/svingstænger.
Det siges, at disse kan komme ud af balance på grund af det daglige slid, især hvis du ofte kører over fartbump og ujævnt terræn. Det gode er, at disse ikke er dyre at udskifte, men det dårlige er, at de kan svigte flere gange i løbet af bilens ejertid.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Peugeot 1007?
Hvis du ønsker en finurlig, unik og relativt sjælden familiebil, der ikke er for stor eller for dyr, er Peugeot 1007 faktisk et rigtig godt valg, hvis den er ordentligt vedligeholdt. Ja, bilen har sin rimelige andel af problemer, men de fleste af disse skyldes faktisk manglende vedligeholdelse. Hvis du køber en, der ikke er blevet misbrugt, bør du derfor kunne nyde den i lang tid.
På den anden side vil de fleste bilentusiaster ikke slå et øje med 1007’eren, da den ikke er luksuriøs, dynamisk, spændende eller noget andet særligt. Det er en bil med neutralt udseende og neutral kørsel, som slet ikke trækker på nogen hjertesnor. Hvis det er noget, du kan lide, og hvis du bare vil have en transportbil fra A til B, er 1007 et godt valg.
Hvorfor har Peugeot indstillet 1007?
Grunden til at Peugeot lod 1007 gå fra sig er, at den faktisk er en af Peugeots største salgssvigt. Den oprindelige koncept 1007 var en meget populær bil, og interessen for den rigtige bil voksede nok til, at Peugeot fik den sat i produktion. Men da bilen rent faktisk kom ud, var der næsten ingen, der købte den, hvilket ikke er så overraskende, da den ser “meh” ud.
Nogle siger, at Peugeot tabte anslået 14.000-15.000 euro på hver solgt 1007, hvilket gør den til et stort flop for Peugeot. Derfor er det rimeligt at tro, at Peugeot vil tænke sig om to gange, før de nogensinde vil tilbyde en lignende bil igen.
Er Peugeot 1007 billig at eje?
Peugeot 1007 er faktisk en rigtig billig bil at eje på grund af dens lille motor, gode brændstoføkonomi, billige registreringsafgifter og ret billige forsikringer. Det er uhyre overkommeligt at købe en i dag, da afskrivningerne har sænket prisen på 1007’eren betydeligt.
Alt i alt kan vi ikke rigtig sige, at vi er overraskede, men i virkeligheden er 1007’eren sjælden i disse dage, og man kan ikke tabe penge på en med lav kilometerstand, hvis den holdes i god stand under ejerskabet.