Den nye Citroën e-C4 er en helt elektrisk familiebil, der skal bringe Citroën tættere på den mest populære gruppe af elektriske familiebiler. e-C4 bygger på den velkendte Stellantis EV-platform, som kan ses i mange elbiler fra Citroën, Peugeot, Fiat, Vauxhall/Opel og alle andre mærker under Stellantis-paraplyen.
I denne artikel vil vi sammenligne den nye Citroën ë-C4 electric med lignende EV-biler og fortælle dig, hvordan de står i forhold til hinanden, og hvorfor du bør vælge den ene frem for den anden. e-C4 er drevet af et 50 kWh-batteri, der giver bilen en ordentlig rækkevidde og en ordentlig effekt. Der er nogle biler derude, som tilbyder mere i hvert segment, men som koster langt flere penge.
De største Citroën e-C4-rivaler er Volkswagen ID.3, Nissan Leaf, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 og Mazda MX-30. Nogle af disse er lidt mere seriøse og har en højere pris, men mange ser dem som en del af den samme gruppe, som er det økonomiske til mellemste segment af EV-familier.
Uanset hvad, så vil vi nu gå i dybden med hver af disse biler og fortælle dig, hvad du får for pengene.
Citroën e-C4 elektrisk
Citroën e-C4 electric starter et sted mellem 33.000 og 35.000 euro og tilbyder et 50 kWh-batteri, der giver dig 136 hk og en maksimal rækkevidde på omkring 218 miles. e-C4 kan oplades med op til 100 kW juice, hvilket gør det muligt for dig at nå 80 % fra 20 % opladning på lidt over 20 minutter. Denne drivlinje er koblet til permanent FWD.
Designmæssigt følger e-C4 et velkendt Citroën-designsprog, som får bilen til at se spændende og ungdommelig ud. Interiøret er moderne og pænt indrettet, hvilket får hele bilen til at føles up to date. Pladsen er også generøs, og Stellantis 50kWh-systemet vil sandsynligvis være virkelig pålideligt, da det er virkelig almindeligt blandt mange biler.
Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3 Pro Performance med 204 hk starter på omkring 36.000 euro, hvilket er lidt over Citroën e-C4, men ID.3 får også et lidt større 62kWh-batteri, som kan give dig omkring 265 miles rækkevidde. ID.3 understøtter også hurtigopladning med op til 100kW, hvilket betyder, at 20-80% batteri er klaret på ca. 25 minutter.
ID.3 ser mere futuristisk ud end Citroën e-C4 både indvendigt og udvendigt, hvilket gør hele oplevelsen en smule mere spændende. e-C4 ligner en normal ICE-bil, mens ID.3 tydeligvis er en EV, da den forsøger at være så futuristisk som muligt. Den indvendige plads er fantastisk med ID.3, især den anden sæderække, mens pålideligheden også er rigtig god.
Nissan Leaf
Hvis du betaler mellem 33.000 og 41.000 euro, kan du også få Nissan Leaf/Nissan Leaf e+ med 150 hk. Den billigere Leaf får et mindre 39 kWh-batteri, mens den større Leaf e+-model får 59 kWh. Den almindelige Leaf har en rækkevidde på ca. 168 miles, mens Leaf e+ har en rækkevidde på helt op til 260 miles. Du kan hurtigoplade Leaf’en med op til 50 kW strøm, og 20-80 % tager næsten en time.
Pladsmæssigt er Nissan Leaf mærkbart mindre end andre biler på denne liste, men den er også billigere over hele linjen. Du får også færre bekvemmeligheder med Leaf, men det er meget billigere at få en fuldt udstyret Leaf, end det er for alle andre biler på denne liste.
Kia EV6
Den eneste EV6-model, der på afstand kan sammenlignes med disse tre tidligere biler, er EV6 Standard Range 2WD-modellen til 47.000 € med et 54 kWh-batteri og en maksimal rækkevidde på 200 miles. Det gode er, at EV6 understøtter hurtigopladning med op til 175 kW, som kan oplade bilen fra 20 % til 80 % på blot 17 minutter.
Der, hvor Kia gør det største spring, er det indvendige og udvendige design, da den (efter min mening) ser bedre ud end nogen anden bil på denne liste. Højere EV6-modeller er en del dyrere, men er også meget bedre i stort set alle henseender.
Hyundai Ioniq 5
Som det er tilfældet med EV6, er den eneste Ioniq 5-model, der kan sammenlignes med de tre første biler, Ioniq 5 Standard Range FWD-modellen til 54 kWh til 43.000 €. Denne kommer med det samme batteri som i EV6, der yder 170 hk i begge modeller. Den kan også oplade med hastigheder på op til 175 kW med næsten identiske opladningstider.
Ioniq 5 ser lige så attraktiv og anvendelig ud som EV6, især for dem, der elsker blokkeformet og retro-futuristisk design.
Mazda MX-30
En af de billigste biler på denne liste er Mazda MX-30, da den starter ved ca. 34.000 € for 30kWh-modellen, som er langt den med det mindste batteri her. Det er nok til kun 100 miles rækkevidde, 143 hk og en “hurtig” opladningstid på 37kW, hvilket også er den dårligste her med en del margin.
Udover det er MX-30 også den svageste, når det kommer til indvendig plads, hvor den kun kommer bagud i forhold til den mindre Nissan Leaf. Designet er også relativt mærkeligt, og MX-30 hører bare ikke hjemme i samme sætning som biler som EV6, e-C4, ID.3 og Ioniq 5.
FAQ-afsnit
Er Citroën e-C4 det værd?
Hvis du kan lide Citroëns designsprog og er tilfreds med den maksimale rækkevidde, plads og bekvemmeligheder, er e-C4 bestemt pengene værd. Nogle mennesker elsker den måde, hvorpå e-C4 ikke skriger EV, mens andre sætter pris på, når en EV ser anderledes ud end alt andet på vejen. Uanset hvad, er e-C4 en virkelig konkurrencedygtig bil i sit segment.
Er Citroën e-C4 en luksusbil?
Med en startpris på nord for 33.000 euro forventer man, at e-C4 har en del luksusudstyr, men det er ikke helt tilfældet. Den ikke-elektriske version af C4 koster hele 12.000 euro mindre end e-C4, hvilket betyder, at elektrificering kommer til en høj pris.
Skal jeg købe Citroën e-C4 eller den almindelige C4?
For mine penge ville jeg vælge den almindelige C4, fordi den koster langt mindre end e-C4’eren. Men elbiler kommer med en betydelig prisstigning, uanset mærke og model, hvilket betyder, at prisforskellen mellem den almindelige C4 og e-C4 ikke er noget usædvanligt.