Mercedes W169 var i produktion mellem 2004 og 2012, og i den periode har Mercedes formået at sælge et ton af dem. W169 fås med forskellige iterationer af den 4-cylindrede rækkemotor fra Mercedes med en effekt på mellem 95 hk og 195 hk.
Designmæssigt er W169 ikke ligefrem det, man ville klassificere som en hatchback på indgangsniveau, som det er tilfældet med de to seneste A-Klasse-modeller, men mere noget af en mellemting mellem en hatchback og en minivan. Indvendigt føles W169 førsteklasses og velbygget, hvilket ikke ligefrem er noget, man kan sige om det ydre.
W196 er heller ikke den mest pålidelige Mercedes-bil gennem tiderne, men den er dog i stand til at holde længe, hvis den vedligeholdes korrekt. De har eksisteret i et godt stykke tid, og der er ikke så mange, der er villige til at bruge de penge, der skal bruges på at vedligeholde dem, da de er relativt billige at købe i dag.
Rent praktisk er W169’eren til den trange side, men der er plads til op til fire voksne af moderat størrelse. Bagagerummet er anstændigt, især for en kompakt bybil fra begyndelsen af 2000’erne. Alt i alt er W169 helt sikkert en smag, som man skal lære at kende, så hvis du kan lide den, er der mange grunde til, at du bør købe den.
Mercedes W169 – Kraftværket
W169-serien starter med A150-modellen, som byder på en 1,5L 4-cylindret rækkemotor med 95 hk. Den næste i rækken er A160-modellen, som fås med den samme motor, men modelbetegnelsen blev dog først introduceret i 2010 som afløser for A150. A170 bruger en kraftigere 1,7L 4-cylindret rækkemotor med 116 hk.
A180 blev også introduceret i 2010 som en erstatning for A170 med samme motor og samme effekt. A200 bruger en 2,0-liters 4-cylindret rækkemotor med 136 hk, mens den øverste model A200 Turbo bruger den samme motor, men med en turbolader påmonteret, hvilket giver en samlet effekt på 193 hk.
W196 fås med enten en 5-trins manuel eller en 7-trins automatisk gearkasse. Den er også udelukkende en FWD-bil. MPG-resultaterne, som W196 giver, ligger på mellem 38 MPG kombineret for de lavere modeller, mens den højeste 2,0L 4-cylindrede turbo med 4-cylindrede linje kan give omkring 30 MPG kombineret.
Mercedes W169 – Design og chassis
W169 ser en smule uortodoks ud, da den ikke rigtig er en minivan og heller ikke en ægte hatchback. W169 sidder højere sammenlignet med nyere A-Klasse-modeller, hvilket giver den et bedre udsyn hele vejen rundt. Det er sikkert at sige, at designet enten er flot for dig eller ej. Mercedes besluttede at droppe dette design til fordel for et mere almindeligt hatchback-look, hvilket ser ud til at have været det rigtige valg.
Interiøret i W169 er ret førsteklasses, især hvis den er udstyret med læderudstyrspakken. Interiøret ligner det, der findes i C-Klassen fra den tid, hvilket faktisk er en god ting. Selv om det ydre design sikkert vil glide hårene af, vil det indre design sandsynligvis være flot, uanset hvem du spørger.
Chassis- og affjedringsafstemningen i W169 er tydeligvis afstemt til en komfortabel kørsel, hvilket betyder, at alle W169-modeller føles sofistikerede. De er på ingen måde sportsvogne, for et så højt tyngdepunkt er faktisk en dealbreaker, hvis du kan lide temperamentsfuld kørsel.
Mercedes W169 – Pålidelighed og almindelige problemer
Mercedes W169 er middelmådig, når det kommer til pålidelighed, da nogle modeller har tendens til at gå i stykker ret ofte, mens andre er robuste. Jo tidligere modellen er, jo større er chancen for, at den udvikler problemer, da Mercedes formåede at udjævne en hel del problemer med den senere model.
Uanset hvad, er de mest almindelige problemer, der har tendens til at plage W169-modellen, problemer med den automatiske gearkasse, motorkøling og injektorer/ventiler, olielækager og affjedringsproblemer. Vedligeholdelse er ikke så dyrt, fordi der findes et ton af disse, hvilket betyder, at dele er let tilgængelige, og de er også nemme at arbejde på.
Mercedes W169 – Værdi og praktisk anvendelighed
W169 kan købes for peanuts i dag, men hvis du vil have en mere anstændig model med godt udstyr og ikke for mange kilometer på uret, skal du bruge mindst et par tusinde kroner. Det er faktisk en god pris, især hvis du kan lide W169.
Rent praktisk skal du ikke forvente, at W169 er noget særligt, da det er en kompaktbil gennem og gennem. Bagagerummet er dog anstændigt, især takket være den brede bagagerumsåbning.
FAQ-afsnit
Hvilken Mercedes W169 er den bedste?
W169 findes i en hel del iterationer, og de bedste at købe er enten A200 eller A200 Turbo. Disse to er kraftige nok uden at være mærkbart dårligere, når det kommer til effektivitet. Du bør også fokusere på de senere modeller efter 2010, da disse er meget bedre og kan holde længere.
Modellerne fra før faceliftet er ikke et strengt no-go, men hvis du vil have mest værdi for pengene, giver det al mulig mening i verden at gå efter en mere pålidelig model fra efter-faceliftet.
Er Mercedes W169 sikker?
W169 virker nogle gange lidt usikker, når det kommer til sikkerhed, fordi den er lidt højere oppe fra jorden, og fordi den har tendens til at rulle en del i sving. Dette udgjorde ikke noget problem dengang, da W169 også fik en 5-stjernet sikkerhedsklassificering, men det er værd at nævne, da A-Klassen alligevel aldrig var beregnet til at køre hurtigt rundt om hjørnerne.
W169 er for gammel til at drage fordel af alle de avancerede sikkerhedssoftware-systemer, hvilket betyder, at du ikke skal forvente at finde disse i W169.
Skal jeg købe en Mercedes W169?
Som nævnt utallige gange efterhånden er W169 en købt smag, hvilket betyder, at køb af den afhænger af, hvordan du har det med den måde, bilen ser ud, føles og kører på. Der er mange mennesker derude, mig selv inklusive, der absolut hader den måde, som bilen ser ud på, mens andre mener, at den er perfekt for det, den er.
Hvis du kan lide den, vil have den og har brug for den, er W169 en overvejelse værd, især fordi den er virkelig overkommelig i disse dage.