Mercedes Benz S-klasse er synonymt med luksus og er også højdepunktet af Mercedes Benz luksusteknik. Siden S-klassen kom frem, er de fleste luksuslimousiner blevet betragtet som konkurrenter til S-klassen, fordi S-klassen altid har haft en mere privilegeret status, selv sammenlignet med dens to hårdeste rivaler, BWM 7-serien og Audi A8.
Den allerførste S-Klasse, W116, blev introduceret tilbage i begyndelsen af 1970’erne, da Mercedes besluttede, at Sonderklasse (Specialklasse) fortjente en særlig plads i Mercedes’ sortiment. Hurtigt frem til 2021, Mercedes udgav den 6. W223 S-klasse, som stadig regerer suverænt, men W116 var den, der startede det hele.
W116 anses for at være en relativt pålidelig bil, fordi den fastholder Mercedes’ uforgængelige, overkonstruerede design fra den tid. W116 lider dog af problemer i forbindelse med rust, olielækager og øget olieforbrug, forringelse af interiørbeklædning, problemer med at starte op og mange elektriske problemer.
Alt i alt betragtes W116 som et godt køb af mange klassiske Mercedes-entusiaster, men du skal huske på, at en så gammel bil som W116 kræver masser af pleje og dedikation.
Mercedes W116 rustproblemer
W116 er en 50 år gammel bil, hvilket betyder, at de fleste W116-modeller har eksisteret i et godt stykke tid. Alle ved, at klassiske Mercedes-modeller og rustpletter er en almindelig affære. Hvis du er interesseret i en W116, skal du derfor sørge for at tjekke alle de almindelige rustområder såsom dørkarmene, omkring forlygterne, kølerhjelmen og bagagerumsdækslet, under bilen og gulvet.
Rust kan være en frygtelig modstander for de fleste klassiske biler, hvilket betyder, at det nogle gange giver lidt til ingen mening at købe en bil, der har alvorlige rustpletter. Det er meget bedre at bruge nogle ekstra penge på et eksemplar med få til ingen rustpletter, da dette vil spare dig penge i det lange løb.
Mercedes W116 olielækager og problemer med olieforbrug
W116 er kendt for at bruge olie i et alarmerende tempo, selv hvis motoren er i helt fin stand. I betragtning af at de fleste W116-modeller har hundredtusindvis af kilometer på uret, bliver disse problemer endnu mere bekymrende. Desuden vil en olielækage øge det samlede olieforbrug drastisk.
Derfor skal du foretage en grundig test for at se, om bilen lider af olielækager, og hvis den gør det, bør du reparere det så hurtigt som muligt. Hvis du ikke gør det, kan bilen let overophede, og motoren kan gå helt i stykker.
Mercedes W116 indvendig beklædning forringet
Mens Mercedes-modeller fra 70’erne tilbyder pålidelig mekanik, klarer de sig ikke så godt, når det kommer til pålidelige materialer til interiørbeklædning. Det betyder, at biler som W116 har tendens til at lide af misfarvning, revner og endda rådne af indvendige beklædninger.
Sørg for at gennemgå bilens interiør og kigge i alle kroge og hjørner for at se, om bilen lider under alvorlig forringelse af interiøret. For at rette disse kræver det typisk, at du går gennem restaureringsvejen, hvilket koster mange penge.
Mercedes W116 opstartsproblemer
Mange Mercedes W116-ejere klager over, at bilen enten ikke vil starte op eller nægter at holde sig kørende. Ejerne har rapporteret, at bilen skal bruge et stykke tid, før den når en anstændig driftstemperatur, når motoren endelig begynder at køre i tomgang som planlagt.
Udskiftning af brændstofpumpen, brændstofledninger og mange andre slanger løser ikke nødvendigvis problemet. Nogle siger, at disse problemer skyldes defekte spoler, andre siger, at det skyldes en defekt regulator. Ventilinjektorer, brændstoffordelere og pumpeakkumulatoren bliver også ofte diskuteret som mulige syndere.
Mercedes W116 elektriske problemer
W116 er egentlig ikke en bil, der sprudler af teknologi, men ingen bil fra 1970’erne havde det, som W116 havde. Blæsermotoren er en kendt elektrisk fejl i W116, mens elruder er kendt for at fejle fra tid til anden. W116 er også tilbøjelig til at have problemer med den udvendige belysning, både for og bag.
Målerne er kendt for at fejle, klimaanlægget er kendt for at fejle, og brændstofpumpen er kendt for at opleve manglende strøm. Alt i alt er dette en realitet ved at eje en gammel Mercedes, og næppe nogen kan forvente at eje en 50 år gammel bil uden at løbe ind i elektriske problemer af en eller anden art.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Mercedes W116?
Hvis du vil føle dig som 1970’ernes kongelige, og du ikke har noget imod at gå glip af bedre S-klasse-modeller, er W116 et anstændigt valg. Grunden til, at W116 er billig, er, at der ikke er så mange, der er interesseret i at købe en. Luksusbiler deprecierer som en gal, fordi de er meget afhængige af teknologi.
Det er overflødigt at satse på teknologi fra 1970’erne i en luksusbil. Det betyder, at den eneste grund til at købe en W116 er, at man elsker arven, designet og følelsen af at køre en Mercedes-flagskibsvogn fra 1970’erne.
Kan man køre en Mercedes W116 til daglig?
Det er utroligt svært at køre dagligt i en 50 år gammel bil af forskellige årsager. For det første er disse biler langt fra så komfortable som moderne luksusbiler er. For det andet mangler de en masse sikkerhedsfunktioner, som vi i dag tager for givet. Derfor er daglig kørsel i en W116 ikke noget, som folk ønsker at gøre i længere perioder.
Biler som W116 er fornøjelsesbiler, hvilket betyder, at de fleste mennesker tager dem på en køretur eller for at hænge ud med deres klassiske Mercedes-venner. Det er weekendbiler, der er lavet til ren nydelse og ikke til myldretidstrafikken.
Er Mercedes W116 en investering?
Ikke rigtig. Det er umuligt at sige, om en bil vil stige eller falde i værdi med 100 % sikkerhed. Klassikermarkedet er uforudsigeligt, men W116 er ikke en bil, som de fleste mennesker drømmer om. Men hvis det lykkes dig at finde en i nydelig stand, og du holder den sådan i lang tid, kan du måske se et vist afkast efter et stykke tid.
Alt i alt bør du ikke betragte W116 som en investering, for det giver mere mening at nyde bilen for det, den er, end det er at håbe på, at du en dag kan tjene noget på den.