Mercedes S500 S-klasse-modellen er den standard Mercedes S-klasse, som normalt får den bedste motor af alle modellerne. S500 kommer med en V8-motor, der er meget kraftigere og mere passende for en S-Klasse end en 6-cylindret motor på “begynderniveau”, samtidig med at den er mere støjsvag og raffineret end AMG-modellerne.
Alle S-Klasse-modellerne er referencebiler, som alle andre tyske executive full-size sedaner sammenlignes med. S500 ser ikke så meget anderledes ud end nogle af sine mere tilgængelige modstykker, hvilket ikke ligefrem er en god ting.
S-Klassen har dog altid været en bil, der tæller mange kasser, fordi den er komfortabel, dominerende, tillidsvækkende og kraftfuld, især S500. Almindelige problemer, der plager S500, skyldes for det meste elektronikken for de ældre modeller og potentielle olielækager og affjedringsproblemer for alle S500-modeller.
Praktisk og rummæssigt tilbyder S500 hverken mere eller mindre plads end alle de andre S-klasse modeller, hvilket er en god ting, da S-klassen tilbyder en overflod af plads til alle passagerer. Alt i alt er S500 et sikkert valg for alle S-Klasse-generationer, da den virkelig er den faste S-Klasse.
Mercedes S500 – drivaggregatet
En af de mest roste S500-modeller er W140-generationen fra 90’erne. W140 S500-modellen fra W140 kommer med en 5,0L V8, der yder 320 hk og et drejningsmoment på 346 lb-ft. W140 S-klassen kommer udelukkende som en bil med RWD-drift og med en 4-trins automatgearkasse. I dag er W140 S500 en af, hvis ikke den mest eftertragtede W140-model.
W220 S500 var ikke nær så god som både sin forgænger og sin efterfølger, men S500 W220-modellen er den model med færrest problemer. S500 W220-modellen har dog også en 5,0L V8, men effekten er faktisk lavere end W140’erens på 306 hk og 339 lb-ft drejningsmoment.
W221 S500 er meget bedre end W220, og S500 W221-modellen har også fået en 5,0L V8, og den opdaterede 2011-model har 435 hk og 516 lb-ft drejningsmoment, hvilket er en betydelig opgradering. Den sidste generation af W222-modellen havde en mindre 4,7L BiTurbo V8 med 455 hk og 516 lb-ft drejningsmoment.
Den seneste W223 S500 fik en endnu mindre 6-cylindret 6-cylindret turboladet 3L-motor med direkte indsprøjtning og turboladning med 435 hk og 383 lb-ft drejningsmoment. Den bedste S500-motor er den i W221-generationen, fordi den balancerer bedst mellem kraft og smidighed. Den seneste generation af S-klassen kunne også fås med AWD, og alle S500-generationer fik udelukkende en automatgearkasse.
Mercedes S500 – Design og chassis
Mercedes S500-generationer har altid set relativt tamme ud sammenlignet med de højeste AMG-modeller, men betyder det ikke, at de ikke ser ud, som en ægte S-klasse skal se ud. Uden udstødningsrørene og S500-mærkningen ville man næppe kunne se forskel på en S500- og en S350-dieselmodel.
S500 er dog positioneret som den primære Mercedes Benz S-Klasse-model, hvilket betyder, at det er en god ting. Hvis du kan lide designet af S-klassen, vil du også kunne lide designet af alle S500-modeller. Desuden kan du pifte S500 op, hvis du vælger den valgfrie AMG-eksteriørpakke, som omfatter AMG-specifikke detaljer.
Dette løfter helt sikkert hver S500-model og gør den meget bedre. Chassis-mæssigt er S500 fuldstændig skræddersyet til komfort og brugervenlighed. De fleste Mercedes S500-modeller er udstyret med en luftaffjedring, der absorberer ufatteligt godt i bump.
Mercedes S500 – Almindelige problemer og pålidelighed
S500-modellerne har altid været de mindst problematiske S-Klasse-modeller af slagsen, fordi de brugte motorer, der har eksisteret i et stykke tid. Effektivitet og MPG-resultater var ikke nødvendigvis så vigtige for tidligere generationer af S500, hvilket betyder, at disse er tilstrækkeligt pålidelige.
Selv om det virkelig er tilfældet, er mange S500-modeller stadig plaget af alle mulige olielækager, som skal løses i tide, hvis du ikke vil opleve en masse flere problemer. Problemer med affjedring er også ret almindelige for S500-modeller, især hvis du ikke vedligeholder AIRMATIC-systemet efter hensigten.
Ældre S500 oplever problemer med elektronikken ombord, såsom instrumentbrættets målere, den udvendige belysning og de pneumatiske systemer, der styrer de elektriske låse, den elektriske bagklap og soltaget.
FAQ-afsnit
Er S500 den bedste S-Klasse-model at købe?
S500 er og vil sandsynligvis altid være den vigtigste Mercedes Benz S-Klasse-model, der fås med hver eneste S-Klasse-generation. De dage er forbi, hvor S500-mærket betød en 5,0 L V8, men S500 tilbyder stadig mere potente motorer end S400 og alle de andre dieselvarianter af S-klassen.
Hvis du er interesseret i at købe S500, kommer du sandsynligvis til at opleve alt det, som en S-Klasse kan tilbyde. S500 er dog ikke den højeste S-Klasse-model, da den ære går til AMG-afdelingen og V12 S-Klasse-linjen.
Hvilken S500-generation er den bedste?
W221 S500 er den bedste S500-model af dem alle, fordi den har den bedste motor og det bedste værditilbud. W221 S500 er stadig den mest kraftfulde S500-model, især når man ser på drejningsmomentet. De senere W223- og W223-generationer er også lige så kraftige, men motorerne i disse er ikke lige så eftertragtede.
Som sådan er W221 S500 den bedste af slagsen, men den er tæt fulgt af W222 og derefter W223. Den dårligste S500-model er uden tvivl W220, mens W140 S-Klasse-modellen også er en rigtig god bil. Alle før W140 S-klasse modellerne er alt for skrøbelige og sarte, fordi de er et par årtier gamle og kræver en anden tilgang.
Er en V12 S-Klasse bedre end en V8 S-Klasse?
For de fleste mennesker derude er S500 med sin V8 mere end nok. Men for dem, der vil have endnu mere grunt og smidighed, er V12’eren den rigtige. V12’eren fås enten som en S65 AMG eller en S600 Mercedes.
V12 S-klassen er uden tvivl den mest smidige af slagsen på samme måde som V8 S-klasser er langt smidigere end 6-cylindrede S-klasser. Som sådan er V12 S-klasser ganske vist imponerende, men de er alt for dyre at købe og køre.