Mercedes AMG GT 53 med 4 døre er det, som Mercedes ynder at kalde en super sports luksus sedan, fordi den kombinerer AMG GT 2-sæders sportsvogns præstationer og eksklusivitet med luksus, funktionalitet og pladsforhold fra Mercedes Benz CLS-Klassen.
AMG GT 4-dørs er ikke bare en Mercedes CLS med et mere aggressivt karrosserisæt, fordi den har et helt separat AMG-designet chassis med unikke komponenter, som også overføres til interiøret. GT AMG er virkelig en imponerende bil, uanset om du vælger 43-, 53- eller 63 AMG-versionen.
GT 53 bruger en 6-cylindret motor med turbolader, der giver masser af kraft og er også sofistikeret med ret anstændige brændstofforbrugsværdier. Designet på GT 4-dørs ligner den 2-dørs AMG GT, men understreger størrelsen og tilstedeværelsen på vejen for den 4-dørs model.
AMG GT-platformen ser ud til at være et virkelig pålideligt grundlag, men der er nogle problemer, der er værd at nævne. Værdimæssigt koster GT 4-dørs en masse penge, så meget, at den konkurrerer med nogle af de højere 63 AMG-modeller i den højere ende. Den praktiske anvendelighed er også mere end anstændig, men hovedpladsen på bagsædet lider lidt under den skrå taglinje.
Mercedes AMG GT 53 – Drivlinjen
Mercedes AMG GT 53 leveres med en 3,0 l turboladet 6-cylindret rækkemotor med turbolader, der yder 435 hk og et drejningsmoment på 383 lb-ft. Alle AMG GT-modeller leveres med Mercedes’ egen 9G-Tronic 9-trins automatgearkasse, der balancerer perfekt mellem smidighed og kraft med ubesværede skift og anstændig økonomi.
53’eren får også Mercedes 4MATIC+ AWD-systemet, der er i stand til at sende 100 % af kraften til baghjulene, hvis du er villig til at gøre det. Det er nok til, at GT 53 kan levere 26MG med en 0-60 mph-tid på 4,5 sekunder og en topfart på 177 mph.
Det er sikkert at sige, at den 4,0L BiTurbo V8, der findes i den øverste GT 63, er meget mere spændende og kraftfuld, men 435 hk i en luksussedan er ikke noget at klage over. Alt i alt er drivlinjen, der findes i GT 53, fantastisk, da den tilbyder en stjernepræstation, en anstændig økonomi og en karakter med dobbelt personlighed, der kan ændres efter dit hjertes ønske.
Mercedes AMG GT 53 – Design og chassis
Mercedes AMG GT 4-dørs lineup blev introduceret et par år efter AMG GT 2-dørs coupé. Den 4-dørs låner inspiration fra både Mercedes CLS og den 2-dørs GT AMG GT AMG for at lave den bedste Mercedes sportssedan derude. Aggressiv facade, en lang skrå silhuet og en kraftig bagende får GT til at skille sig ud selv i superbilselskab.
Interiørmæssigt er AMG GT beklædt med materialer af høj kvalitet med vægt på kulfiber, aluminium, læder og Alcantara. Det AMG-specifikke rat og de AMG-specifikke sæder adskiller AMG GT fra den mere almindelige Mercedes-linje, og GT føles bestemt fokuseret og præstationsorienteret bag cockpittet.
AMG GT får et helt unikt interiør takket være en massiv midterkonsol, der ligner en V8-motor. Instrumentbrættet er højt oppe, og du sidder lavt til jorden, hvilket får GT til at føles mindre, end den faktisk er.
Chassiset i GT 53 er tunet til at være lidt mere håndterbart end det, der findes i GT 63, hvilket betyder, at det afbalancerer ydeevne, håndtering og reaktionsevne uden at gå på kompromis med komfort, brugervenlighed og daglig kørbarhed.
Mercedes AMG GT 53 – Pålidelighed og almindelige problemer
AMG GT er generelt en pålidelig bil, hvilket betyder, at alle AMG GT-varianter tilbyder resultater med en pålidelighed over gennemsnittet sammenlignet med almindelige Mercedes-modeller. Det betyder dog ikke, at GT 53 er uden fejl, da styresystemet synes at afgive underlige lyde på visse modeller, som senere kan slå servostyringsassistancen fra.
AMG GT 53 er også kendt for at lide af problemer i forbindelse med interiørets raslende og knirkende lyde, hvilket ikke er noget, man ønsker i en bil til over 100.000 dollars. Ejerne har også rapporteret om problemer med bilens elektronik såsom GPS-systemet, telefonforbindelse, stemmestyring og infotainmentskærmen.
Mercedes AMG GT 53 – Værdi og praktiske egenskaber
Mercedes AMG GT 4-dørs holder sin værdi bedre end alle almindelige Mercedes-modeller, fordi efterspørgslen er stor og udbuddet begrænset. Hvis du vil have en brugt GT 53 4-dørs, skal du derfor betale omkring 100.000 dollars, hvis du vil have en brugt GT 53 4-dørs.
En ny er et godt stykke over 100.000 dollars, mens GT 63-modellerne nærmer sig ret ofte 200.000 dollars. Praktisk set tilbyder GT 4-dørs et relativt stort lastrum med rummelige forsæder, men pladsen på bagsædet er begrænset på grund af en skrå taglinje.
FAQ-afsnit
Er Mercedes AMG GT 53 det værd?
Hvis du er ude efter en bil, der kombinerer ydeevne med styling, spænding, eksklusivitet og brancheførende teknologi, så er den 4-dørs GT-linje, der er noget for dig. Mercedes havde tænkt sig, at den 4-dørs GT skulle være det overlegne valg i forhold til den nu udgåede 2-dørs AMG, fordi den 4-dørs tilbyder en mere beboelig og komfortabel platform.
Det betyder, at der ikke er ret mange biler derude, der kan matche GT 4-dørs. Porsche Panamera er en direkte konkurrent til AMG GT 4-dørs, men Mercedes føles mere dynamisk og mere egnet til performancekørsel.
Er Mercedes AMG GT 53 sikker?
Mercedes AMG GT 53 er en 5-stjernet bil, når det gælder sikkerhed, fordi den benytter alle moderne Mercedes’ sikkerhedssystemer. Du skal faktisk vælge bilen med masser af ekstraudstyr, hvis du vil have den så sikker som muligt.
Uanset hvad, tilbyder AMG GT 4-dørs AMG GT et stift chassis, der kan modstå masser af belastning, mens crash-krumningszonerne er mere end anstændige.
Hvilke biler konkurrerer med Mercedes GT 4-dørs?
De eneste egentlige konkurrenter til AMG GT 4-dørs er Porsche Panamera og BMW 8-serie Gran Coupe. Alle tre tilbyder dog forskellige tilgange til, hvordan man laver en hurtig, flot, luksuriøs og eftertragtet sports sedan.
Panamera føles mest seriøs ud af indkøbscenteret, samtidig med at den også tilbyder det højeste kvalitetsniveau. BMW’en er den mest dynamiske, mens AMG GT føles som den mest spændende bil af slagsen at køre.