Mercedes E320 blev først introduceret i de sidste 90’ere i W210-generationen, og den anden generation af 2003 W211 E350 var også den sidste E320-model, fordi den ophørte med at blive produceret i 2009 og senere blev erstattet af E350 i W212-generationen.
W210 E320 er nu en ret gammel bil, og de fleste, der er interesserede i at købe disse, ønsker dem som weekendcruisere og fornøjelsesbiler. W211 er faktisk meget mere almindelig som daglig chauffør, og du vil sandsynligvis få øje på et par stykker af disse under din daglige pendling.
Motorerne i både W210- og W211 E320-modellerne er 6-cylindrede motorer, som på daværende tidspunkt var de mellemste motorkonfigurationer i E-klassen. Disse motorer er lavet til at være kraftfulde, smidige og var for det meste altid forbundet med en automatisk gearkasse.
Både W210- og W211 E320-modellerne er luksusbiler, og de er i stand til at køre problemfrit selv i dag. De er dog også relativt problematiske, og mange problemer i forbindelse med affjedring, motor, airbags og elektricitet er kendt for at give mange hovedpiner.
Mercedes E320 – Kraftværket
W210 E320 fra slutningen af 90’erne kommer med en 3,2L V6-motor, der yder 220 hk og 232 lb-punkts drejningsmoment. Disse effekttal var ret stærke for 1990’erne og er mere end nok til W210-chassiset. W210 E320 leveres som baghjulstrukket bil forbundet med en 4-trins automatgearkasse.
W211 E320 fra begyndelsen af 2000’erne bruger også en 3,2L V6 med 225 hk og 232 lb-punkts drejningsmoment. Dette er mere eller mindre den samme motor, som findes i W210, og den eneste forskel er ned til en lidt bedre brændstoføkonomi med W211. W211 E320 fås også med baghjulstræk og er koblet til en mere sofistikeret 5-trins automatgear.
Både W210 og W211 er kraftige nok selv efter nutidens standarder. Mange Mercedes-entusiaster anser 3,2 V6-motoren for at være en anstændig motor, selv om den er kendt for at have problemer med remmene og remskiverne, som kan få hele bilen til at gå på pension ret tidligt.
Alt i alt kan disse kraftværker holde til tidens tandprøve, men kun hvis du vedligeholder dem tilstrækkeligt.
Mercedes E320 – Design og chassis
W210 E320 benytter sig af et klassisk Mercedes landjagtdesign med to afrundede forlygter foran, som nu er ikoniske. Bilen er lang, bred og lav, og den kan let forveksles med den første generation af Mercedes CL, som kom senere, og det var coupéudgaven af S-klassen.
W211 E320 byder også på et ikonisk Mercedes-designsprog, men den bygger bro mellem de ældre kasseformede Mercedes-sedaner og et mere strømlinet designsprog for de nyere modeller. Begge fås også som stationcar, men sedanversionerne har altid været og er stadig langt mere populære.
Begge er positioneret som luksus-sedaner, hvilket betyder, at de er designet til at køre på lange motorveje i yderste komfort. De er ikke så dynamiske, og hvis du forsøger at køre dem gennem et par hjørner i et hurtigt tempo, vil du sandsynligvis bremse op efter det første hjørne, da de begge oplever masser af karrosserirulning.
Mercedes E320 – Pålidelighed og potentielle problemer
Dette er den del, hvor tiltrækningskraften af både W210 og W211 begynder at forsvinde, da disse er kendt for at have alvorlige problemer med mange vitale bilkomponenter. W210 er kendt for eksplosioner i de forreste skruefjedre, som endda kan føre til et fuldstændigt tab af kontrol.
Begge disse biler lider også af elektriske problemer af alle slags, og W211 er kendt for at lide af brændstoflækager, som endda kan resultere i brand. Men hvis du vedligeholder dem, og du altid holder et følsomt øje med dine servicejournaler, vil du kunne bruge både W210 og W211 i lang tid.
Mercedes E320 – Værdi og praktisk anvendelighed
W210 var utrolig populær, og W211 er faktisk en af de mest solgte Mercedes-biler nogensinde, hvilket betyder, at der er mange af disse biler, der ligger og flyder rundt og kan fås til en overkommelig pris. Men fordi der er så mange af dem, og fordi de er så billige, er det meget sværere at finde en i ordentlig stand.
Rent praktisk er de begge rummelige, men de tilbyder ikke den samme mængde plads som de nuværende E-Klasse-modeller gør. Alligevel bør både W210 og W211 ikke skuffe dig i den praktiske afdeling.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe W210 eller W211 E320?
W211 er en bedre bil, den har en bedre gearkasse, en mere komfortabel kørsel, og den er meget mere kompatibel med nyere generel teknologi. Det hele afhænger dog af de to modeller, du kigger på, da antallet af kilometer og den generelle stand er de vigtigste faktorer, du skal overveje, hvis du er interesseret i en ny E320.
Selv om begge kan være anstændige, er du bedre tjent med at kigge på W212 E-Klassen, da den er meget bedre i næsten alle tilfælde uden at koste så meget mere.
Er W210 og W211 Mercedes-biler sikre?
Både W210 og W211 er nu ret gamle, hvilket betyder, at de ikke nyder godt af al den moderne sikkerhedsteknologi. De har ikke engang et bakkamera, og den eneste sikkerhedsteknologi, de tilbyder, er airbags, som ofte er tilbøjelige til at få problemer.
Alt i alt kan man ikke forvente, at en 25 år gammel bil er sikker efter nutidens standarder. Det betyder ikke, at de er usikre, men de er langt bag W212 E-Klasse, hvad angår sikkerhed.
Er W211 en god familiebil?
Mercedes W210 er alt for gammel til at være en familiebil, men W211 er faktisk anstændig, hvis det lykkes dig at finde en uden så mange kilometer på uret, og hvis al elektronik, airbags og mekanik fungerer som annonceret.
Endnu en gang, hvis du vil transportere din familie, bør du spare et par tusinde kroner mere og anskaffe dig en W212 E-Klasse.