Hyundai Nexo – Almindelige problemer & fejl

Hyundai Nexo - Almindelige problemer & fejl

Hyundai Nexo er verdens første serieproducerede brintbrændselscelledrevne SUV og kun en af to almindelige brændselscellebiler, som du kan købe lige nu. Det betyder, at Nexo er lidt af et projekt for Hyundai for at de kan se, om denne teknologi har en fremtid i en masseanvendelse, og om det giver mening at udvikle brintbiler generelt.

Når et mærke gør noget helt anderledes end det, vi alle er vant til, kan vi forvente at se masser af pålidelighedsproblemer, der følger med. Hyundai Nexo ser ud til at være en ret pålidelig bil generelt, men der er nogle problemer, der er værd at tale mere detaljeret om. Nye teknologier kommer med nye problemer, og det er det samme med stort set alle typer nye biler derude.

Som sådan er det nok værste problem, du kan opleve med Nexo, en utæt brintbrændstoftank, hvilket også er en grund til, at Hyundai tilbagekaldte Nexo. Andre problemer er bl.a. problemer med bremserne, som kan miste deres bremseevne og påvirke bilens bremselængde i høj grad.

Nexo fås kun i Californien, hvilket også kan ses som et problem, hvis man ikke er fra Californien. Endelig kommer kørsel i en brintbil med sit eget sæt udfordringer. Det er svært at leve med denne type bil, da der ikke er mange brintstationer derude lige nu, og det er svært at reparere eventuelle fejl i drivlinjen, da de fleste mekanikere ikke har en anelse om det.

Hyundai Nexo – Problemer med utætheder i brintbrændstof

Det værste pålidelighedsproblem, du kan opleve med Nexo, er en utæt brændstoftank. Det ser ud til, at det er en prototype af et epoxybundet filter, der er problemet, fordi filteret kan løsne sig efter tankning og få bilen til at lække. Dette filter skal lasersvejses for at kunne holde brændstoffet beskyttet indeni. Desværre forårsagede dette brændstoflækager, som endda forårsagede en massiv brand.

  Hyundai Tucson Pålidelighed

Af netop denne grund tilbagekaldte Hyundai alle Nexo-modeller for at afhjælpe dette problem, hvilket var lidt af et mareridt for mange kunder, da det tog en del tid. Det er lidt frustrerende, når man køber en helt ny bil, som man så skal returnere tilbage til forhandleren for at få den til at stoppe den fra at bryde i brand.

Hyundai Nexo – Problemer med bremser

Et andet fremtrædende problem med Nexo er forbundet med bilens bremsesystem, hvor bremserne er kendt for at holde op med at fungere korrekt og forlænge bilens bremselængde. Med en så tung bil, der er udstyret med brint under tryk, ønsker man ikke, at den styrter ned, da det kan være en massiv katastrofe.

Af netop denne grund har Hyundai endnu engang tilbagekaldt Nexo, da disse problemer med bremsesystemet kan ende katastrofalt. Dette problem er faktisk meget almindeligt på mange Hyundai-modeller og skyldes et integreret elektronisk bremsesystem, der fejlfortolker dine input og dermed reagerer på en uforudsigelig og direkte usikker måde.

Hyundai Nexo – Problemer med tilgængelighed

I introen til denne artikel har vi nævnt, at Nexo kun er tilgængelig i Californien, da Hyundai vurderer, at Californien er det eneste sted i verden, hvor folk rent faktisk ønsker at leve med og eje brintbiler. Dette er ret frustrerende for dem, der gerne vil have bilen, men ikke bor i Californien og derfor ikke kan købe en.

  Hyundai Ioniq 5 - Almindelige problemer & fejl

Dette problem er endnu mere overdrevet, da der ikke er mange brintbiler, man kan købe generelt. Toyota Mirai er en brintbil, der sælges på verdensplan, fordi Toyota mener, at alle bør have adgang til alternativ bilantrivsel.

Hyundai Nexo – Udfordringer ved at leve med en brintbil

Nu skal vi tale om den potentielt største række af problemer for en bil som Nexo. Til at starte med koster bilen 60.000 dollars, hvilket er en virkelig stor pris for en Hyundai. For det andet er der ikke mange brintpåfyldningsstationer i hele USA, og Californien er ikke ligefrem meget bedre. For det tredje vil forsikrings- og driftsomkostningerne for en bil som denne altid være overdrevne, fordi den er så sjælden.

Endelig, og muligvis endda det mest betydningsfulde problem, er det faktum, at det kan være et mareridt at reparere en bil som denne. Ja, du kan gå gennem en forhandler, men det er ofte dømt til enorme ventelister, som efterlader dig tomhændet. At tage en brintbil til en baggårdsmekaniker er som at tage rumfærgen til Jiffy Lube, det kommer bare ikke til at ske.

FAQ-afsnit

Skal jeg købe en Hyundai Nexo?

Tja, hvis du bor uden for Californien, er det ikke engang vigtigt, for du kan ikke købe Nexo nogen steder uden for Californien. For det andet giver det af forskellige årsager ikke meget mening at købe en bil som denne. For det første er et prisskilt på 60.000 dollars svært at sluge i sig selv, men 60.000 dollars på en Hyundai, som næsten ingen ønsker at købe, er endnu sværere at sluge.

  Hyundai Equus - Almindelige problemer & fejl

Du er ikke rigtig klar over alle ins og outs af, hvad der skal til for at eje en sådan bil, og endnu vigtigere, hvad der skal til for at vedligeholde den. Brintpåfyldningsstationer er svære at få fat i, markedet for brugte brintbiler findes ikke, og afskrivninger er utroligt svære at beregne. Alle disse grunde skriger – køb ikke denne bil.

Hvorfor kan jeg ikke købe Hyundai Nexo uden for Californien?

Hyundai mener, at Californien er den eneste stat i USA og et af de meget få steder i verden, hvor infrastrukturen faktisk kan understøtte, at man kan leve og eje en brintbil. Alligevel har vi set en masse brintmangel og andre relaterede problemer, som også har gjort det svært at leve med en brintbil i Californien.

Uanset hvordan man ser på det, er brintbiler simpelthen ikke til masseanvendelse. Verden har vendt sig mod klassiske EV’er og hybridbiler, og brintbiler får slet ikke opmærksomhed.

Hvorfor fejler brintbiler?

Fordi der simpelthen ikke er penge at tjene på brintbiler. Brændstofstationer taber konstant penge, og det er derfor, at det private initiativ sandsynligvis aldrig vil følge med. Elektromobiler og hybridbiler er den næste store ting, hvilket betyder, at man kan glemme brintbiler, i hvert fald i et stykke tid.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z