Hvor meget øger en Polestar din elregning

Elbiler bliver mere og mere populære på det seneste, hvilket gør det yderst relevant at have en elbil-ejerskabserfaring. Som sådan skal vi være opmærksomme på, hvad det betyder at eje en elbil, og hvor meget det koster at bruge en elbil på daglig basis.

Et af de vigtigste aspekter ved ejerskab af elbiler er adgang til pålidelig opladning, og hvordan er det at oplade en bil sammenlignet med at tanke en traditionel ICE-bil op. Selv om de fleste mennesker forbinder elbil-ejerskab med betydeligt lavere driftsomkostninger fra starten, er dette faktisk ikke tilfældet i de fleste tilfælde.

For at forstå, hvor meget det koster at oplade en elbil, skal man først beregne, hvor meget en kWh koster. Ifølge U.S. Energy Information Administration betaler en gennemsnitlig husstand i USA i gennemsnit 14 cent for en kWh elektricitet.

Så hvis din standard Polestar 2 har et 64 kWh-batteri, skal du regne med ca. 9 USD for en enkelt opladning. Hvis du kører din bil hver dag, skal du regne med et gennemsnit på 25-70 dollars om måneden, afhængigt af hvordan du kører din bil, og hvor effektiv du er med både opladning og energiforbrug.

Opladning af en elbil vs. optankning af en traditionel ICE-bil

Den mest indlysende sammenligning af effektiviteten i den nuværende bilindustri er mellem elbiler og ICE-biler. AAA anslår som sådan, at en 3,20 dollars pr. gallon er noget af en gennemsnitlig brændstofpris i nyere tid, og en standardbil er udstyret med en 12-gallons brændstoftank, hvilket betyder, at det koster omkring 38 dollars at fylde en sådan bil op.

Forskellige biler bruger forskellige mængder brændstof, fordi de er forskellige med hensyn til vægt, aerodynamik, effekt og størrelse. Som sådan er det vanskeligt at finde et generelt skøn, især fordi MPG-resultaterne har tendens til at variere meget afhængigt af, hvor du kører bilen, og hvordan du kører bilen.

  Er Polestar og Volvo det samme?

Hvis du bruger en forholdsvis standardbil med 30 MPG, burde en 12-gallons brændstoftank i teorien være nok til at køre omkring 360 miles mellem to tankninger. Hvis du kører ca. 1.000 km hver måned, betyder det, at du skal tanke bilen tre gange om måneden, hvilket svarer til 114 USD, hvis prisen for en gallon er 3,20 USD.

Som tidligere nævnt varierer tal som f.eks. den aktuelle brændstofpris og hvor langt en bestemt bil kan komme, meget, men mønstret er næsten altid det samme. Det koster flere penge at tanke en ICE-bil op, end det gør at lade en EV op.

Opladning af din elbil derhjemme vs. opladning af din elbil på farten

Du kan i princippet oplade din elbil på to forskellige måder. Du kan enten vælge at købe en ordentlig vægoplader og oplade din bil derhjemme, hvis du har adgang til en garage af en slags. Dette er den nemmeste og mest bekvemme måde at oplade din bil på ved blot at lade den stå på opladning natten over.

Men hvis du parkerer din bil på gaden, eller hvis du stadig ikke har en dedikeret vægoplader, skal du oplade din EV på farten, hvilket normalt betyder, at du oplader den i arbejdstiden eller oplader den ved hjælp af den nuværende opladningsinfrastruktur i dit område.

Det er bedre at nøjes med at lade bilen op om natten i dit hjem via en vægoplader, fordi det er den nemmeste og billigste måde at oplade en bil på. De fleste biler kan nemt oplades fuldt ud via moderne vægopladere om natten, hvilket betyder, at du altid vil have en fuldt opladet bil.

  Hvad er den hurtigste elbil

Desuden koster elektricitet mindre om aftenen, hvilket også taler til fordel for opladning i hjemmet. Det er lidt mere tricky at oplade din bil ved hjælp af den tilgængelige opladningsinfrastruktur i dit område, da disse ofte kan være ude af drift.

Hurtig opladning af en bil – Pris og bekvemmelighed

Den generelle tommelfingerregel er, at jo hurtigere opladning – jo højere pris. Det betyder, at hurtige opladere koster flest penge, fordi de er dyre at installere, og fordi de leverer mere elektricitet pr. minut.

Hurtigopladere kan levere op til 200 miles på kun 20-30 minutter, hvilket i høj grad reducerer den tid, der er nødvendig for at oplade en bil fuldt ud. Hvis du ejer en Polestar 2, bør en hurtigoplader kunne oplade bilen helt på mindre end 2 timer.

Flere tests har vist, at Polestar 2 er i stand til at opnå en maksimal opladningshastighed på omkring 130-150 kWh, hvilket betyder, at en kraftigere opladning sandsynligvis ikke vil overgå dette mål.

FAQ-afsnit

Kan det betale sig at købe en elbil i 2022?

Ifølge flere forskellige kilder er mere end 54 % af amerikanerne glade for tanken om at købe enten en hybridbil eller en elbil som deres næste bil. Efterhånden som tiden går, bør denne procentdel bevæge sig i retning af elbiler, hvilket betyder, at det er ret uundgåeligt at købe en elbil i fremtiden.

Det er dog vanskeligere at vurdere, om det er nødvendigt at købe en nu, fordi ejerskab af en elbil i høj grad afhænger af, om man kan oplade bilen let og pålideligt. Det betyder, at hvis du har adgang til pålidelig og altid tilgængelig opladning, giver det meget mere mening at købe en bil, hvis du har adgang til pålidelig og altid tilgængelig opladning. Hvis du primært kører din bil til regelmæssig daglig pendling, er det desuden værd at overveje en elbil som din næste bil.

  Polestar vs. Volvos pålidelighed - hvilken er bedst?

Hvorfor skal jeg købe en elbil frem for en hybridbil?

En hybrid er lidt af en perfekt mellemting mellem en fuldkommen EV og en traditionel ICE-bil, hvilket betyder, at du bør købe en hybrid, hvis du ikke er 100 % klar til at gå over til en elbil. Plug-in-hybrider kan bruges både som ICE-biler og som EV’er, hvilket giver dig den nødvendige fleksibilitet, hvis du glemmer at lade bilen op.

På den anden side giver en EV mere mening, hvis du allerede er bekendt med, hvordan EV’er fungerer, og du ikke har problemer med at lade bilen op.

Er det altid billigt at oplade en elbil?

Ingen kan med sikkerhed sige, at det altid vil være billigere at oplade en EV end at tanke en ICE-bil. Det afhænger af et utal af forskellige faktorer, som man ikke kan tage fuldt hensyn til. Det betyder, at du nogle gange vil betale flere penge for at oplade en elbil end for at tanke en ICE-bil op.

Når masseanvendelsen af elbiler begynder, vil vi se, hvor godt vores energiforbrug vil klare sig med den tilgængelige energi derude, og det vil sandsynligvis øge eller sænke prisen i overensstemmelse hermed.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z