Mercedes Benz-biler holder længe, hvis de vedligeholdes korrekt. Det gør de fleste af dem i hvert fald. Det er ingen hemmelighed, at mange Mercedes-modeller går op i flere hundrede tusinde kilometer uden behov for større vedligeholdelse.
Men hvis du ønsker, at en bil skal holde så længe, skal du for det meste sørge for, at den bliver vedligeholdt korrekt. Desuden skal du træffe proaktive foranstaltninger på nogle områder, f.eks. korrosion, fordi disse typer fejl nemt kan forkorte en bils levetid.
Vedligeholdelse
Der er naturligvis mange forskellige eksempler på, at forskellige Mercedes-modeller træder ind i 200k miles eller mere uden større vedligeholdelse. Men hvis du ønsker at maksimere levetiden for din Mercedes, er korrekt vedligeholdelse et skridt, du ikke må forsømme.
Bilens batteri kan f.eks. blive nedbrudt med tiden, hvis bilen ikke bliver brugt så ofte. Dette er ofte tilfældet for mange Mercedes-klassikere, der ligger i dvale i vintermånederne. Et fladt batteri kan forårsage problemer som f.eks. fejl i motorstyringen, hvilket kan forkorte levetiden for din Mercedes.
Du skal også sørge for, at de vitale bildele fungerer efter hensigten. Du bør kontrollere tændrørene med de anbefalede intervaller, det samme gælder for ledninger. Hvis du desuden skifter dine væsker ofte, vil det helt sikkert gøre din bil i stand til at holde i lang tid.
Ældre Mercedes-modeller var kendt for mange korrosionsproblemer. Korrosion er et alvorligt problem, og hvis der ikke bliver taget hånd om det i de tidlige stadier, kan det forkorte bilens levetid betydeligt. Reparation af biler, der er ramt af betydelig korrosion, er normalt ikke udgiften værd.
Netop derfor bør du rustbeskytte din Mercedes, især hvis du ejer en Mercedes fra 90’erne, som er de Mercedes-modeller, der er mest sårbare over for korrosion.
Kørevaner og kørestil
Det er ret indlysende, at den måde, som du bruger en bestemt genstand på, påvirker levetiden for netop denne genstand. Mercedes-biler vil holde længe, især hvis du opnår “mekanisk symfoni”-niveau af forståelse for, hvordan visse dele fungerer og slides over tid.
Du bør altid prioritere jævn og præcis kørsel i forhold til aggressiv og pludselig kørsel. Det gør også en ret stor forskel for specifikke bildele såsom bremser, koblinger eller mange forskellige motorkomponenter.
Hvis du forudser vejen forude og sørger for at skifte gear på en kontrolleret måde, forlænger du levetiden for din kobling og dine bremser. Du bør heller ikke sidde på din koblingspedal i lang tid. Prøv at sætte bilen i neutral position, så snart du standser.
Moderne Mercedes-biler er meget mere komplekse sammenlignet med ældre modeller. De er konstrueret af langt flere dele, som alle kan give problemer, hvis de begynder at svigte. Mange problemer kan dog undgås eller udskydes, hvis du kører samvittighedsfuldt.
Ældre Mercedes-modeller vs. nyere modeller
Alle de førnævnte trin bør overvejes, når man forsøger at forlænge en bils levetid. Men du kan simpelthen ikke sammenligne ældre Mercedes-modeller med nyere modeller. Ældre Mercedes-biler blev bygget med andre prioriteringer i tankerne.
I dag er bilindustriens prioriteter effektivitet og innovation i retning af nyere transportmidler som hybridisering og elektrificering. Men i gamle dage var Mercedes mest koncentreret om at lave pålidelige biler med skudsikre motorer.
Mercedes plejede at lave solide motorer, der kunne levere hundredtusindvis af kilometer med lidt eller ingen vedligeholdelse. I dag er motorerne meget mere komplekse på grund af tvangsindtrækning og strenge emissionsregler, hvilket nogle gange lægger pres på motoren fra starten.
Det betyder ikke, at moderne Mercedes-biler ikke holder i lang tid, hvis de vedligeholdes korrekt, men de kan bestemt ikke matche pålideligheden af ældre Mercedes-modeller.
Mere om at køre biler på lang sigt
Er moderne biler mindre pålidelige?
I modsætning til hvad mange tror, kan nyere biler være mere pålidelige sammenlignet med ældre modeller. De holder dog ikke lige så længe. Det skyldes primært, at moderne biler er utroligt komplekse. Så hvis en moderne bil begynder at få problemer, er det meget sværere at løse dem.
Ældre biler er meget enklere sammenlignet med nyere modeller, men de er ikke konstrueret på en måde, så moderne diagnostikværktøjer kan identificere deres problemer. Det er grunden til, at de fleste gamle biler stadig bliver repareret af mekanikere af den gamle skole, og nyere biler bliver primært diagnosticeret ved hjælp af komplekse ECU-aflæsninger.
Hvad er den Mercedes-model med længst levetid?
Mercedes-modeller af den gamle skole som Mercedes Benz 300 (W123, W124), der er udstyret med dieselmotorer, er kendt for at holde længere end de fleste biler i dag nogensinde ville kunne holde. Disse biler blev fremstillet i 70’erne og frem til 90’erne og er et tydeligt eksempel på, hvordan Mercedes plejede at lave biler, der simpelthen ikke kunne gå i stykker.
Mercedes 300 er stort set den længst holdbare europæiske sedan gennem tiderne. Selv efter alle disse år er mange lande rundt om i verden stadig fyldt med dem, og vil sandsynligvis fortsætte med at være fyldt med dem, længe efter at mange moderne Mercedes-modeller er uddøde.
En mere moderne udgave af 300’eren er E-klasse-modellen fra 2008. Disse modeller var utroligt populære, da de kom frem. Mange siger, at 2008-modellen er det sidste produktionsår, som Mercedes formåede at perfektionere. De solgte et ton af 2008 E-klasse biler.
Er det sikkert at køre dagligt i en Mercedes med højt kilometertal?
Biler med et højt kilometertal er som regel ældre modeller, der formåede at stå tidens prøve. Som sådan er de ikke lige så sikre som moderne Mercedes-modeller. I de sidste 20-30 år har bilsikkerheden ændret sig dramatisk.
Det betyder ikke, at de ældre Mercedes-modeller ikke er sikre, men de kan simpelthen ikke sammenlignes med en moderne bil. Men hvis du vedligeholder din bil ofte, og hvis du gør din fornødne indsats for at servicere og sikre, at alle komponenterne fungerer efter hensigten, bør du være tilstrækkeligt sikker ved at køre i en ældre bil.
Selvfølgelig vil køretøjet ikke have mange af de standardsikkerhedsfunktioner, der findes i nye biler i dag, så husk det.