Aiways er et kinesisk startup-elbilfirma, der først kommer til de vestlige markeder i år, og som lover at tilbyde meget værdi for pengene. Aiways tilbyder et par forskellige modeller, og de befinder sig alle i crossover/SUV-segmentet, fordi folk er mest interesseret i SUV’er/crossovers i øjeblikket.
Den mest populære Aiways-model er U5, der skulle koste omkring 45.000 kroner fra ny. For denne pris får du en 63 kWh Li-Ion-bil, der skulle holde omkring 250 WLTP-mil. Dette kan selvfølgelig variere meget afhængigt af dit samlede energiforbrug og dine kWh/mile-resultater.
Du kan genoplade batteriet fra 20 % til 80 % på ca. 35 minutter, hvis du støder på en hurtig DC-oplader. Hvis du oplader bilen derhjemme via en almindelig stikkontakt, skal du forvente en opladningstid på omkring 8-10 timer, hvilket er godt nok til en opladning natten over.
Aiways har også anvendt en såkaldt “sandwich”-batteristruktur, som forbedrer temperaturstabiliteten og skulle teoretisk set være mere sikker i tilfælde af et styrt. Alt i alt tilbyder Aiways elbiler til konkurrencedygtige priser med en fornuftig rækkevidde og en generelt fornøjelig oplevelse.
Aiways U5 – Specifikationer
Til en startpris på omkring 45.000 dollars tilbyder U5 en mellemstor crossover/SUV med to bagagerum og masser af plads til passagerer. Aiways er meget stolt af at nævne, at U5’s trækkoefficient måler 0,29, hvilket er klasseledende for en SUV med elbil.
Alle modeller leveres med en enkelt elmotor, der kan levere 150 kW (201 hk og 310 Nm). Tiden fra 0 til 100 km/t tager 7,5 sekunder. U5 leveres med masser af ADAS, som omfatter aktiv vognbaneassistent, trafikstøjassistenter, blindvinkelafdækning, advarsel om krydsende trafik bagtil, nødbremseassistent, adaptiv fartpilot og intelligent fjernlysassistent.
U5 leveres også med en 12,3 tommer stor infotainmentskærm i tablet-stil, der leveres med Apple CarPlay, men den tilbyder endnu ikke Android Auto. Den leveres også med et lydsystem med 8 højttalere og DAB+-radio, hvilket skulle gøre kørslen mere behagelig.
Alt i alt er U5 en ret konkurrencedygtig elbil i segmentet, og det giver god mening, hvorfor U5 oplever stor succes på det europæiske marked. Det er en elektrisk crossover fra A til B for dem, der simpelthen vil have mest muligt for deres penge.
Aiways-batteriteknologi
Aiways er stolte af at påstå, at deres batteriteknologi er førende i branchen både med hensyn til emballage, effektivitet og generel sikkerhed. Med et såkaldt “sandwich”-batteridesign er det lykkedes Aiways at beskytte batteriet mod både temperatursvingninger og potentielle skader forårsaget af styrt.
Aiways siger også, at deres batterier er ekstremt usandsynlige til nogensinde at bryde i brand, hvilket giver mening, da ingen U5-modeller nogensinde har oplevet brandrelaterede problemer. Aiways har i øjeblikket mere end et dusin batteripatenter, som alle har til formål at øge sikkerheden og forbedre emballagen.
De kinesiske nationale kvalitetstests af batterier kræver, at nye mærker tester deres batterier i 51 forskellige kategorier, mens Aiways siger, at deres batterier har bestået mere end 500 forskellige strenge test med bravur.
Aiways U5 sikkerhedsspørgsmål
Euro NCAP er en førende europæisk organisation for kollisionstest, der fokuserer på at teste alle nyere biler og give dem en til fem stjerner alt efter, hvor godt de klarer sig i forskellige sikkerhedstest. Aiways U5 formåede kun at få en tre-stjernet rating, hvilket er langt under gennemsnittet for lignende modeller.
U5 klarer sig dårligt i segmentet for sidekollisioner, hvilket betyder, at bilen ikke er i stand til at beskytte passagererne fuldt ud i tilfælde af en sidekollision, især føreren. Aiways har dog reageret ved at sige, at de arbejder aktivt på at løse disse problemer, og at de næste modeller skulle kunne opnå en 5-stjernet bedømmelse.
Det er værd at nævne, at U5 heller ikke klarede sig perfekt i den aktive sikkerhedsafdeling, fordi nogle af systemerne ikke var i stand til fuldt ud at forhindre en ulykke. Uanset hvad er dette nok til at nedjustere U5 i forhold til mere almindelige europæiske, japanske og amerikanske mærker.
Kun tiden vil vise, hvordan Aiways vil forbedre disse sikkerhedsvurderinger, så det er en god idé at vente, før du bruger dine penge, da sikkerhed er det sidste, du bør spare dine penge på.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Aiways?
Hvis du er på markedet for en prisbillig, rummelig og komfortabel SUV/crossover, bør du bestemt tage et kig på Aiways U5. Hvis du ønsker en mere stilfuld, men lige så praktisk variant, bør du også tage et kig på den helt nye Aiways U6.
Næsten ingen anden elbilsvirksomhed derude kan matche Aiways med hensyn til både værdi og plads, selv om sikkerhedsvurderingerne i øjeblikket er lidt tvivlsomme. Alle Aiways-modeller er velprissat og fyldt med alle mulige moderne teknologier, som bør gøre din daglige kørsel sjov og afslappende.
Hvordan kan Aiways sammenlignes med mere almindelige elbilsmærker?
Når vi sammenligner Aiways eller andre kinesiske elbilstartup-virksomheder med mærker som Kia, Hyundai og VW, ser vi en ret betydelig prisforskel mellem dem. Aiways-modellerne er normalt større og tilbyder flere ting, samtidig med at de koster et par tusinde dollars mindre end deres mere mainstream-konkurrenter.
Faktisk har Aiways stort set ingen brand appeal i øjeblikket, men Aiways er fast besluttet på at ændre det i de kommende år. Folk, der er interesserede i at købe Aiways-modeller, er for det meste interesserede i at købe A til B-arbejdsheste, hvilket betyder, at de ikke er så interesserede i at købe den bedste, den ondeste eller den hurtigste elbil derude.
Hvordan ser fremtiden ud for Aiways?
Det ser ud til, at Aiways er godt på vej til at blive et af de bedst solgte elbilmærker, fordi det tilbyder værdi frem for alt andet. Et af de største kritikpunkter af hele elbilmarkedet er den generelle prisstigning, det kræver at købe en elbil generelt.
Nogle ICE-biler, der koster det samme beløb, er som regel langt mere eftertragtede og bedre i enhver henseende. Aiways har dog formået at løse disse problemer ved at tilbyde billige elbiler til masserne, hvilket burde øge deres markedstilstedeværelse på ingen tid.