I vore dage gennemgår vi en gennemgribende revolution inden for biltransport. I et par år har bilproducenterne langsomt bevæget sig i retning af en mere automatiseret køreoplevelse.
I dag har producenter som Tesla bragt autonom selvkørende teknologi ind i centrum af denne revolution, og Mercedes, Audi, Cadillac, Ford og mange andre er begyndt at indhente dem.
Selv om størstedelen af denne teknologi stadig er ubrugt af juridiske årsager, gør selvkørsel fra et forbrugerperspektiv kørslen mere smidig og afslappende. Mercedes tilbyder selvkørende funktioner i et vist omfang i nogle få af sine modeller, primært i flagskibet S-klassen sedan.
Mercedes S-klasse
Mercedes har for nylig afsløret den nye 2021 Mercedes S-klasse flagskibssedan fra 2021. Selv om nogle ældre Mercedes S-klasse modeller tilbød nogle stadier af autonomi, når det gælder kørsel, men Mercedes-Benz Intelligent Drive monteret på den nye S-klasse er et stort skridt i retning af en Mercedes automatiseret fremtid.
Systemet med autonome køreegenskaber fungerer gennem Mercedes Intelligent Drive-systemet, der består af Active Lane Assist, Active Blind Spot Assist, Attention Assist, Active Parking Assist, Collision Prevention Assist og nogle andre Mercedes-assistentsystemer.
Mercedes regner med, at denne S-klasse er i stand til at opnå et SAE-niveau 4 for autonom kørsel, hvilket betyder, at S-klassen allerede er pakket med alle de værktøjer, der er nødvendige for absolut autonom kørsel. Af juridiske årsager er disse teknologier endnu ikke tilgængelige, da det er ret vanskeligt at afgøre, hvem der bærer skylden i tilfælde af en ulykke.
En ny S-Klasse introducerer altid nye stykker teknologi, der er med til at drive fremtidens bilindustri. I et heftigt kapløb mod udviklingen af teknologier til automatiseret kørsel fører Tesla stadig flokken, men mange tyske, amerikanske og japanske mærker er helt sikkert med i løbet.
Mercedes F-015
Men hvad nu, hvis der ikke var nogen juridisk grænse for, hvor langt en producent kan skubbe den vejlegale selvkørende teknologi til vejret? For Mercedes ville det være Mercedes F-015-konceptet. Mercedes præsenterer F-105 som toppen af luksus-autonome topklasse.
F-015 er i stand til at levere en fuldstændig autonom køreoplevelse, der fik Mercedes til at gentænke selve det væsentlige i forhold til indvendig plads og luksus. Interiøret i F-015 minder mere om en minimalistisk svensk vinterhytte end om et almindeligt bilinteriør.
Nogle vil mene, at biler som F-015 er irrelevante, fordi de ikke er lovlige på vejene, og de er kun lavet for at vise, hvordan en luksus-Mercedes ville se ud, hvis der ikke er nogen lovlige grænser. Men ganske tværtimod har mange teknologier til autonom kørsel, som har debuteret på F-015, fundet vej til S-klassen.
Andre Mercedes-modeller, der tilbyder et vist niveau af autonom kørsel
Mercedes har udtalt, at i 2024 vil alle Mercedes-modeller drage fordel af de teknologier til autonom kørsel, der længe har været en del af S-Klassens slægt. De nuværende Mercedes-modeller tilbyder en delvist autonom opsætning, der mere fungerer som en køreassistentopsætning end en ægte selvkørende opsætning.
De pågældende systemer er den automatiserede fartpilot, der kan holde en sikker afstand til de forankørende biler, og systemet er også i stand til at sænke farten eller sætte farten op. Desuden er systemer som Active Lane Assist eller Blind Spot Assist en del af mange nyere Mercedes-modeller.
Nogle systemer som Mercedes Parkeringsassistent kan parkere bilen helt af sig selv, men der er behov for et geocenteret miljø, og der er stadig behov for en rimelig grad af involvering af føreren. Andre dele af udstyret såsom 360-kameraer og all-around parkeringssensorer er også nødvendige for, at disse teknologier kan fungere.
FAQ-afsnit
Tilbyder Tesla bedre selvkørende teknologi end Mercedes?
Lige nu er der ingen bilproducent, der kan matche Tesla, når det gælder automatiseret kørsel. Teslas er specialbyggede biler med et klart slutmål om fuld autonomi. Mercedes fokuserer primært på luksus og komfort, og først derefter overvejer man teknologierne til autonom kørsel.
Tesla var endda pioner for begrebet ”Autopilot” i bilindustrien, ligesom selve teknologien. Nogle bilproducenter som Audi og Cadillac tilbyder også biler, der kan køre autonomt, men de fleste af disse systemer er stadig ikke tilgængelige af juridiske årsager.
Hvad betyder SAE’s autonome niveauer?
Society of Automotive Engineers (SAE) har udarbejdet et system, der definerer 6 niveauer for selvkørende kapacitet. Niveau 0 giver ingen kørselsautomatik, niveau 1 er en bil, der er udstyret med et fartpilotsystem, som kan holde en sikker afstand til den forankørende bil.
Niveau 2 (Partial Driving Automation), også kaldet ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) certificerede biler som f.eks. visse Cadillacs kan accelerere/afbremse bilen og kan også styre bilen. Niveau 3-systemer (Conditional Driving Automation) kan træffe beslutninger som f.eks. at accelerere forbi et langsommere køretøj, og et lignende system findes i Audi A8.
Niveau 4 (High Driving Automation) adskiller sig fra niveau 3, fordi det også kan gribe ind i en vanskelig situation, eller hvis der er tale om en systemfejl, men de tilbyder stadig et rat, og de skal være geocenterede. Niveau 5 (Full Driving Autonomy) biler tilbyder ikke engang et rat eller pedaler, de er helt uafhængige.
Er der noget, der tyder på, at selvkørende biler bliver normen?
Nogle ingeniører bifalder idéen om fuld autonomi i en verden efter Kovid, hvor en fuldt autonom bil endda kan opfylde dine kontaktløse behov. Mange eksperter mener, at vi om 15-20 år vil leve i en fuldt autonom æra.
Disse forhåbninger og ambitioner bringer også et væld af juridiske spørgsmål ind i ligningen, så det er meget svært at sige, hvornår dette rent faktisk vil finde sted. Men når det ender med at ske, vil et menneske ikke længere betjene et motorkøretøj på en åben vej.
Mange mennesker bifalder dette af indlysende årsager, men for os bilentusiaster er disse idéer noget bekymrende. Måske vil der også ske en revolution inden for bilentusiasme, ligesom med alle de elektriske biler med høj ydeevne i dag.
Tiderne er usikre og fulde af ønsketænkning, bilindustrien skubber overgangen utrolig hurtigt fremad. Porsche vil gerne tilbyde Cayman udelukkende som en elektrisk sportsvogn, Audi erklærer, at de ikke længere vil udvikle forbrændingsmotorer, og Tesla, ja, hvem ved, hvad Tesla vil gøre.