Hvis du bor i et bjergområde, eller hvis du blot ønsker en weekendbil, der kan tage dig med op i højderne, er der masser af muligheder at vælge imellem. Næsten alle SUV’er derude fås med firehjulstræk og rigelig frihøjde, men nogle er helt klart bedre end andre.
Udover SUV’er er hævede hatchbacks og crossovers også et ret almindeligt syn i mange bjergområder, fordi de kombinerer komfort og overensstemmelse på vejen med en hævet frihøjde for at opnå perfekte offroad-egenskaber.
Som sådan er Subaru Outback, Ford Expedition, Honda CR-V, Jeep Grand Cherokee alle almindelige muligheder til sådanne formål, og det er der en god grund til. Men hvis du ønsker en mere luksuriøs bjergbestiger, er noget som en Mercedes G-klasse eller Range Rover begge lige dygtige og komfortable.
Uanset om du blot ønsker en bil til skiture eller en permanent bjergbeboer, er alle disse biler i stand til at krydse sne, landeveje og ujævnt terræn uden problemer. Ud over offroad-egenskaberne er de også ret eftergivelige på vejen.
Subaru Outback
Subaru Outback er en no-nonsense gør-alting-type bil. Komforten er tilstrækkelig, pladsen er rigelig og mulighederne er enorme. Outback tilbyder stor synlighed og praktisk anvendelighed, da den formår at pakke masser af ting i sine lastrum.
Outback tilbyder et permanent legendarisk Subaru firehjulstræk, der er i stand til at krydse alle slags terræner uden at svede. Ud over offroad-egenskaberne er Outback også rummelig nok til camping i bil, og den er også ret familievenlig.
Ford Expedition
Ford Expedition er en standard familiebil i USA, og det er let at se hvorfor, for den tilbyder rigelig plads, komfort og offroad-egenskaber. Selv om Explorer er mest designet til at bo i en forstadens familiens indkørsel, kan den bruges til at gå gennem en masse vanskelige vejrforhold.
Det bedste ved en Ford Expedition er muligheden for at pakke hele familien, hunden og en masse skiudstyr ind og bare køre hvorhen du vil. Selv om Explorer ikke er lavet til seriøs offroadkørsel, men hvis du støder på almindelig sne og landeveje, skal du ikke bekymre dig.
Honda CR-V
Honda CR-V er mere eller mindre det samme som Ford Explorer, når det kommer til målgruppen og det generelle brugsscenarie i forstæderne. CR-V er brændstofeffektiv, men stadig punchy nok, samtidig med at den tilbyder plads til op til 5 personer og også en masse bagagerum.
CR-V er også udstyret med en automatgearkasse som standard, hvilket gør CR-V let at køre uanset terrænet. Det er ikke underligt, at CR-V er så utrolig populær i USA, og hvad angår bjerge, er CR-V rigeligt i stand til at klare de fleste typer vejbelægninger.
Mercedes Benz G-Klasse
Mercedes Benz G-klassen er lidt af en statement-bil i disse dage, men det betyder ikke, at G-klassen ikke er i stand til ekstrem offroad-brug. G-klassens rødder strækker sig solidt tilbage til militær brug, og det er tydeligt i det sekund, du støder på sten, sne eller mudder.
Hvis du kombinerer det med fantastisk luksus, fantastiske motorer og et fantastisk design, virker G-klassen som en perfekt bil. Den eneste store ulempe ved G-klassen er de høje indgangspriser, men du får en masse luksus, og stort set alle derude elsker en G-klassevogn.
Range Rover
En af de største konkurrenter til G-Klassen er Range Rover. Range Rover kører lidt mere luksuriøst takket være et mere aerodynamisk design, som ikke er så udsat for masser af vindstøj som G-klassen er. Den ser godt ud, og den kører godt, men den koster lige så meget som en G-klasse, men den er bestemt det værd.
Bortset fra den tilsyneladende tvivlsomme pålidelighed, så er Range Rover en rigtig god bil, der opfylder alle tænkelige krav. Selv om den ser luksuriøs ud og mest er beregnet til brug på landevejen, er Range Rover utrolig kompetent i terrænet takket være mange offroadrelaterede funktioner og teknologiske løsninger. Så meget, at den giver G-klassen kamp til stregen.
FAQ-afsnit
Hvilke biler bør man undgå til bjergkørsel?
Noget som en sedan er ikke skabt til bjergveje, men der er et par undtagelser. Hatchbacks er også et no-go, da de normalt kun har forhjulstræk, lav frihøjde og ret lavprofilerede dæk. Bortset fra nogle få undtagelser fra Subaru bør disse biler undgås til bjergkørsel.
Du bør også undgå SUV’er med forhjulstræk, da de ikke har den kapacitet, som man kan forvente af en SUV. Når det er sagt, er alt uden firehjulstræk uundgåeligt til at sidde fast på snedækkede veje. Ud over drivlinjen bør du aldrig køre op i bjergene med sommer-/ helårsdæk om vinteren.
Skader offroadkørsel din bil?
Offroading kan helt sikkert beskadige din bil, men hvis du gør det sikkert med en specialbygget bil, bør du ikke bekymre dig så meget, hvis du ved, hvad du gør. Ikke desto mindre er enhver form for ekstremt terræn ikke så sikkert, selv ikke når du kører i noget som en Mercedes Benz G-klasse.
Risikoen for at beskadige din bil under terrænkørsel er betydeligt større, og derfor er mange forsikringsselskaber enten opsat på at opkræve højere præmier, eller også dækker de ikke nogen omkostninger i forbindelse med terrænkørsel. Sørg for at få en bil med en anstændig mængde undervognsbeskyttelse, da dette er nøglen, hvis du ønsker at holde din bil sikker.
Hvad er de vigtigste aspekter ved en god bjergbil?
En god bjergbil har som minimum permanent firehjulstræk. Ud over firehjulstræk er en hævet kørestilling og frihøjde også afgørende. Fremragende synlighed og affjedringssætninger er også ret vigtige, når det drejer sig om kørsel i ujævnt terræn i bjergene.
Derudover anses biler med lavt gear som Range Rover og Mercedes Benz G-klasse også for at være vigtige. Ekstra undervognsbeskyttelse, låsedifferentialer, masser af hjuludslag og masser af drejningsmoment er også utrolig vigtige, når det drejer sig om seriøse offroad-kørselsforhold.