Peugeot 2008 er en subkompakt city crossover/SUV designet til at transportere dig fra punkt A til punkt B uden noget som helst besvær. Det er måske ikke den mest spændende eller mest avancerede bil i sin klasse, men den kommer med et fristende prisskilt, et flot interiør og masser af gadgets, der holder dig sikker og underholdt, mens du er på farten.
I denne artikel vil vi gennemgå, hvilke Peugeot 2008-årgange du skal undgå, hvilket betyder, at vi vil fortælle dig, hvilke modelårgange af 2008, der har den dårligste pålidelighed og ejerskabserfaring. 2013/2014 Peugeot 2008 bliver ofte betragtet som en af de værste, fordi den lider af ret alvorlige brændstoflækager mere end andre modelår.
Denne model af 2008 er også den ældste i rækken, hvilket betyder, at den ikke har de fleste af de funktioner, som folk forventer i dag. 2018 2008 ser også ud til at være den, der har flest klager, mest på grund af problemer med DPF-filteret og den tilhørende tilbagekaldelse.
Endelig er 2016 2008 også en mester, når det gælder problemer, da den var forbundet med potentiel brandfare på grund af overophedning af startmotoren, problemer med automatgearkassen og problemer med ABS-systemet.
2013 Peugeot 2008
Et af de største problemer med Peugeot 2008 fra 2013 ligger i dens brændstofsystem, da den var plaget af lækager i brændstofrøret, hvilket førte til en tilbagekaldelse, der påvirkede de køretøjer, der blev bygget mellem 24. september 2013 og 26. november 2014. Denne fejl udgør ikke kun en brandfare, men giver også anledning til alvorlige sikkerhedsproblemer for førere og passagerer.
Et andet alvorligt problem med Peugeot 2008 er monteringsboltene, som er blevet rapporteret at være knækket på køretøjer fremstillet i samme periode. Dette problem kan føre til, at kritiske komponenter løsner sig, hvilket potentielt kan resultere i tab af kontrol under kørslen og udgøre en alvorlig risiko for alle på vejen.
Derudover kan en beskadiget montering af den forreste underramme og problemer med håndbremsen begge føre til alvorlige skader på 2008, hvilket er grunden til, at 2013 2008 er den, du skal være mest forsigtig med, når du køber brugt.
2018 Peugeot 2008
Det største problem med 2018 2008 er, at den har en tendens til at lide af relativt dyre problemer med DPF-filteret. DPF i 2018 2008 er kendt for at blokere sig selv og svigte og dermed forårsage alvorlige ydelsesproblemer. Nogle siger, at det også fører til lavere brændstofeffektivitet, men det værste problem af dem alle er, at det også kan føre til motorskader, der ikke kan repareres.
Ejere har klaget over tilbagevendende fejl i det elektriske system, lige fra defekte sensorer og advarselslamper til problemer med infotainmentsystemet. Elektriske fejl kan være svære at diagnosticere og reparere, hvilket gør dem til en vedvarende hovedpine for bilejerne.
Endelig er problemer med gearkassen også lidt af en sjældenhed i 2018 2008. Indrømmet, 2018-modellen er ikke den værste, når det gælder problemer med transmissionen, men den spiller sin rolle i det.
2016 Peugeot 2008
Det værste problem med 2016 2008 er, at den er tilbøjelig til at opleve problemer med en overophedet startmotor, som kan få hele bilen til at bryde i brand. Ikke nok med det, men da starteren er forbundet med nogle af bilens vigtigste elektriske komponenter (batteriet), er denne type brand meget svær at slukke, hvilket betyder en totalskadet bil.
ABS-systemet (Anti-lock Braking System) i Peugeot 2008 2016 har givet anledning til bekymring blandt ejerne. Rapporter om fejl i ABS-systemet indikerer, at det måske ikke fungerer efter hensigten under opbremsning, hvilket potentielt kan føre til længere bremselængder og reduceret bilstabilitet, hvilket kan få dig til at køre galt ret nemt.
Problemer med den automatiske gearkasse er endnu mere almindelige i 2016-modellen og omfatter vanskelige gearskift, gear, der glider, og uventet skifteadfærd. Alt dette kombineret betyder desværre også, at Peugeot 2008 2016 ikke er den bedste bil at vælge, ikke engang på langt sigt.
FAQ-sektion
Er Peugeot 2008 en god bil?
Tja, det afhænger af, hvad du mener, en god bil er. Hvis du er fuldstændig ligeglad med biler, vil 2008 være en bil som alle andre. Hvis du elsker biler og kan lide bilkultur, vil 2008 ikke gøre nogen forargede, men ingen kan benægte, at 2008 ikke er en meget konkurrencedygtig bil, som mange mennesker ville elske at eje.
Som sådan, som basis, som en bil, man bruger hver dag, er 2008 faktisk en god bil, fordi den lever i det utroligt populære segment for subkompakte crossover-SUV’er, har meget effektive motorer, en el-version og det meste af den teknologi, man forventer af en moderne bil. Alt dette tilsammen gør 2008 til en god bil.
Findes der en elektrisk Peugeot 2008?
Ja, og den hedder Peugeot e-2008. e-2008 har et brugbart batteri på 46,3 kWh, som rækker til omkring 260 km i det virkelige liv, hvilket ikke er ideelt for andre end dem, der oplader deres biler natten over og bruger dem til daglig pendling mellem byerne.
Med en pris på omkring 30.730 pund i Storbritannien, 40.930 euro i Holland og 35.450 euro i Tyskland er e-2008 ikke helt billig. Men da elbiler alle koster en hel del mere end deres benzin/diesel-modparter, er den nødvendige prisstigning for e-2008 ikke så slem som for nogle andre biler. En 0-100 km/t-tid på 8,5 sekunder er okay, mens 136 hk fra en enkelt motor er nok for de fleste.
Er Peugeot 2008 en off-road SUV?
Selv om Peugeot 2008 er en SUV, er den ikke designet til at køre off-road, men snarere som en daglig pendler i byen. Den har ganske vist bedre frihøjde end en Peugeot 208, men det gør den stadig ikke til en offroader, da den ikke er udstyret med offroad-SUV-egenskaber.
2008 har ikke engang AWD, da den kun er en crossover med firehjulstræk. Dens dæk er 100 % vejorienterede, og dens affjedring er 100 % vejorienteret. Alt i alt har 2008 intet til fælles med en ægte offroad-SUV.