Twin-Turbo, eller BiTurbo, som Mercedes kalder det, er en version af en traditionel forbrændingsmotor, der er kombineret med to turboladere, som tvinger luft ind i motoren for at skabe mere kraft. Disse motortyper er kendt som tvangsinduktionsmotorer, og disse motorer er ret almindelige i kraftige Mercedes-modeller.
BiTurbo-motoropsætningen er kun forbeholdt nogle få ikke-AMG SUV-modeller som GLE 580, G550 eller GLS 580. S-klassens flagskibssedan tilbydes enten med en 6-cylindret BiTurbo- eller en V8 BiTurbo-motor. Hvad angår AMG-modellerne, tilbyder alle moderne Mercedes AMG-motorer en BiTurbo-opsætning.
Mange mennesker mener, at den moderne tidsalder i bilindustrien er plaget af downsizing og tvangsinduktion, men ingen kan benægte den kraft, som Mercedes kan udvinde af en 3,0 l 6-cylindret BiTurbo-motor med 6 cylindre.
Naturligt indsugede motorer er en uddøende race, og alle nyere præstationsbiler og selv nogle ikke-præstationsbiler vil i fremtiden tilbyde en twin-turbo-opsætning eller elektriske/hybrid-drivlinjer.
Mercedes 3.0L BiTurbo V6
Mercedes C43 AMG Coupé/Sedan er udstyret med en 3.0L V6 BiTurbo-motor med 3.0L V6-motor, der yder 385 hk og et drejningsmoment på 384 lb-ft. Dette kraftværk er i stand til at give C43 en 0-60 mph-tid på 4,5 sekunder og er også i stand til at give 19-27MPG US. Det er ikke dårligt for en AMG-motor.
C43 sælges for 56-59.000 dollars, men der forventes forhandlerrabatter, fordi den nye C43 er lige rundt om hjørnet.
Denne motor bruges også i GLC43 AMG, og motorydelsen er stort set den samme. GLC’en sælges også for 59.000 dollars, men brændstoføkonomien er en smule dårligere på grund af aerodynamikken og den ekstra vægt.
Det er også værd at nævne, at de nye AMG-versioner af den nye C-Klasse fra 2022 hverken bruger en 6-cylindret eller 8-cylindret motor. AMG-entusiaster er ikke glade for denne beslutning, men Mercedes insisterer på at levere en mere effektiv drivkraft, der stadig er lige så kraftfuld som en god gammel V8.
Uanset hvad, mener de fleste AMG-entusiaster, at vi alligevel er forbi Mercedes AMG-toppen, så alle de kommende modeller forventes ikke at blive lige så spændende som tidligere.
Mercedes 4.0L BiTurbo V8
Den nok mest spændende Mercedes-motor i øjeblikket er den 4,0L BiTurbo V8-motor, der driver det meste af AMG-serien og nogle få SUV’er uden AMG. GLE580, GLS580 og G550 har alle en 4,0L BiTurbo V8-motor. Forskellen er, at GLE580 og GLS580 begge kombinerer V8’eren med Mercedes EQ Boost, mens G550 ikke gør det.
Alle tre af disse SUV’er repræsenterer den højest trimmede ikke-AMG-version af deres respektfulde sortimenter. G550 koster op over 130.000 dollars, GLE580 koster omkring 80.000 dollars, og GLS580 sælges for omkring 100.000 dollars. Men de bedste V8-motorer er altid forbeholdt AMG-modellerne, som alle bruger 4,0L V8 BiTurbo-motoren, mens motoren er yderligere forbedret af AMG.
Mercedes C63 AMG tilbyder en down-tunet version af denne AMG V8, der yder 469 hk og 479 lb-ft drejningsmoment, og C63 sælges for 69.000 dollars. Hvis du vælger E63 AMG til 107.000 dollars, får du en ordentlig stigning i effekt, da 4.0L’eren i E63 yder 603 hk og 627 lb-ft drejningsmoment.
AMG GT Black Series tilbyder den mest kraftfulde version af denne motor. Det er værd at nævne, at motoren i Black Series tilbyder en flat-plane-kurvelkonfiguration, men motoren ligner den, der findes i AMG GT R. Black Series yder så meget som 720 hk og 590 lb-ft drejningsmoment og er begrænset i produktion.
Mercedes AMG 6.0L V12 BiTurbo
For et par år siden udgav Mercedes S65 AMG Final Edition. Denne version af S-klassen blev udgivet for at markere den sidste Mercedes, der tilbød en V12-motor. Teknisk set fremstiller Mercedes AMG dog stadig denne motor til Pagani Huayra hyperbilen.
Denne motor er utrolig fra mange forskellige aspekter. Den yder 760 hk-830+ hk, afhængigt af den pågældende model, og den har også et drejningsmoment på op til 750 lb-ft. Den kraftigste version af denne motor tilbydes i øjeblikket i Pagani Huayra Imola, der koster flere millioner dollars.
Disse typer motorer er utroligt sjældne i dag, og Pagani formår at sælge dem, fordi bilerne koster så meget, som de gør, og fordi de produceres i ekstremt begrænsede mængder. Men om få år vil denne legendariske AMG V12 også ophøre med at blive produceret.
FAQ
Hvad er fordelene ved en twin-turbo (BiTurbo)-opsætning?
Fordelene ved en BiTurbo-motor er kraft, effektivitet, drejningsmoment og spænding. Tvungen induktion er den aktuelle trend i bilindustrien, og det er der en grund til, da disse typer motorer er i stand til at opnå en betydelig effekt og effektivitet.
Kun få, ikke-eksotiske moderne biler tilbyder stadig motorer med naturlig indsugning. Modeller som Jaguar F-Type, Lexus LC500, Lexus IS500 og et par amerikanske biler kan stadig købes med en N/A-motor. N/A-motorer er utroligt brændstoftørstige sammenlignet med turbomotorer, men de er enklere konstrueret, hvilket kan vise sig at være en fordel med hensyn til pålidelighed.
Hvad er forskellen på en kompressor og en turbolader?
Kompressorer og turboladere repræsenterer de mest populære metoder til tvangsinduktion. En turbolader er afhængig af udstødningsgasser til at spole turboen op, hvilket resulterer i en lille forsinkelse mellem det tidspunkt, hvor du trykker på speederen, og det tidspunkt, hvor kraften leveres til motoren.
På den anden side er en kompressor afhængig af motorens rotation, hvilket betyder, at der ikke er nogen forsinkelser i ydelsen. Turboladere anvendes mest i Europa og Japan, og der findes kun få modeller med kompressor. I USA foretrækker man supercharging til mange af sine muskelbiler, men der findes også mange biler med turbolader.
Hvad er formålet med en intercooler i en turboladet motor?
Turboladere er fantastiske, fordi de øger ydelsen, samtidig med at de giver bedre effektivitet sammenlignet med en tilsvarende drevet N/A-motor. Men de er ikke perfekte, da de er tilbøjelige til at overophede motoren, hvis hele motorens opsætning ikke er i stand til at køle motoren ned.
Turboladere bruger udstødningsgasser til at forkæle motoren, hvilket betyder, at de temperaturer, der er forbundet med disse gasser, er utroligt høje, og driftstemperaturerne for sådanne motorer er højere sammenlignet med en N/A-motor. Formålet med en intercooler er at køle disse gasser ned for at forhindre overophedning og øge effektiviteten.