Porsche Doppelkupplungsgetriebe eller PDK er en Porsche-betegnelse for den lynhurtige dobbeltkoblingsgearkasse (DCT), der anvendes i mange moderne Porsche-modeller. Porsche introducerede PDK-systemet første gang i en Porsche 965 Le Mans-prototype-racerbil fra 1983.
En af de første masseproducerede biler med dobbeltkoblingsgearkasse var Volkswagen R32 fra 2003, og Porsche fulgte hurtigt efter med en række PDK-udstyrede 911’ere. I dag betragtes Porsches PDK-system bredt som en af, hvis ikke den bedste DCT-gearkasse i hele bilindustrien.
En af de største fordele ved PDK-systemet er muligheden for at skifte gear på et øjeblik. Desuden afbryder systemet ikke strømmen af kraft, hvilket gør det muligt for bilen at holde sig plantet uden at miste balancen.
Porsche PDK vs. en manuel gearkasse
I det nuværende Porsche lineup kan du vælge mellem en PDK eller en god gammel manuel gearkasse. Det er værd at nævne, at den manuelle løsning kun er tilgængelig for 911- eller Cayman/Boxster-modellerne, og at alle andre modeller er standard med en Porsche PDK.
At sammenligne de to er et spørgsmål om præferencer. Mange bilentusiaster, især de ældre, anser en manuel gearkasse for at være en uundværlig del af enhver 911-model. Men PDK-systemet er meget hurtigere, smidigere og nemmere at køre.
Ud fra et teknisk synspunkt vil en manuel gearkasse øge din 0-60-tid med op til 0,5-1 sekund, og din omdrejningsgrænse vil også være lavere for at sikre, at du ikke støder ind i omdrejningsbegrænseren. Manuelle gearkasser er også lettere, og de giver dig en større følelse af forbindelse med motoren, hvilket kan gøre køreoplevelsen meget mere engagerende.
Set fra et dag-til-dag-perspektiv er en PDK dog en bedre mulighed på grund af dens enkelhed, hurtighed og lette kørsel. Du kan også styre PDK-gearkassen manuelt ved hjælp af ratmonterede skiftepadler.
Moralen af historien er – hvis du vil have den hurtigste 911, skal du vælge PDK. Men hvis du vil have en mere engagerende oplevelse, skal du vælge den manuelle gearkasse.
Porsche PDK vs. en manuel gearkasse pålidelighed
En manuel gearkasse er ret enkel. Hvis du er fortrolig med dem, bør du ikke have problemer med pålideligheden. En PDK isolerer på den anden side føreren fra behovet for at skifte, hvilket betyder, at den korrekte Porsche-gearkassekalibrering vil være aktiv og rettet mod at give et pålideligt system.
Et eventuelt “uheld” med en manuel gearkasse er mere sandsynligt end med en PDK, fordi de fleste problemer skyldes menneskelige fejl. Det betyder, at du er meget mere tilbøjelig til at ødelægge en manuel gearkasse sammenlignet med en PDK. Men ud fra et generelt holdbarhedssynspunkt er begge disse muligheder mere end tilstrækkeligt holdbare.
Porsche hævder, at PDK-gearkassen holder hele livet, og i de fleste tilfælde er dette ikke langt fra sandheden, hvis du vedligeholder din bil korrekt. Men de fleste 911’ere bliver ikke kørt så ofte som en almindelig Honda Accord, og i løbet af deres levetid samler de måske kun 60-100k miles.
Man kan roligt sige, at en moderne PDK-gearkasse er mere pålidelig på grund af manglen på utilsigtede fejlskift, og et moderne PDK-system er også i stand til at foretage automatisk omdrejningstilpasning, hvilket har til formål at mindske differentialets belastning ved gearskift.
Omkostninger, effektivitet og komfort
I PDK-systemets tidligere dage opkrævede Porsche et ganske heftigt beløb for PDK-opgraderingen. Men nu er PDK-transmissioner standard i næsten alle Porsche-modeller. For nogle modeller som Porsche 911 GT3 kan du vælge den manuelle gearkasse som en gratis mulighed.
Porsche gør dette for at opmuntre potentielle ejere til fortsat at bruge en manuel gearkasse, fordi en manuel gearkasse er en del af Porsches historie. Det er også værd at nævne, at brugtmarkedet for det meste foretrækker en PDK-model frem for en model med manuel gearkasse.
Ud fra et effektivitetssynspunkt er PDK-gearkassen en langt bedre løsning, fordi den giver føreren mulighed for at vælge en specifik køretilstand, der har til formål at sænke brændstofforbruget. Man kan gøre det samme med en manuel gearkasse, hvis man ved, hvordan man gør det, men optimeringen af PDK-systemet er langt bedre til at øge effektiviteten på alle områder.
Ud fra et komfortmæssigt synspunkt er PDK også en bedre løsning, fordi en PDK giver problemfrie skift. Hvis du sætter systemet i komforttilstand, vil din gearkasse desuden praktisk talt ikke kunne mærkes. Og du skal også huske på, at i kofanger-til-kofanger-trafik kan en manuel gearkasse simpelthen ikke matche en PDK.
PDK FAQ
Vil PDK være den eneste Porsche-gearkasse i fremtiden?
Til en vis grad er PDK allerede den eneste mulighed, fordi alle Porsche luksusmodeller ikke har tilbudt en manuel gearkasse i mange år. At dømme ud fra de seneste udtalelser fra Porsche vil den manuelle gearkasseoption ikke forsvinde nogen steder i den nærmeste fremtid, fordi efterspørgslen efter en manuel 911’er stadig er ret stor, især i USA.
Måske vil alle Porsche-modeller uden GT kun tilbyde en PDK-gearkasse i den nærmeste fremtid, men hvad GT 911- og Cayman/Boxster-serierne angår, er der ingen planer om at droppe en manuel gearkasse i den nærmeste fremtid.
Er Porsche PDK kun eksklusivt for Porsche-modeller?
Indtil for nylig kunne du kun få en Porsche PDK med en Porsche, men den nyeste Bentley Continental GT og den 4-dørs Bentley Flying Spur har begge en Porsche-sourced PDK-gearkasse. Det er forståeligt nok, fordi både Bentley og Porsche er en del af Volkswagen Auto Group.
De fleste producenter, der er ejet af VAG, deler masser af teknologi. Det er også værd at nævne, at Audi, Lamborghini og Bugatti også er en del af VAG, men der er ingen udtalelser om, at nogen af disse benytter en PDK-gearkasse.
Hvad er den bedste DCT-gearkasse i verden?
En god DCT-gearkasse (dobbeltkoblingsgearkasse) kan skifte lynhurtigt, men en god DCT-gearkasse skal hele tiden kunne levere utallige startkontroller uden at gå glip af noget, og den skal også kunne afgøre, hvilket gear der passer til enhver slags køresituation.
Den DCT-gearkasse, der tilbydes i Ford GT, er bredt hyldet som en af de bedste DCT-gearkasser nogensinde, og det samme gælder stort set alle nyere Ferrari- og Mclaren-modeller. Gearkassen i 6,5L V12 Ferrari F12 TDF er i stand til at give fantastiske skiftetider selv med en kolossal V12-motor.
Men den bedste DCT-gearkasse er en Porsche PDK DCT-gearkasse, fordi Porsche-gearkasser er solide til alle mulige kørselsscenarier. Nogle Ferrari-, McLaren- og Lamborghini-modeller giver en klodset oplevelse ved lavere hastigheder, men Porsche PDK formår at give en smidig oplevelse uanset tid og sted.