Plads er vigtigt for enhver daglig bilist, fordi det giver dig mulighed for at tage både din familie og din bagage med på en ugelang tur uden at skulle bekymre dig om at have alle dine fornødenheder ved hånden. Hatchback-bagklapper har indført en mere praktisk måde at bruge din bagagerumsplads på, selv om selve bilen er kompakt.
Hvis du primært er interesseret i en kompakt hatchback-formfaktor, skal du sørge for at tjekke Honda Civic hatchback eller Hyundai Elantra GT. Hvis du vil have en mere luksuriøs kompakt hatch, skal du sørge for at tjekke VW Golf, fordi Golf kombinerer både praktisk anvendelighed og tilgængelig luksus.
Hvis du ønsker en større hatchback, skal du se nærmere på VW Arteon eller Subaru Impreza. Hvis du har lyst til en mere luksuriøs stor bil med en hatchback-bagklap, bør du tjekke Audi A7 Sportback ud. Alle disse førnævnte biler burde være mere end nok til de fleste mennesker derude.
Det er værd at nævne, at ordet “hatchback” nogle gange refererer til biler med små proportioner som Civic eller Golf, men ordet refererer faktisk til biler udstyret med en hatchback-bagklap. Uanset hvad, bør du være tilfreds med en af disse, uanset om du ønsker mere bagagerum eller mere plads i kabinen.
Honda Civic Hatchback – 25,7 kubikfod bagagerum
Honda Civic er en sand “Jack-of-all-trades”-type bil, fordi den er relativt overkommelig, er sjov at køre, har masser af plads, er forholdsvis økonomisk og er ekstremt pålidelig. Bagagerummet er bredt og højt, og den har også en ret lav bagagerumsklap, som gør det muligt at fylde den relativt nemt.
Civic leveres også med 60:40 split-foldbare bagsæder, som øger bagagerummet til enorme 46,2 kubikfod. Med bagsæderne på plads er Civic’en rigeligt rummelig, selv for større voksne. Det er værd at nævne, at Civic ikke er så bred, hvilket betyder, at den person, der sidder på midtersædet, er en smule begrænset, når det gælder plads.
VW Golf – 22,8 kubikfod bagagerum
VW Golf har altid været en bil med imponerende ergonomi, og det er ret tydeligt i det øjeblik, man kigger på det firkantede design bagtil. Det betyder, at bagagerumsåbningen er enormt stor og bred med en virkelig lav læseklap, så der findes næppe nogen anden bil, der er så nem at læsse som Golf’en.
Mk7.5 og de nye Mk8 Golf-generationer er også udstyret med et ekstremt avanceret infotainmentsystem og en digital målergruppe. Selv om Mk8-generationen er nyere og ser mere imponerende ud, er den ældre Mk7.5 gen-Golf stadig en rigtig god bil at købe.
VW Arteon – 27,2 kubikfod bagagerum
VW Arteon er en ekstremt futuristisk udseende hatchback sedan/coupe, der har til formål at stjæle mere budgetvenlige kunder fra Audi-, Mercedes- og BMW-hjørnet. Med 27,2 kubikfod bagagerum er Arteon den mest rummelige bil i sin klasse, men den mangler, når det kommer til interiørdesign og kvalitet i betragtning af prisskiltet.
Uanset hvordan det er, er det svært at nedvurdere Arteon uanset hvordan man ser på den, for den byder også på en god ergonomi. Det tilbudte rumindhold kan øges til 55 kubikfod, hvis du sænker den anden sæderække ned. Pålideligheden er anstændig, effektiviteten er god, og der er mange forskellige motorvarianter at vælge imellem.
Audi A7 Sportback – 24,9 kubikfod bagagerum
Audi A7 Sportback er et betydeligt skridt op fra Arteon, når det kommer til pris, luksus og teknologi. A7 ser fantastisk ud, så meget, at mange mener, at A7 Sportback er en af, hvis ikke den smukkeste 4-dørs Coupé på markedet. Hvis du kombinerer det med en 4.0L V8, der yder 600 hk i RS7-modellen, har du måske den perfekte bil.
Ikke desto mindre er A7 også ekstremt praktisk, for den har 24,9 kubikfod bagagerum med bagsæderne i brug og mere end 50 kubikfod bagagerum med sæderne nedklappet. For at sætte det hele lidt i perspektiv, så har Audi A6 kun 13,7 kubikfod bagagerum, og det er den forskel, som en bagklap med hatchback gør.
FAQ-afsnit
Er kompakte hatchbacks for små til høje personer?
Det afhænger af, hvordan du bruger din bil, men for at være ærlig, er de fleste kompakte hatchbacks mere end rigeligt store selv for høje mennesker. Jeg har personligt brugt en A3 Sportback som min daglige chauffør i ca. 3 år, og selv om jeg er 1,80 m høj, kunne jeg sagtens finde mig til rette i A3 Sportback.
Når det er sagt, måtte jeg, når nogen skulle bruge bagsæderne, skubbe mine sæder fremad, hvilket som regel frarøvede mig tiltrængt plads. Alt i alt er de fleste hatchbacks for det meste fine, men hvis du har planer om at transportere flere passagerer ofte, er det bedre at vælge en større bil.
Hvad er den bedste “hot” hatchback på markedet?
“Hot” hatchbacks er biler, der er designet til at kombinere ydeevne og smidighed i en relativt lille formfaktor, som også kommer med en hatchback-bagklap. VW Golf har længe været benchmark for den allerbedste hot hatch, men i det sidste årti eller deromkring er der sket et stort skift i retning af biler som AMG A45 og Audi RS3.
Audi RS3 Sportback er den allerbedste hot hatch, fordi den byder på en herlig 5-cylindret motor, der lyder som en babyudgave af den V10-motor, der findes i Lamborghini Huracan. A45 AMG er også en fornøjelse at køre, og det samme er den udgående Ford Focus RS.
Hvad er den bedste 2-dørs hatchback på markedet?
Når du tænker på en 2-dørs hatchback, tænker du sikkert på biler fra Fiat, Mini eller lignende, men den allerbedste 2-dørs hatchback på markedet er langt mere spændende end det. Den bedste 2-dørs hatchback tilbydes af ingen ringere end Ferrari med sin ildsprudlende V12-drevne GTC 4 LUSSO.
Denne vanvittige kreation fra Maranello kombinerer ydeevne, plads og stil i en pakke, der ikke kan matches af nogen anden bil på markedet.