Topfart, effekt og acceleration er nogle af de vigtigste aspekter, når man køber en superbil eller sportsvogn. Effekten i sig selv er vigtig, uanset hvilken type bil du køber, fordi den fortæller dig meget om, hvor effektiv bilen vil være ved motorvejshastigheder.
På den anden side af spektret er der ingen, der ønsker at købe en bil med meget lav effekt, da det ikke giver nogen mening i et dag-til-dag-scenarie. Hvis du er en af de personer, der rent faktisk ønsker den langsomste bil muligt, kan du være sikker på, at der er et par muligheder.
Folk tror, at superbiler er de sande nakkedrenge, men noget som en Peel P50 vil helt sikkert tiltrække opmærksomhed, endnu mere end f.eks. en Porsche 911. Udover den lille P50 er Azonic Aixam Coupe og Tata Nano også smerteligt langsomme.
Elbiler bliver normalt rost for deres accelerationstider, men Renault Twizy er muligvis den langsomste elbil på markedet. Hvis du elsker klassiske biler, skal du huske at tjekke Beetle Convertible fra 1973, men du skal bare ikke forvente, at denne bil nogensinde når 60 mph i praksis, ligesom alle andre biler på denne liste.
Peel P50
Peel P50 er en banebrydende bil, og det samme er Bugatti Veyron, Koenigsegg Agera RS og McLaren F1. Alle fire er rekordbiler, der er officielt anerkendt af Guinness rekordbog, men kun tre af disse er forbundet med tophastigheder på over 250 mph, og P50 er ikke en af dem.
P50 har faktisk opnået verdensrekorden for den mindste produktionsbil på planeten med kun 41 tommer i længden og 51 tommer i bredden. Som sådan ville man forvente, at P50 ville være en hurtig lille gokart takket være et letvægtshus, men nej, P50’s topfart er knap nok på 35 mph.
Azonic Aixam
Azonic Axiam ser hurtig og attraktiv ud takket være et sporty design, tofarvet maling og latterligt overdrevne 5,6 hestekræfter. Aixam er et firma, der formår at tilbyde biler, der er bygget med bykørsel i tankerne, og du skal ikke forvente at se nogen af deres biler på nogen form for motorvej.
Aixam Coupe Evo er utrolig langsom, så meget at P50 virker som en Ferrari ved siden af den. I et dragrace ville P50 ryge ud af den sportsligt udseende Aixam Evo, fordi Aixam Evo’s topfart kun er opgivet til 27 mph. Aixam Coupé er så langsom, at man ikke engang behøver et kørekort for at køre den.
Tata Nano
Tata Nano er den mindste populære indiske bil på markedet. Nano er ret sammenlignelig med den førnævnte Aixam Coupe, når det kommer til styling og hastighed. Udover dette behøver du heller ikke kørekort for at køre dette firehjulede monster af en bil.
Nano er drevet af en 38 hk 624cc tocylindret motor med to cylindre, der kan nå 60 mph til sidst. Når det er sagt, angiver Tata omkring 30 sekunder til at nå 60 mph, men hvis du befinder dig på nogen form for stigning, vil du aldrig nå 60 mph.
Renault Twizy
Det er ret indlysende, at alle de her nævnte biler ud over P50 er virkelig nyttige i et bykørselsmiljø takket være et kompakt design, et godt udsyn og billige brændstof- og vedligeholdelsesomkostninger. Renault Twizy er derimod et ret populært transportmiddel i Frankrig, især i Monaco.
Twizy er drevet af en 17 hk-motor, der kan nå op på omkring 80 km/t. En sådan ydelse er ret uheldig til enhver form for kørselsscenarie ud over små og overbelastede bygader. Før du kører ud i din Twizy, skal du sørge for at tjekke vejrudsigten, da denne bil ikke har nogen døre.
VW Beetle Cabriolet fra 1974
VW Beetle blev lavet til folket, af folket. Som sådan var hovedmålet med VW Beetle pålidelighed og overkommelige priser. Dengang Beetle blev introduceret, var 30 mph utroligt hurtigt, og det var aldrig meningen, at Beetle’s design skulle gå ud over sådanne fantastiske hastigheder.
En 0-60 mph-tid på 23,7 sekunder er ligefrem deprimerende for en bil af denne størrelse, men topfarten er lidt mere betryggende med 70-80 mph. Uanset hvor langsom Beetle er, kan man bare ikke hade en så dejlig bil.
FAQ sektion
Hvad er den hurtigste bil i verden?
I øjeblikket er den hurtigste bil i verden SSC Tuatara, men sørg for at tage denne topfart på 316 mph med et gran salt, da den kontrovers, der omgiver denne bil og rekordforsøget, er ret intens. Den næsthurtigste bil i verden er Bugatti Chiron Super Sport 300 med en topfart på 304 mph.
Koenigsegg Agera RS har en topfart på 278 mph, Hennessey Venom har en topfart på 270 mph, og den legendariske Bugatti Veyron har en topfart på 268 mph. Nogle biler som Koenigsegg Jesko eller Hennessey F5 forventes at nå lignende eller højere hastigheder eller endda overgå dem i en ikke alt for fjern fremtid.
Hvad er den hurtigste 0-60 mph bil i verden?
En tophastighed på over 200 mph er fantastisk, men kun en lille procentdel af biler, der kan køre over 200 mph, når nogensinde sådanne hastigheder. På den anden side er 0-60 mph-tider på under 3 sekunder lette at opleve, alt hvad du behøver er lidt vej og et godt launch control-system.
Den hurtigste produktionsbil i øjeblikket er Rimac Nevera med en 0-60 mph-tid på 1,85, hvilket er helt vanvittigt. Den næsthurtigste 0-60 mph-bil er Tesla Model S Plain edition, der kan nå 60 mph på 1,99 sekunder. Den hurtigste bil med forbrændingsmotor er 992 Porsche Turbo S med en 0-60mph-tid på 2,3 sekunder.
Hvad er den hurtigste bil i verden på en kvartmile?
I dragracingverdenen betragtes en bil på under 10 sekunder på en kvartmile som helt vanvittig. Der findes en del biler derude, der kan køre under 10 sekunder på en kvartmile, men en bil med en kvartmiletid på under 9 sekunder er ikke noget, man ser hver dag.
Bugatti Chiron Sports er en luksushyperbil til 3,7 millioner dollars med en kvartmiletid på 9,4 sekunder. Biler som SSC Tuatara, Koenigsegg Agera RS, Porsche 918 Spyder er også 9 sekunders biler. Den hurtigste serieproducerede bil med kvart-miletid er RImac Nevera med en kæmpestor kvart-miletid på 8,6 sekunder.