Siden bilens oprindelse har intet stort ændret sig, da vi stadig bruger biler, der drives af motorer og styres af mennesker. Ja, elbiler er begyndt at blive mere og mere populære, og den nuværende teknologi i bilerne føles nogle gange som magi. Men autonome biler vil sandsynligvis blive den største revolution i bilindustrien.
Mange mærker er i disse dage ved at skabe det, som de tror, vil være den bedste version af en bil i et par årtier. VW er for nylig kommet med konceptbilen Gen.Travel, som lader dig sove, mens bilen kører dig til din destination. Som sådan handler emnet for denne artikel om fuldt autonome elbiler, der lader passagererne sove horisontalt.
VW Gen.Travel er dog ikke den eneste bil, der lader dig sove, da NIO og Volvo også er kommet med deres egne idéer. Vi vil introducere dig til verdenen af at sove i fremtidens fuldt autonome elbiler, så sørg for at læse artiklen for at finde ud af, hvad der venter os i de kommende årtier.
Det er værd at nævne, at biler som disse nu kun er i konceptform og derfor ikke kan købes eller lovligt køres nogen steder i verden. Uanset hvad, så mener de fleste eksperter, at fremtiden er lige rundt om hjørnet.
1. Volkswagen Gen.Travel
For et par dage siden forkælede Volkswagen os med det allerførste kig og en dybdegående oplevelse af den helt nye VW Gen.Travel Concept-bil. Denne futuristiske kreation er designet til at lade dig slappe af, mens den gør alt arbejdet. Udstyret med et enormt batteri skulle denne bil kunne tage dig med på langdistancerejser, og ja, du kan slappe af og sove i den horisontalt.
Hele formålet med denne bil er at vise, hvordan vi kan ændre vores køreoplevelse fuldstændigt, da denne bil slet ikke kræver en chauffør. VW mener, at disse biler ikke vil blive købt, men snarere lejet. VW håber også, at biler som disse biler helt vil fjerne behovet for flyvning over korte afstande.
2. Nio Eve
VW er faktisk ikke det første mærke, der er kommet med denne idé, da Nio Eve-projektet blev præsenteret første gang allerede i 2015. Det tog en del år, før Nio viste den “færdige” bil i virkeligheden, og idéen er at lade dig sove, mens denne konceptbil med autonomi på niveau 5 tager dig derhen, hvor du har brug for at komme hen.
Det er værd at nævne, at der ikke er så mange tekniske detaljer om Eve som med Gen.Travel, hvilket betyder, at den ikke er lige så funktionel i praksis. Uanset hvad er interiøret i Eve helt modulært, da det giver dig mulighed for at ændre siddepladserne og lave dig en dejlig polstret seng.
3. Volvo 360c
Hvis du ønsker at maksimere komfort, luksus og sikkerhed i fremtiden, vil du blive glad for at vide, at Volvo også har en bil til at udfylde dette tomrum, den hedder Volvo 360c. 360c er nok den fedeste bil af de tre, og det er også den bil, der har lavet en hel masse tests og nogle gange ses blive testet på offentlige veje.
360c kommer i tre forskellige varianter, en luksusmodel udstyret med alle mulige gadgets, en arbejdsorienteret model udstyret med en mødearbejdsplads, hvor du kan holde dit møde, mens du er på farten, og en sovevariant, hvor du kan lægge dig vandret ned og sove, mens din 360c kører dig til din endelige destination.
FAQ-afsnit
Findes der fuldt autonome biler, hvor du kan sove?
Biler som disse er konceptbiler, hvilket betyder, at de er testbænke for fremtidige iterationer og derfor ikke er tilgængelige til salg. Faktum er, at disse biler ikke kommer til at være tilgængelige i lang tid, fordi det kræver en komplet omlægning af det eksisterende trafiksystem at lave en fuldt autonom niveau 5-bil med alle funktionaliteter og sikkerhedsgarantier.
Mange bilproducenter oplyser, at nogle biler allerede er udstyret med alle de nødvendige hardware- og softwarefunktioner. Det er endnu ikke lovligt eller funktionelt muligt at indføre disse biler i den eksisterende trafik, da det kan udgøre en stor sikkerhedsrisiko.
Der er mange spørgsmål, der skal besvares, og mange problemer, der skal løses, før disse biler bliver tilladt på de offentlige veje.
Hvad er det nuværende niveau for autonome biler?
Vi kan med sikkerhed sige, at vi befinder os et sted i midten mellem niveau 0 og niveau 3 for autonomi. De fleste biler derude er stadig på niveau 0, hvilket betyder, at disse biler ikke har nogen som helst automatisering. Det betyder ikke, at disse biler ikke kan have visse ADAS-funktioner som AEB, ESP, lane keep assist eller blindvinkelassistent, da disse kun er advarselssystemer og ikke automatiseringssystemer.
De mest avancerede biler på de offentlige veje i dag er på autonominiveau 3, hvilket betyder, at en bil kan udføre stort set alle køreopgaver i et bestemt miljø, men at et menneske stadig skal overstyre i de fleste situationer.
Hvad er de vanskeligste udfordringer for en selvkørende bil?
Det første problem er, at de fleste virksomheder i dag udvikler deres egne systemer og derfor ikke samarbejder om at standardisere teknologien, hvilket bremser den generelle udvikling. Da der er mange forskelle mellem disse systemer, er det ekstremt vanskeligt for disse biler at arbejde sammen på samme niveau med hensyn til kommunikation, sikkerhed og effektivitet.
Andre store problemer omfatter muligheden for at hacke en fuldt autonom bil over luften og tage fuld kontrol over en bil på afstand. Vejforholdene er meget forskellige, og det betyder, at systemet skal kunne tilpasse sig til alle slags veje, hvilket er næsten umuligt i betragtning af den nuværende infrastruktur i nogle områder.
Vejret i sig selv kan spille en enorm rolle, og det samme kan radarinterferens og visse trafikforhold. Det mest udfordrende aspekt er vel nok erstatningsansvaret for ulykker og situationer, hvor bilen står over for vanskelige beslutninger i mange uforudsigelige situationer, hvor menneskeliv står på spil.