Ford Bronco er en af de mest ventede SUV’er, der er kommet ud i det sidste årti, da Bronco-navnet har stor betydning i Ford Bronco-entusiasternes verden. Et af de mere overraskende aspekter ved den nye Bronco er, at den fås både med manuel og automatisk gearkasse.
Det betyder, at Ford har tænkt Bronco som en ægte entusiastbil, hvilket yderligere forstærkes af, at man kan få den med enten to eller fire døre og med op til 10 forskellige udstyrspakker. Med så mange valgmuligheder måtte der indgås visse kompromiser, og derfor oplever nogle versioner af Bronco flere problemer end andre.
I denne artikel gennemgår vi alle problemerne med gearkassen i Ford Bronco, og hvad du skal gøre for at løse dem. Til at begynde med omfatter de mest almindelige problemer med Ford Bronco-transmissionen løse bolte i transmissionen, slibning under acceleration, forsinkede og tøvende gearskift og en transmission, der nægter at gå i gear.
Ford har foretaget et par transmissionsrelaterede tilbagekaldelser, hvoraf den vigtigste var at bekæmpe problemet med løse bolte. Alt i alt er transmissionen ikke Broncos værste del, hvad angår problemer, men det er stadig ikke en af de mest pålidelige transmissioner i Fords nuværende sortiment.
Ford Bronco Raptor problemer.
Mere om Ford Bronco motorproblemer.
Løse bolte i transmissionen
Et potentielt transmissionsproblem, der er blevet rapporteret med Ford Bronco, er løse bolte i transmissionen. Løse bolte kan føre til en række problemer, herunder væskelækager, forkert gearskifte og endda komplet transmissionssvigt. Selvom det er vigtigt at bemærke, at dette problem muligvis ikke er udbredt og kan være begrænset til specifikke produktionspartier eller tidlige modeller, er det stadig vigtigt for Bronco-ejere at være opmærksomme på denne potentielle bekymring.
Ford udsendte en tilbagekaldelse for at bekæmpe dette problem, som omfattede tilbagekaldelse af en hel del Ford Bronco, Ford F-150, Ford Mustang, Ford Explorer og Lincon Aviator-modeller fremstillet mellem produktionsåret 2022 og 2023.
Slibning under acceleration
Der er et par kilder, der siger, at de slibende lyde under acceleration skyldes de førnævnte løse bolte i transmissionen. Men der er også rapporter om, at problemet faktisk skyldes et problem med et planetgearsystem, som ofte nævnes i forbindelse med andre Ford-modeller, der bruger denne transmission.
Uanset hvad er det bedst at tage din Bronco til en forhandler for at finde ud af, hvad der præcist forårsager dette problem, da du ikke ønsker at risikere at forårsage mere skade på din transmission. Sørg for at vedligeholde den ordentligt ved at udskifte alle væsker, når det er nødvendigt, og vær relativt forsigtig, når du kører bilen.
Forsinkelser og tøven i gearskiftet
Utilstrækkelig transmissionsvæske kan påvirke transmissionens hydrauliske tryk og føre til forsinkede og tøvende skift. Hvis man kontrollerer væskestanden og sikrer, at den er på det rette niveau, kan det hjælpe med at løse problemet. Hvis væskeniveauet er lavt, kan det være tegn på en lækage, der skal udbedres. På den anden side kan disse problemer også være forårsaget af slidte koblings- eller momentomformersystemer.
Endelig kan forskellige andre komponenter i transmissionen, såsom sensorer, ventiler eller gear, bidrage til forsinkelser og tøven i gearskiftet, hvis de er beskadigede, slidte eller ikke fungerer korrekt. I sådanne tilfælde er det nødvendigt at identificere og reparere eller udskifte de berørte komponenter. Hvis du vil vide præcis, hvad årsagen til disse underliggende problemer er, skal du tage din Bronco med til en Ford-forhandler.
Transmissionen nægter at skifte til gear
Dette problem er primært forbundet med Ford Broncos manuelle gearkasser, mere specifikt gearstangen. Gearstangen er placeret inde i kabinen i Ford Bronco og er forbundet med transmissionen via en koblingsmekanisme. Denne koblingsmekanisme gør det muligt for føreren at skifte gear ved at bevæge gearstangen.
Men hvis forbindelsen mellem gearstangen og gearkassen ikke er korrekt justeret, kan det gøre det svært eller umuligt at skifte gear. Hvis forbindelsen er forkert justeret, kan gearstangen måske ikke gå helt i indgreb med transmissionen, hvilket får gearene til at glide eller slibe. Dette kan resultere i, at det er svært at skifte gear, hvilket betyder, at det kræver mere kraft end normalt at skifte bilen i gear.
FAQ-sektion
Er den manuelle Ford Bronco bedre end den automatiske Ford Bronco?
Det afhænger af dine personlige præferencer, men det er ret indlysende, at de fleste mennesker, der kører moderne biler, er mere tilbøjelige til at gå efter en automatisk gearkasse. Det bliver endnu tydeligere af, at Ford ikke engang tilbyder en automatisk gearkasse til større motorer, da den manuelle kun fås til den 4-cylindrede indgangsmotor.
Den automatiske gearkasse er hurtigere til at skifte gear, og den er meget nemmere at leve med i det daglige. Hvis du er i tvivl om, hvilken af disse to du skal vælge, er det bedst at prøvekøre begge varianter af Bronco og derefter træffe en endelig beslutning.
Tilbyder Ford Bronco Low-Range Mode?
Ja, Ford Bronco har en low-range mode både med manuel og automatisk gearkasse, hvilket man kan forvente af en ægte off-road model.
Low-range mode er typisk forbundet med en to-trins transfer case. Denne funktion giver føreren mulighed for at skifte mellem høj- og lavgear. I lavgearstilstanden multipliceres gearingen, hvilket giver øget drejningsmoment ved hjulene, hvilket er en fordel, når man skal forcere stejle skråninger, navigere gennem dybt mudder eller sand eller kravle over sten og forhindringer ved lavere hastigheder.
Hvilken transmission er der i Ford Bronco?
Ford Bronco bruger enten en 10-trins SelectShift-automatgearkasse eller en 7-trins manuel gearkasse til indgangsmodellen med 4-cylindret motor. Den 10-trins er det foretrukne valg for en lang række kunder, mens den manuelle gearkasse giver dig den ekstra mulighed for at kontrollere bilens skifteoplevelse mere præcist.
Afhængigt af dine præferencer og motorvalg bør du overveje begge dele, da de hver især har deres fordele og ulemper.