Er Volvo turbomotorer pålidelige?

En Volvo-turbomotor bruger mindre plads og er en del lettere end konventionelle sugemotorer. Volvo turbomotorer er også brændstofbesparende og pålidelige.

En Volvo-turbomotors pålidelighed afhænger af, hvordan dens ejere håndterer den. Dette omfatter den type kølemiddel, der anvendes, og hvor ofte du fylder eller udskifter det. Den type benzin, du bruger, dine kørevaner og dit boost-niveau spiller også en stor rolle her.

Volvo turbomotorens pålidelighed afhænger af førerne

Selv om Volvos turbomotorer lover lang levetid og ydeevne, afhænger deres pålidelighed af deres brugere. Hvis du er en uagtsom chauffør eller sjusker med turbovedligeholdelse, vil du bruge mere end du kan forestille dig på reparationer. Hvad værre er, kan din motor ende med at gå helt i stykker, når den bliver for træt af for mange reparationer.

Hvordan den fungerer, og hvor længe du kan beholde den, afhænger af, hvad du gør ved den. Hvordan du passer på din turbomotor hænger også sammen med, hvordan den fungerer. Lad os tage et kig på nogle af de ting, der afgør pålideligheden af Volvo-turbomotorer.

Type benzin

Volvo-turbomotorer kan køre på almindelig benzin med et oktanniveau på 87 % og opnå gode præstationer. Turbomotoren vil ikke banke eller give nogen form for benzinrelaterede problemer. En premium benzin med et oktanniveau på 91 % eller derover vil dog give bedre ydeevne og holde motoren i god form.

Olietype

Det anbefales ofte at bruge syntetisk olie til biler, der kører på turbo. Dette skyldes, at turbomotorer producerer en stor mængde varme, og syntetiske olier er stærkere til at modstå denne varme uden at gå hurtigt i stykker.

Hvis du kører din turbo på petroleumolie, vil olien derimod hurtigt gå i stykker. Petroleumolier er ikke stærke nok til at modstå den form for varme, som turboer producerer, og det kan føre til slam i turboen. Hvis petroleumolie nedbrydes hurtigt, skal du skifte olien oftere.
Hvis du f.eks. skal skifte petroleumolie hver 3.000 km, behøver du kun at skifte en syntetisk olie hver 7.000 km. Syntetisk olie kan tjene dig længere end petroleumolie. Problemet opstår, når du bruger petroleumolie og behandler din turbo som om du bruger syntetisk olie.

  Volvo VS Mercedes Pålidelighed

Hvor ofte olien skiftes og fyldes op

Uanset om du bruger syntetisk olie eller petroleumolie, bliver de beskidte efter et stykke tid, og olien skal skiftes. Forurenet olie kan tilstoppe indsugnings- og returledningerne i en turbomotor, hvilket medfører forkert luft- og gasstrømning. Dette kan uvægerligt beskadige udstødningssystemet. Bemærk også, at en tilstoppet tilførselsledning kan æde akslen op.

Det anbefales derfor, at du skifter olien en gang imellem, baseret på den olietype, du bruger, og producentens anbefaling (se din instruktionsbog). Og når olien er ved at blive lav, er det bedst at fylde den op. Hvis olien ikke er tilstrækkelig, kan det medføre, at turboen slår ud.

Boost-niveau

Turbomotorer fungerer naturligt ved et bestemt boost-niveau. Hvis du går over dette niveau, vil det få turboen til at arbejde mere, end den skal, og forkorte dens levetid. De fleste bilproducenter anbefaler, at turboer kører på alt under 12psi. Kørsel under for højt tryk kan beskadige turboen, og lavere driftstryk kan forlænge dens levetid. Så enkelt er det.

Turbodesign, og hvad du gør med den

Hvis du forstår, hvilken type design din Volvo-turbo anvender, kan du forlænge eller forkorte dens levetid. Turbomotorer producerer en stor mængde varme. Denne varme kan, hvis den ikke kontrolleres tilstrækkeligt, føre til ophobning i motoren, hvilket får den til at “koksne”. Så hvordan sikrer du dig, at denne varme ikke får olien til at koge op?

Nyligt producerede Volvo’er leveres med vandkølede turboer. En vandkølet turbo bruger vand til at køle turboen, når du stopper motoren. Når motoren er slukket, og den cirkulerende olie holder op med at løbe, bliver olien indeni ikke stegt op af motoren, fordi motoren allerede er kølet ned.

  Kan du sove i en Volvo XC90?

Til meget ældre Volvo’er, der ikke leveres med vandkølede turboer. Du kan køle turboen ved at lade den køre i tomgang, før du slukker motoren. En bil, der kører i tomgang, har ingen belastning, så motoren vil køle ned. Når du så endelig slukker for motoren, stopper den strømmende kølevæske og møder en kølig motor. På denne måde brænder kølevæsken ikke op.

Det er ikke hensigtsmæssigt for din turbo at udnytte tomgangsmoden, når du ikke har en vandkølet turbo. Fordi olien vil stege op, hvilket får dig til at skifte den tidligere end nødvendigt. Hvis du undlader at skifte olien og kører din turbo på brændt olie, vil den slå ud. Dette vil enten få dig til at bruge penge på reparationer eller en ny turbo.

Ofte stillede spørgsmål

Hvor længe holder Volvo-turbos?

Volvo-turbos kan holde mellem 60.000 og 160.000 miles eller længere, før de skal udskiftes. Motoren kan endda holde hele bilens levetid. Dette afhænger dog af brugeren. Korrekt vedligeholdelse og det rigtige driftstryk vil forlænge turboens levetid. Forsømmes den, vil det omvendte være tilfældet.

Hvornår skal du udskifte Volvo-turboens kølevæske?

Hvornår Volvo turbos kølevæske skal udskiftes, afhænger af, hvor ofte du kører, og hvilken kølevæske du bruger. Syntetisk olie nedbrydes ikke hurtigt, så den skal skiftes en gang imellem. Men petroleumolie skal skiftes med korte intervaller, fordi den ikke kan modstå turbovarmen og hurtigt går i stykker.

Jo mere du kører, jo mere bliver olien beskidt, så du skal skifte olien oftere. Du kan skifte turbokølevæske efter hver 5.000 eller 7000 miles. Eller endnu bedre, se i bilens instruktionsbog for at få producentens anbefaling om, hvornår olieskift skal foretages.

  Er Volvo mere pålidelig end Tesla?

Hvilket brændstof og hvilken olie skal Volvo-turbos bruge?

Volvo-turbos kan køre med almindeligt brændstof uden at give problemer. Men for at opnå optimal ydelse anbefales det, at du bruger premium benzin. Syntetisk olie er den bedste til Volvo-turbos, fordi den kan modstå den varme, som en turbomotor producerer. Da den ikke går let i stykker, behøver du ikke at skifte den med korte intervaller.

Hvordan ved du, at din Volvo-turbo er defekt?

Læg hænderne på kompressorindtaget. Overskydende olie tæt på dette indtag kan betyde, at der er noget galt med turboen. Hvis din turbo kører med halvdelen af det boost, den normalt kører med, betyder det, at turboen er alvorligt beskadiget, at udstødningsaktuatorfjederen er svag, eller at der er en kraftig boostlækage.

Kan du køre med en defekt Volvo-turbo?

Du kan godt køre med en defekt turbo, men det vil ikke kun give en dårlig kørsel, det vil også beskadige andre komponenter, der er forbundet med den. Du kan køre bilen med en let pedal, hvis turboen går i stykker, men pakningerne er ikke sprunget ud.

Men hvis pakningerne bliver sprængt, brændt eller delvist brændt, vil der komme olie ind i katalysatoren og udstødningssystemet. Denne handling vil føre til, at katalysatoren og alt, hvad der er forbundet med udstødningssystemet, går i stykker. Desuden vil du hurtigt miste olie. Så det bedste råd er ikke at køre med en dårlig turbo.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z