Er sensorer i den blinde vinkel en god investering?

De fleste moderne biler er udstyret med alle mulige avancerede førerassistentsystemer, som også omfatter blindvinkelovervågning, vognbaneassistent, systemer til registrering af kollisioner fremadrettet, systemer til advarsel om krydsende trafik, 360-graders parkeringskameraer, automatisk bremsning og meget mere.

Nogle af disse er mere nyttige end andre, hvilket betyder, at de ikke alle er prisen værd. Systemer som f.eks. detektionssystemer til blinde vinkler er bestemt pengene værd, fordi de giver et ekstra lag sikkerhed og bekvemmelighed uden at belaste din rygkonto for meget.

Systemer som disse er dog ikke perfekte, og du bør aldrig stole på dem, når det drejer sig om at foretage et vognbaneskift. De er kun til for at hjælpe dig, og derfor bør du aldrig stole helt på systemer som disse.

Andre ADAS-systemer som f.eks. cross-traffic alert kan være nyttige, men de bruges sjældent, og det samme gælder lane keep assist, som ofte kan være alt for aggressivt. Disse systemer skal integreres perfekt, så de ikke griber for meget ind i din køreoplevelse og samtidig holder dig sikker.

Fordele ved systemer til detektering af blinde vinkler

Den første fordel ved blindvinkelsdetektionssystemet er, at det gør et vognbaneskift både lettere og mere sikkert. Selv om du ikke bør stole på systemer som disse, tager de alligevel stresset ud af lange motorvejskørsler, fordi du ved, at der er nogen i din blinde vinkel, hvis systemerne fortæller dig det.

Det betyder, at du ikke behøver at vende om for at foretage et vognbaneskift, hvis systemet advarer dig om, at der er nogen i din blinde vinkel. Når du beslutter dig for at foretage et vognbaneskift, bør du dog vende dig om og kontrollere det for at være 100 % sikker.

  Kører elbiler anderledes?

Systemer som disse hjælper også din gensalgsværdi, så det er ikke sådan, at du spilder penge på ubrugelig teknologi. Disse indikationer følger også hele tiden trafikken omkring dig, hvilket fungerer bedst, hvis de er parret med high-def-kameraer og lane keep assist.

Ulemper ved detektion af døde vinkler

Ved første øjekast får disse systemer dig til at føle, at du ikke engang behøver at vende dig om, når du vil foretage et vognbaneskift, og det er det største problem, som systemer som disse udgør. De sænker din generelle opmærksomhed, selv om de kun har til formål at hjælpe dig.

Desuden er systemer som disse nogle gange lidt for aggressive, mens de giver dig besked med både lyd og blink, så de kan ofte forvirre dig under kørslen, hvilket aldrig er en god idé. Systemer som disse har en tendens til at skabe alle mulige lyde, mens de aktiverer blinklyset, hvilket betyder, at mange bilister nu ikke engang er villige til at bruge blinklys.

Disse systemer er undertiden også meget problematiske under ugunstige vejrforhold, og hvis sensorerne er dækket af snavs og snavs på vejen. Dette kan ofte betyde, at de ikke fungerer, når de skal, eller at de tænder, når de ikke skal.

Vejskifte gør og ikke gør

At udføre et simpelt vognbaneskift kan virke som en let ting at gøre, fordi det er det også, men kun hvis alt er som det skal være. Som sådan er det vigtigt at huske, at det nogle gange kan skabe alle mulige problemer forbundet med dit liv, din bil og alle andre omkring dig, hvis du foretager et vognbaneskift.

  Kan det betale sig at udskifte et hybridbatteri?

Sørg altid for at se dig omkring dig, når du vil foretage et vognbaneskift, uanset hvor avancerede dine blindvinkelsdetekteringssystemer er. Hold sensorerne rene til enhver tid, og sørg for at bruge dit blinklys til enhver tid, uanset hvor påtrængende blindvinkelalarmeringssystemet kan være.

Undgå at foretage aggressive vognbaneskift og skære folk af vejen, især på motorvejen. Overhalinger til højre er heller ikke noget, du bør gøre. Alt i alt skal du sørge for at følge alle færdselsreglerne, når du foretager et vognbaneskift, og aldrig stole fuldt ud på disse systemer, da de er kendt for at være fejlbehæftede til tider.

FAQ-afsnit

Kan man montere sensorer til overvågning af blinde vinkler på sin brugte bil?

Ja, det kan du gøre ved enten at vælge at eftermontere dem eller ved at gå gennem eftermarkedet, afhængigt af om den pågældende bil overhovedet var tilgængelig med blindvinkelassistance fra fabrikken. Hvis det er tilfældet, er det bedste, du kan gøre, at eftermontere det eksisterende system, men hvis du ikke kan det, bør du vælge et eftermarkedssystem.
En eftermontering vil sandsynligvis gavne din gensalgsværdi, mens et eftermarkedssystem måske endda vil sænke den. Sørg dog for at overlade installationen til en professionel, hvis du ønsker at maksimere din sikkerhed i bilen, og hvis du ønsker, at systemet skal være pålideligt i længst tid.

Hvor meget koster blindspotsovervågning?

Det afhænger af, om du vælger et system fra fabrikken, eller om du beslutter dig for at købe et eftermarkedssystem. De mest overkommelige systemer har en tendens til at koste mellem 200 og 250 dollars, men du bør aldrig spare på teknologier som disse, så sørg for at prioritere pålidelighed og ydeevne frem for selve prisskiltet.

  Hvilken lille bil er bedst til bakkede områder?

Eftermarkedssystemer til blindvinkelassistentsystemer i mellemklassen kan koste mellem 300-500 USD, og de mest avancerede kan nemt nå op på 1000 USD. De dyreste systemer har en tendens til at omfatte alle mulige ekstra funktioner som f.eks. tegn til genkendelse af trafikskilte, vognbaneassistent og så videre.

Hvor er sensorerne til registrering af den blinde vinkel placeret?

De fleste biler placerer disse systemer direkte på de bageste kofangere, fordi på hver side. Nogle bilproducenter har en tendens til at placere disse inden for baglygterne eller endda på selve spejlene. Du kan også finde et par eksempler på, at bilproducenter har integreret disse sensorer i parkeringssensorerne, hvilket gør det nemt at nå dem, hvis noget går galt.

Det afhænger alt sammen af, hvor avanceret systemet er, og om det leveres med et dedikeret blindvinkelassistentkamera. De mest avancerede blindvinkelassistentsystemer er fyldt med alle mulige ekstra funktioner, som gør systemet meget mere sofistikeret og spredt ud over alle fire hjørner af bilen.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z