Er selvopladende hybridbiler gode?

Selvopladende hybridbiler bruger en elmotor og en almindelig forbrændingsmotor. Men forskellen fra plug-in-hybridbiler er, at de genvinder tabt energi under bremsning, og de har en tendens til også at oplade batterierne ved hjælp af forbrændingsmotoren.

Dette gør almindelige plug-in-hybridbiler også, men forskellen her er, at en selvopladende hybridbil normalt har et mindre batteri, som ikke kræver yderligere tilslutning for at nå fuld opladning. Det betyder, at selvopladende biler kun er gode til nogle få kilometer eller deromkring.

Udtrykket selvopladende blev indført af Toyota, Kia og Lexus, men offentligheden kritiserede en sådan terminologi som bevidst vildledende, da den ikke gav nogen reelle fordele i forhold til en almindelig hybridbil. Når det er sagt, virker selvopladende biler som noget af en markedsføringsflex.

Selv om de kan spare dig penge på brændstof og sænke dine Co2-emissioner, er de dyrere at købe end en ikke-hybridbil. Desuden er der ikke behov for manuel opladning, men effektiviteten af sådanne biler kan afvises, og emballagen kan i høj grad forringe den praktiske indretning.

Brændstofomkostninger for en hybridbil med selvopladning

Lavere brændstofomkostninger er hovedårsagen til, at man overhovedet ville vælge en hybridbil, og selvopladende hybrider sænker brændstofomkostningerne nok til, at det er værd at nævne. Når det er sagt, er de dog langt fra lige så effektive som en almindelig plug-in-hybrid.

En sådan brændstofeffektivitet er mest fordelagtig ved bykørsel i byer, da den ikke kræver nogen input fra en forbrændingsmotor i nogle få kilometer. Som sådan er disse biler bedre end en mild hybrid, men de er ikke så effektive, som alle forventede, at de skulle være.

  Er Mercedes hybridbiler gode?

Opladning af en selvopladende hybridbil

Det vigtigste salgsargument for en selvopladende hybrid er sandsynligvis, at du ikke behøver at oplade bilen manuelt, og du har ikke engang mulighed for at gøre det. Disse biler tilbyder batterier med lille kapacitet, der kan oplades fuldstændigt uden behov for manuel opladning.

Som sådan er disse biler langt mere praktiske end en plug-in hybrid, da plug-in hybrider er meningsløse, hvis du ikke oplader dem regelmæssigt. Du kan lade din bil stå parkeret på gaden og ikke bekymre dig om opladning, da bilen har til formål at gøre det for dig.

Pris på en selvopladende hybrid

Hvis du sammenligner priserne på en selvopladende Toyota Prius hybrid og en almindelig plug-in hybrid Prius, ser det ud til, at den selvopladende model er et røverkøb. Afhængigt af det pågældende marked koster den selvopladende variant 4-7.000 dollars mindre sammenlignet med en plug-in-variant.

Men de er langt dyrere sammenlignet med nogle almindelige diesel- og benzinbiler fra et lignende segment. Og man kan rejse spørgsmålet, om en selvopladende hybridbil er det værd sammenlignet med en almindelig forbrændingsbil, da den ikke tilbyder ”ægte” hybrid-essentielle egenskaber.

Praktiske spørgsmål

En anden kritik af nogle selvopladende biler er, at de har en tendens til at ofre interiør- eller bagagerumsplads til fordel for batteripakning. Dette er et tilbagevendende tema med mange plug-in-hybrider, men forskellen her er, at sådanne biler også tilbyder alle de kvaliteter, der kendetegner en hybrid, hvilket en selvopladende hybrid ikke gør.

Men der, hvor selvopladende biler “skinner”, er i det almindelige bymiljø. Under sådanne omstændigheder behøver man ikke at bruge forbrændingsmotoren i et stykke tid, hvilket hjælper på effektiviteten, men når man kører på motorvejen, kører forbrændingsmotoren konstant.

  Hvad er den sværeste ting at reparere på en bil?

Hastigheder på motorveje

Hvis du overvejende bruger din bil til længere ture på motorvejen, bør en selvopladende hybrid ikke interessere dig, da disse biler er stort set ubrugelige på motorvejen, da den elektriske saft kun kan give dig op til 30-60 mph maks.

Ud over hastigheden har selvopladende biler kun få kilometers elektrisk rækkevidde. Og i betragtning af, at du ikke bremser så ofte, når du kører på motorvejen, oplades batterierne heller ikke så ofte.

Konklusion

For en bestemt type scenarie kan en selvopladende bil være fordelagtig. Sådanne scenarier omfatter, at du ikke selv kan oplade bilen, og at du overvejende kører langsommere i et bykørselsmiljø.

Udover et sådant scenarie er der virkelig ingen logik bag selvopladende hybridbiler, især ikke når man tænker på det niveau af falsk markedsføring, som disse modeller er forbundet med. I 95 % af situationerne er en plug-in hybridbil en bedre løsning, og man kan hævde, at en almindelig forbrændingsmotor tager de resterende 5 % af situationerne.

FAQ-afsnit

Oplader en plug-in hybrid sig selv?

Ja, en plug-in hybrid kan også oplade sig selv, men forskellen her er, at en almindelig plug-in hybrid tilbyder et større batteri sammenlignet med en selvopladende hybrid. Det betyder, at du for at oplade batteriet fuldt ud ikke udelukkende kan stole på selvopladning.

Plug-in-hybrider skal, som navnet antyder, være tilsluttet. Ellers er hele pointen med en plug-in hybrid væk. Batteripakker, der normalt forbindes med plug-in-hybridbiler, er alt for store til selvopladning, og de dræner batteriladningen langt hurtigere.

  Hvorfor er hybridbiler dårlige?

Hvilke forskellige typer hybridbiler findes der?

I øjeblikket er der tre typer hybridbiler til salg. Det, der kommer tættest på en almindelig bil med forbrændingsmotor, er en såkaldt mild-hybrid (MHEV). Mildhybridbiler har normalt en forbrændingsmotor og en lille elmotor, der bruges til at udfylde effektmanglerne og få bilen til at køre i frihjul, mens den kører ved konstant motorvejshastighed.

Ud over en mild hybrid er der plug-ins (PHEV) og selvopladende hybridbiler. Begge disse er i stand til at køre på elektrisk energi alene, men en plug-in hybrid giver en meget større elektrisk rækkevidde i processen.

Hvad sker der, hvis batteriprocenten falder til nul?

En stor fordel ved en hybridbil af enhver art er, at du bare kan bruge forbrændingsmotoren, hvis batteriet løber tør. Men hvis dit batteri falder til 0 %, og du kører i en MHEV eller en selvopladende hybrid, er der stor sandsynlighed for, at noget er gået galt, da disse biler skal bruge deres forbrændingsmotor til at holde batteriet i en anstændig opladningstilstand.

Når det er sagt, har en plug-in hybrid ikke mulighed for at oplade batterierne fuldstændigt med forbrændingsmotoren alene. Men selv i sådanne tilfælde bør dit batteri aldrig rigtig falde til 0 %, og det er også meget sandsynligt, at der er gået noget galt, hvis du kører din bil regelmæssigt.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z