Porsche 718 Cayman T er en let revideret version af 718 Cayman på begynderniveau, hvilket betyder, at den tager den almindelige 718 Cayman og tilføjer yderligere specielle detaljer til den for at gøre den til en mere kørevenlig pakke. Det betyder, at den almindelige 718 og 718 T er næsten identiske. Så er Porsche 718 Cayman T en god bil?
Vi har allerede talt om den almindelige 718 Cayman og sagt, at det faktisk er en rigtig god bil, hvilket betyder, at 718 Cayman T også er en god bil. Den har måske ikke den mest spændende Cayman-motor derude, men ingen kan benægte de præstationer, den tilbyder. Cayman T ser også en smule bedre ud end den almindelige Cayman på indgangsniveau.
Den største forskel mellem de to er i kørselsafdelingen, for Cayman T føles virkelig mere speciel at køre i. Den har en let revideret affjedring og lavere kørehøjde, hvilket gør det muligt at udforske grænserne for trækkraft lidt mere. Pålideligheden er anstændig, men der er nogle problemer, der er værd at tale om.
718 T-modellen er ca. 6.000 USD dyrere end den almindelige 718 T, fordi den grundlæggende tilføjer et par ekstra muligheder til den almindelige 718. Det betyder, at værdierne af disse er lige så stærke som med den almindelige 718. Praktiskheden er så god, som den kan være med en bil af denne størrelse takket være to lastrum, men den indvendige plads er mildest talt begrænset.
Porsche 718 Cayman T – Drivlinjen
Porsche 718 Cayman T får entry-level 2,0L boxer 4-cylindrede turbomotor med 4-cylindret motor, der yder 299 hk og et drejningsmoment på 280 lb-ft. Selv om dette kan virke lidt for svagt for en Porsche, formår den alligevel at nå 60 mph fra stilstand på 4,8 sekunder, hvilket er ca. 0,2 sekunder hurtigere end den almindelige 718 Cayman.
718 Cayman T fås med to gearkasser, en 7-trins PDK-gearkasse med dobbeltkobling eller en manuel 6-trins gearkasse, alt efter hvad du sætter mest pris på, hastighed eller inddragelse af føreren. 718 Cayman T er også udelukkende en RWD-bil, som det er tilfældet med alle andre 718-modeller.
Takket være en mindre motor kan 718 Cayman T levere omkring 30 MPG kombineret, hvilket er et ret anstændigt tal for en Porsche 2-sædet sportsvogn. Topfarten er opgivet til 171 mph, hvilket heller ikke er noget, man nødvendigvis forventer af en 2,0L 4-cylindret motor.
Porsche 718 Cayman T – Design og chassis
Kun en ægte Porsche-entusiast vil være i stand til at se forskel på den almindelige 718 og 718 T blot ved at se på dem. Indrømmet, folk, der køber disse biler, er velbevandret i alle de enkelte modellers finurligheder. T’en får særlige badges, valgfrie klistermærker og valgfrie fælge, som gør, at den skiller sig ud.
Den største forskel mellem den almindelige 718 Cayman og 718 Cayman T er i køreoplevelsen, da 718 T er lavere til jorden, og fordi den får Porsches PASM (Porsche Active Suspension Management) direkte fra fabrikken. Baghjulene er også bredere, hvilket giver 718 T en bredere holdning og bedre kurveegenskaber.
Porsche 718 Cayman T – Pålidelighed og almindelige problemer
Når det kommer til pålidelighed, er 718 Cayman T stort set identisk med den almindelige 718 Cayman, hvilket betyder, at den er rimelig pålidelig, hvis den holdes i optimal stand. Disse biler koster flere penge at vedligeholde end mange andre biler fra dette segment, men det hører med til området, da Porsche-mærket har ekstra vægt andre steder.
De mest almindelige 718 Cayman T-problemer er relateret til motoren, transmissionen, klimaanlægget, brændstofsystemet og airbags.
Porsche 718 Cayman T – Værdi og funktionalitet
Porsche 718 Cayman T starter ved omkring 67.000 dollars, hvilket er omkring 6.000 dollars mere sammenlignet med den almindelige 718 Cayman. I betragtning af at begge bevarer værdien rigtig godt, giver det mening at investere i en frem for nogle andre konkurrenter, som ganske vist koster mindre, men som heller ikke bevarer nær så meget værdi gennem årene.
Praktisk set er 718 Cayman T så god, som den kan være, når man tager bilens størrelse i betragtning. Den kommer med både et bagagerum foran og bagi og en del plads bag sæderne. Den indvendige plads er lidt begrænset for større bilister, men bilister af gennemsnitsstørrelse bør ikke have problemer med at føle sig godt tilpas i 718 Cayman T’s interiør.
FAQ-sektion
Skal jeg købe Porsche 718 Cayman T?
Hvis du er interesseret i at købe en Cayman, og hvis du betragter dig selv som en ægte benzinfanatiker, giver det mening at opgradere til 718 Cayman T, fordi den virkelig giver en mere engagerende køreoplevelse. Hvis du derimod bare vil have en Cayman, og du er ligeglad med de finurlige detaljer, vil du være mere end tilfreds med den almindelige Cayman.
Cayman T er mere eller mindre en almindelig Cayman med et par udvalgte ekstraudstyrsfunktioner, som gør bilen mere engagerende at køre. Alt i alt er 718 T sjov at køre, og det giver god mening at købe en, hvis det er din kop te.
Er Porsche Cayman en fattigmands 911?
Nej, Porsche Cayman er en separat model, der har meget lidt til ingen lighed med 911’eren, bortset fra at de begge er Porcher. Til at begynde med er 911 udelukkende en bil med bagmotor, mens Cayman udelukkende er en bil med mellemmotor.
For det andet er Cayman mindre, har en kortere akselafstand og vejer betydeligt mindre end 911’eren. Den kører helt anderledes, og mange mener endda, at Cayman kører langt bedre end 911 på grund af den midtermotorkonfiguration, der sikrer balance.
Er Porsche Cayman det samme som Porsche Boxster?
Ja, Porsche Cayman er stort set en Porsche Boxster med et hardtoptag. Der er ingen forskelle mellem de to, når det kommer til drivlinjen, affjedringen og mange andre vigtige komponenter.
Det skal dog siges, at Cayman tilbydes som GT4 RS, som er den kraftigste og dyreste 718-model nogensinde, mens Boxster Spyder (den dyreste Boxster-model) ikke er nær så hurtig eller dyr som Cayman GT4 RS.