Porsche 718 Cayman er Porsche’s 2-sæders sportsvogn på indgangsniveau, der er lavet til dem, der ønsker at nyde en bil med gode køreegenskaber og Porsche-våbenskjold uden at betale Porsche 911-penge. Nogle siger, at Cayman er en fattigmands 911’er, men det kan ikke være længere væk fra sandheden, for Cayman giver en helt anden oplevelse. Så er Porsche 718 Cayman en god bil?
Ja, Porsche 718 Cayman er faktisk en rigtig god bil. Grunden til det er på grund af motorerne, designet, kvaliteten, teknologien, måden den kører på, måden den bevarer sin værdi på, og den rene smidighed, den besidder. Cayman er en ægte førerbil, så meget, at selv 911’eren ikke kan bestride det.
Som sådan tilbyder Cayman-udvalget dig et valg mellem enten 4-cylindrede motorer eller 6-cylindrede motorer, afhængigt af hvor seriøs du er med hensyn til ydeevne. Designet er flot både indvendigt og udvendigt, for Cayman er velproportioneret og pakket med masser af materialer af høj kvalitet, der passer til et Porsche-mærke.
Pålideligheden er anstændig, især de nyeste 718 Cayman-modeller. Praktiske forhold er bestemt en udfordring på grund af bilens størrelse, men det hører med til området. Den gode nyhed er, at Cayman tilbyder en hel del plads i to bagagerum og bag den første sæderække, som er en smule udfordrende for større bilister.
Porsche 718 Cayman – Drivlinjen
718 Cayman-linjen starter med den almindelige Porsche Cayman, der får en 2,0L Boxster 4-cylindret motor med 2,0L Boxster-motor med 299 hk. Cayman T får den samme motor, men er en smule lettere og mere førerorienteret. Den næste i rækken er Cayman S, som får en 2,5L Boxster 4-cylindret motor med 350 hk med 350 hk. Cayman GTS får også en 2,5L-motor med 365 hk.
Den midtvejsopdaterede 718 Cayman GTS får dog en flad 6-cylindret motor med 400 hk fra 911, og den placerer sig under den banefokuserede Porsche Cayman GT4, som også får samme motor, men effekten er hævet til 420 hk. Topmodellen af Cayman-modellen er den absolut herlige GT4 RS, en racerbil med fokus på banen i begrænset oplag og en motor med 500 hk direkte fra 911 GT3.
Du kan købe Cayman med enten en 6-trins manuel eller Porsche dobbeltkoblings-PDK, som passer smukt til Caymans karakter. Alle Cayman-modeller kommer med en midtermotormonteret konfiguration og baghjulstræk.
Porsche 718 Cayman – Design og chassis
Porsche 718 Cayman deler sin lighed med 718 Boxster, fordi disse to er baseret på den samme platform. Begge er lave til jorden, brede, slanke og tiltrækker helt sikkert opmærksomhed overalt, især GT4- og GT4 RS-modellerne. Interiøret er begyndt at vise sin alder en smule, men kvaliteten er allestedsnærværende i 718-interiøret.
Når det kommer til chassiset, er 718 Cayman måske bare den bedste bil, Porsche nogensinde har lavet. Ingen anden Porsche er så velafbalanceret og tillidsvækkende som Cayman, og det er derfor, den kører så godt, som den gør. Affjedringen er en smule stiv, især på de banefokuserede GT4- og GT4 RS-modeller.
Porsche 718 Cayman – Pålidelighed og almindelige problemer
Pålidelighedsmæssigt er 718 Cayman hæderlig, men den koster en del penge at vedligeholde. Dette er ikke så overdrevet som hos konkurrenterne, men Porsche-reservedele er kendt for at have op til 50 % længere levetid. Som sådan koster den ganske vist flere penge at vedligeholde, men den har ikke brug for vedligeholdelse så ofte som nogle af konkurrenterne.
De mest almindelige 718 Cayman-problemer er relateret til transmissionen, motoren, klimaanlægget, brændstofsystemet og airbaggene. Det er værd at nævne, at de senere 718-modeller er meget mere pålidelige end de tidligere modeller, så du bør fokusere på disse, hvis du leder efter en 2. brugt 718 Cayman.
Porsche 718 Cayman – Værdi og funktionalitet
Indgangsversionen af 718 Cayman koster omkring 60.000 dollars uden ekstraudstyr, mens topmodellen GT4 RS koster op mod 140.000 dollars, hvilket er en utrolig stor præmie i forhold til den almindelige 718 Cayman. GT-serien er dog kendt for at bevare værdien bedre end 90 % af alle eksisterende biler, og Cayman 718 bevarer generelt værdien rigtig godt, så det giver mening at købe en frem for en tilsvarende billigere bil.
Praktiskheden er så god, som den kan være for en bil af denne størrelse, hvilket betyder, at den tilbyder masser af bagagerum takket være både et opbevaringsrum foran og et bagagerum bagi. Sæderne er rummelige, men ikke for overdrevent høje bilister.
FAQ sektion
Skal jeg købe en Porsche 718 Cayman?
Hvis du vil have en spændende kompakt sportsvogn, eller hvis du vil købe en bil, der kan klare det hele både i kløften og på banen, er 718 Cayman et godt valg. Nogle mennesker bruger dem som daglige chauffører, men det er lidt af en strækning, da Cayman kun er en 2-sædet bil med et relativt begrænset siddepladserum.
Uanset hvad, hvis denne type bil fungerer for dig, vil du ikke finde en bil, der giver mere mening at købe end Cayman’en. Den bevarer sin værdi rigtig godt, den kører helt fantastisk, den ser godt ud, og den bærer det eftertragtede Porsche-våbenskjold foran.
Hvilken Porsche 718 Cayman er den bedste?
718 GTS med 6-cylindret motor, GT4-modellen og GT4 RS-modellen, der ligger i topklasse, er langt de bedre modeller sammenlignet med de 4-cylindrede modeller. Grunden er enkel: En ægte Porsche-sportsvogn giver simpelthen ingen mening med en 4-cylindret motor.
Derfor er den bedste 718-model overhovedet GT4 RS, da den er den allersidste 718-sportsvogn med fokus på bane i begrænset oplag, som allerede stiger i værdi på mange markeder rundt om i verden.
Vil Porsche snart tilbyde en ny Cayman?
Porsche siger, at de sigter mod at elektrificere Cayman- og Boxster-linjen fuldstændigt frem til 2024/2025, hvilket betyder, at en 718 med gasmotor vil være tilgængelig frem til 2024. Chancerne er, at den helt nye Cayman kommer engang næste år og kommer til salg engang i 2024.