Mercedes W218 er en fire-dørs stilfuld coupé baseret på W212-chassiset og blev produceret mellem 2011 og 2018. CLS-Klassen (W218) var pioneren i dette segment, men den konkurrerer nu med BMW 6-serie og Audi A7 Sportback.
Dette segment findes for dem, der ønsker en premium executive mid-size luksus tysk sedan, men som foretrækker, at sådanne sedaner er mere stilfulde og opmærksomhedskrævende. Det betyder, at W218 er en W212 i en dyr træningsdragt, men Er Mercedes W218 en god bil?
W218 er helt sikkert en god bil af en række årsager. Til at starte med kommer den med masser af kraftfulde og sofistikerede gas- og dieselmotorer. Den ser godt ud både indvendigt og udvendigt, især modellen efter faceliftet, som stadig ser ud som om den er født i går.
W218 er også rimelig pålidelig, men der er nogle problemer, der er værd at tale om. Værdiaspektet er stærkt med denne model, især W218’eren fra før-faceliftet. Den praktiske anvendelighed er også fornuftig, men bilen hæmmes en smule af den skrå taglinje, som indskrænker den bageste hovedplads bagtil og udsynet hele vejen rundt.
Mercedes W218 – Drivlinjen
Mercedes W218-serien starter med CLS350/CLS400 BlueEfficiency, som byder på en 3,5 liters V6 med 306 hk. CLS500 får en 4,7L V8 med 410 hk. Topvarianten af den gasdrevne W218 er CLS 63 AMG, som leveres med en 5,5L BiTurbo V8 med 585 hk. Alle disse er sofistikerede, men er ikke de bedste, når det gælder brændstofeffektivitet.
Diesel W218-paletten starter med CLS250d, som får en 2,5L 4-cylindret turbomotor med 4-cylindret motor med 204 hk, den næste i rækken er CLS350, som er den stærkeste diesel W218-drivlinje, da den yder mere end 300 hk i sin stærkeste form. Disse motorer er ikke lige så kraftige som W218-gasmotorerne, men de er langt mere effektive.
W218 er primært en RWD-bil, men nogle versioner kan fås med 4MATIC AWD som ekstraudstyr. Desuden leveres de tidligere W218-modeller med en 7-trins automatgearkasse, mens nyere modeller efter faceliftet leveres med den nyere og mere avancerede 9-trins automatgearkasse.
Mercedes W218 – Design og chassis
Mercedes W218 er en stilfuld coupéudgave af W212, hvilket betyder, at den tilbyder nok plads med den ekstra stil, der følger med en coupé. Derfor kommer W218 med rammeløse vinduer og en skrå taglinje, som får bilen til at se ekstremt elegant ud. W218 efter faceliftet er endnu flottere og slår uden tvivl den nuværende CLS-Klasse.
Hvad angår køreoplevelsen, kører W218 lige så godt som den ser ud. Det betyder, at den er en luksuslimousine med den ekstra blus fra en coupé-sportsvogn. Den mest dynamiske W218-model er utvivlsomt CLS 63 AMG. Desuden er interiøret i W218 det samme som i W212, men en CLS leveres med bedre udstyr direkte fra fabrikken.
Mercedes W218 – Pålidelighed og almindelige problemer
W218 Mercedes CLS er mere eller mindre det samme som W212 E-klasse, når det kommer til pålidelighed. Det betyder, at den bør holde længe, især hvis du vedligeholder den godt nok. De mest almindelige W218-problemer er forbundet med luftaffjedringen, motoren, transmissionen, elektronikken og forskellige lækager fra kølesystemet eller olielækager.
Nøglen til et behageligt W218-ejerskab er altid at vedligeholde den, når anbefalingerne kræver det. Hvis du gør det, bør bilen nemt kunne holde flere hundrede tusinde kilometer. Uanset hvad, er W218 en pålidelig bil, men sørg for kun at overveje en, hvis alle vedligeholdelses- og serviceoptegnelser er til stede.
Mercedes W218 – Værdi og funktionalitet
W218-modellen før faceliftet er nu et røverkøb i betragtning af, hvad den tilbyder. En stilfuld, tidløs 4-dørs coupé med stærke og pålidelige motorer er noget, du ikke skal forvente koster lige så meget som en spritny japansk økonomibil. Det er dog vedligeholdelsen, der er det sted, hvor omkostningerne er, så hvis du overvejer at købe en, skal du være opmærksom på, at de ikke er billige at køre.
Praktisk set er W218 god og dårlig på samme tid. De gode ting er, at der er plads til op til fire personer, og at den har et stort bagagerum. Det dårlige er, at der ikke kan sidde fem personer i W218, og at den skrå taglinje æder på den bageste hovedplads bagi.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe Mercedes W218?
Mercedes W218 er et godt tilbud i disse dage, men den koster en del penge at tunere. CLS350 er den bedste at købe i benzinafdelingen, mens CLS350d er den bedste at få i dieselkataloget. Kig altid efter eksemplarer med alle servicehistorikken til stede, da disse er vigtigere end selve kilometerstanden.
Som sådan bør du overveje at købe W218, men du bør også tjekke Audi A7 og BMW 6-serie fra denne æra. Disse tre er ekstremt godt matchet, hvilket betyder, at de kan bytte slag i dagevis.
Hvor længe kan en Mercedes W218 holde?
Mercedes W218 kan holde et par hundrede tusinde kilometer uden at have brug for større eftersyn. Den eneste måde at opnå dette komfortabelt på er at vedligeholde bilen, når det er nødvendigt. Derfor er 200.000+ miles på uret en klar mulighed.
Det er også værd at nævne, at W218 efter faceliftet er den bedre løsning generelt, både fordi den er nyere, og fordi den ikke lider af så mange problemer som W218 før faceliftet. Alt i alt er W218 bygget til at holde, men kun hvis du gør den til det.
Er Mercedes CLS bedre end Audi A7?
Audi A7 og Mercedes CLS er hårde rivaler, da de mere eller mindre præsenterer den samme oplevelse med en forskellig tilgang. BMW 6-serien var også tidligere en del af denne gruppe, men BMW besluttede at indstille den til fordel for BMW 8-serien, som både er dyrere og mere kraftfuld end disse to.
Alt i alt er A7 og CLS virkelig tæt på hinanden. A7 er en smule dyrere, fordi den er lidt nyere. CLS er den mere komfortable bil, og ældre mennesker foretrækker den frem for A7. A7 er lidt mere ungdommelig, mere dynamisk, men den kan ikke matche CLS med hensyn til komfort.