Mercedes W218 – Almindelige problemer & fejl

Mercedes W218 - Almindelige problemer & fejl

Mercedes Benz W218 er en firedørs coupé baseret på Mercedes Benz E-Klasse (W212). W218 var i produktion mellem 2011 og 2018 og blev senere erstattet af C257, som stadig er i produktion. CLS deler de fleste af sine dele med W212, hvilket betyder, at disse to er ens, når det kommer til vedligeholdelse og pålidelighed.

Derfor er W219 pålidelig som helhed, og den burde holde ret længe. De mest almindelige W218-problemer er forbundet med luftaffjedringen, motoren, olielækager, elektriciteten og transmissionen. De fleste af disse kan løses med god gammel forebyggende vedligeholdelse, som det er tilfældet med de fleste tyske luksusbiler.

Hvis du ikke vedligeholder den i tide og utide, kommer bilen til at lide af en række problemer i hele sin levetid. For eksempel er problemer med luftaffjedring dyre at reparere, og du skal nogle gange udbetale et par tusinde dollars for at løse dem.

Alt i alt er W218 en rigtig god bil, der sandsynligvis vil stå sin prøve gennem tiden. CLS-Klassen er en af de mest stilfulde Mercedes CLS-modeller, og W218 facelift AMG-modellen er stadig den mest kraftfulde og mest spændende CLS, der findes.

Mercedes W218 luftophængsproblemer

Mercedes AIRMATIC er navnet på Mercedes’ egen luftophængssystem. Tidlige iterationer af systemet er kendt for at opleve problemer meget hyppigere, mens senere modeller synes at klare sig meget bedre. Virkeligheden er, at disse systemer er komplekse, og de har brug for konstant vedligeholdelse.

De mest almindelige problemer med W218-luftophæng er relateret til luftkompressoren, airbags og luftfjedrene. Når disse svigter, er den bedste løsning at udskifte dem. Der findes dog nogle specialister derude, som er i stand til at reparere nogle af disse for kun en brøkdel af prisen, men disse reparationer er ikke nær så gode som reservedele er.

  Hvilke Mercedes har paddle shifters

Mercedes W218 motorproblemer

W218 Mercedes benzinmotorer er generelt pålidelige, men de lider undertiden af raslende lyde og ujævn tomgang. Sørg for at kontrollere, om motoren har haft rettidige olieskifteskemaer, da disse er kendt for at forbruge en masse olie, selv om de ikke bruges så meget.

W218 Mercedes-dieselmotorer er også generelt pålidelige, bortset fra den 4-cylindrede indgangsmotor, som ofte synes at have problemer med brændstofindsprøjtningsdyser. CLS250d er indgangsdieselmotoren til CLS, men de fleste vælger at springe den over, da den er lidt for lille til så stor en bil.

Mercedes W218 lækager

W218 Mercedes CLS er en ægte tysk luksusbil, hvilket betyder, at den giver en yderst behagelig oplevelse i hverdagen, samtidig med at den også lækker olie fra tid til anden. Hvis du er på markedet for en brugt W218, skal du sørge for at gennemgå alle pakninger og slanger, da disse til tider lækker olie.

Olielækager virker ikke som et alt for stort problem for de fleste mennesker, men virkeligheden er, at et olielækage kan forårsage mange problemer, især hvis det kommer i kontakt med ledningsnet eller nogle varme komponenter under motorhjelmen. Sørg for også at kontrollere kølesystemets slanger, da de også nogle gange er tilbøjelige til at lække.

Mercedes W218 elektriske problemer

De allerførste W218 Mercedes-modeller er nu mere end 10 år gamle, hvilket betyder, at de har set bedre dage. Elektriske problemer er et almindeligt træk ved ældre komplekse luksusbiler, og W218 er en af dem. Disse problemer omfatter typisk defekte elektriske sæder, defekte elektriske vinduer og et defekt elektrisk soltag.

  Ved hvilken kilometerstand begynder Mercedes at få problemer?

Infotainmentsystemet i bilen er generelt pålideligt, men sørg for at opdatere systemet til den nyeste generation, hvilket ofte synes at løse en masse problemer. Alt i alt skal du gennemgå alle bilens indvendige elektriske kontakter og funktioner, da de er et kendt ømt punkt på både W218 og W212.

Mercedes W218 transmissionsproblemer

W218 fås i to forskellige gearkassevarianter, en 7-trins 7G Tronic automatgearkasse eller en 9G-Tronic 9-trins automatgearkasse. Mellem de to er 7G i stand til at modstå større mængder drejningsmoment, hvilket er grunden til, at Mercedes oftest bruger den til ældre modeller med højere drejningsmoment.

De mest almindelige problemer med gearkassen er forsinkede skift, urolige skift og mærkelige lyde. Sørg for at kontrollere, om bilen har fået skiftet sin transmissionsolie med de korrekte intervaller, da problemer forårsaget af manglende transmissionsolie har tendens til at lægge sig sammen over tid og forårsage et utal af problemer.

FAQ-afsnit

Er Mercedes W218 en god bil?

Mercedes W218 er faktisk en rigtig god bil, både fordi den repræsenterer stor værdi, og fordi den ikke er for gammel nok. W218’s udvendige design anses stadig af mange for at være ganske enkelt kæbe-dropping, især modellen efter faceliftet, som uden tvivl ser bedre ud end den nuværende generation af CLS.

Interiøret viser sin alder lidt mere, men det er fyldt med masser af materialer af høj kvalitet og smart placerede kontakter. Alt i alt er W218 en rigtig god bil, fordi den ser godt ud både indvendigt og udvendigt, den kommer med masser af kraftfulde motorer, er komfortabel, støjsvag og stadig ret pålidelig.

  Mercedes AMG GLC Class Coupe Pålidelighed

Hvor længe kan en Mercedes W218 holde?

Mercedes W218 kan holde et par hundrede tusinde kilometer uden at have brug for større eftersyn. I dette tilfælde er W218 mere eller mindre det samme som W212. Hvis du spørger en taxachauffør i Europa, hvilken bil de mener, der er bedst til sådanne formål, vil de sandsynligvis fortælle dig, at det er W212’eren.

Det gode er, at CLS bruger samme understel, chassis, motor og gearkasse som W212, hvilket sikrer pålidelighed og lang levetid. W218 ser dog meget mere premium ud, og stort set alle modeller leveres med masser af udstyr fra fabrikken.

Hvilken W218 Mercedes er den bedste?

2018 Mercedes W218 CLS 63 AMG er den bedste W218, der findes, og den allerbedste Mercedes CLS-model gennem tiderne. ’18 CLS 63 AMG kommer med en 5,5L V8 BiTurbo-motor med 5,5L V8 BiTurbo-motor med 577hk og 590lb-ft drejningsmoment, som gør det muligt for bilen at nå 60 mph fra stilstand på ca. 3,5 sekunder.

Selvfølgelig vil en bil med en 5,5L V8 aldrig være billig at vedligeholde, men denne model af CLS er stadig den allerbedste der findes, hvilket betyder, at værdien af disse bør forblive stærk i et stykke tid.

Bilproblemer, typiske fejl og svagheder.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z