Når en europæer betragter noget som det bedste i sin klasse, vil man ofte høre ordene “Mercedes af dette og hint”. F.eks. vil en god smartphone blive kaldt “Mercedes blandt smartphones” eller et godt tv “Mercedes blandt tv’er”.
I USA er det mere almindeligt at sige ting som “The Cadillac of smartphones”. Det er ubestrideligt, at disse to mærker repræsenterer en vis national stolthed begge steder, men Cadillac kan ganske enkelt ikke matche den enorme skala, som Mercedes opererer på.
For yderligere at gentage forskellen mellem markedsandelen for disse to imponerende mærker, solgte Mercedes mere end 2,3 millioner biler i 2019. På den anden side lykkedes det Cadillac kun at sælge omkring 156.000 biler.
Lad os opdele de forskellige bilkategorier for at sammenligne Mercedes og Cadillac side om side.
SUV’er
Tendenserne i bilindustrien ændrer sig hele tiden. På det seneste er folk begyndt at foretrække SUV’er frem for sedaner, og både Mercedes og Cadillac tilbyder usædvanligt veludformede SUV’er. Men det er tilgangen og udførelsen, der adskiller dem fra hinanden.
Mercedes SUV’er
De bedste og mest populære SUV’er, som Mercedes tilbyder i øjeblikket, er GLE (standard- eller Coupe-version), GLS og G-Class/G-Wagon. Hvad angår SUV-ikoner inden for bilindustrien, er G-klassen i en liga for sig selv. Den kasseformede form, det plyssede interiør og de kraftfulde motorer har gjort G-klassen til et sandt ikon.
GLE og GLS er en mere konservativ tilgang til at bygge mellemstore og store SUV’er. De er veludstyrede som standard og tilbyder mange forskellige sikkerheds- og teknologifunktioner. GLB og GLC er et par mindre SUV’er, der hovedsagelig sælges i Europa. De tilbyder de fleste af de ting, som de større SUV’er tilbyder, til en mere overkommelig pris.
Cadillac SUV’er
Hvad angår Cadillac, er der 5 forskellige SUV’er at vælge imellem. XT5- og XT6-modellerne er også ret godt udstyret som standard, og de tilbyder en masse forskelligt ekstraudstyr.
Cadillac XT5 og XT6 kan dog ganske enkelt ikke matche Mercedes GLE’s og især GLS’s niveau af raffinement, design og byggekvalitet.
I 2020 udgav Cadillac den nye Escalade. Escalade er en full-size flagskibs-SUV fra Cadillac, der også tilbyder kultlignende status blandt sine tilhængere. Escalade tilbyder også en kasseform, samtidig med at den stadig er moderniseret og nemt kan tilfredsstille selv de mest krævende købere, hvad angår teknologi.
Vinderen: Mercedes
Cadillac Escalade kan sammenlignes med Mercedes G-klasse, men den kommer til kort i kvalitetsafdelingen. Selvom Escalade er en smule mere rummelig, vinder G-klassen stadig, når det gælder klasse og kvalitet.
I SUV-afdelingen blev der givet en klar fordel til Mercedes. Selv om Cadillac også tilbyder fantastiske SUV’er, især den nyligt udgivne Escalade, er Mercedes et klart skridt foran.
Sedans
Mercedes har sejren på SUV-fronten, og når det kommer til sedan-afdelingen, er det endnu mere en klar sejr til Mercedes.
I Mercedes’ hjørne er C-klassen, E-klassen og S-klassen. Disse 3 modeller har i årtier været Mercedes-mærkets stolthed og glæde i årtier. Alle tre modeller byder på et stærkt mærkeimage, gode motorer, moderne design og et smukt interiør. Mercedes opdaterer hele tiden deres biler, så de aldrig føles sidste generation eller forældede.
I Cadillac-hjørnet er CT4 og CT5. De er de to bedste Cadillac-modeller, fordi de er de eneste to sedans, som Cadillac tilbyder i øjeblikket. Både CT4 og CT5 byder på moderne design, potente motorer og et veludført interiør. Men de er simpelthen ikke noget match for den tyske trio i stort set alle afdelinger.
Hatchbacks
Hatchbacks er meget mere populære i Europa end i USA. Grunden til dette er, at hatchbacks er velegnede til de små bygader, som er ret almindelige i de fleste europæiske byer. Og på grund af dette og det faktum, at Cadillac alligevel sælger få biler i Europa, er Mercedes uovertruffen i afdelingen for hatchbacks.
Elektriske køretøjer
Både Mercedes og Cadillac er først lige begyndt i EV-segmentet, så det er for tidligt at sige, hvilket mærke der tilbyder de bedste EV’er. Den eneste fuldt elektriske standalone-model fra Mercedes er EQC, som dybest set er en forherliget version af GLC, så den standalone del er ret tvivlsom.
Cadillac tilbyder i øjeblikket ingen elbiler, men snart kan den slående LYRIQ SUV måske komme i produktion. LYRIQ ser utrolig futuristisk ud, og den vil angiveligt kunne køre mere end 300 miles på en enkelt opladning.
FAQ
Tilbyder Mercedes bedre pålidelighed og sikkerhed end Cadillac?
Mercedes er en smule mere pålidelig end Cadillac, men der er ikke den store forskel. Mercedes placerede sig på 20. pladsen i USA Today’s liste over de mest pålidelige bilmærker, og Cadillac fulgte efter på 21. pladsen. Både Mercedes og Cadillac formår at placere sig forholdsvis lavt sammenlignet med andre luksusbilmærker.
Hvad angår sikkerhed, er sikkerhedsforskrifterne for kollisioner utrolig strenge, og både Mercedes og Cadillac betragtes som sikre biler. Men når det gælder crash tests, kommer Mercedes normalt i top sammenlignet med de fleste bilmærker, ikke kun Cadillac.
Hvorfor er Mercedes så overlegen i forhold til Cadillac?
Mercedes opererer på en skala, der er langt større end Cadillac. De rene tal omkring Mercedes som et globalt mærke er langt større end Cadillacs. Cadillac sælges primært i USA og Canada. At se en Cadillac i Europa er noget af en enhjørning.
På den anden side opererer Mercedes globalt, og Mercedes-biler er ret almindelige i næsten alle dele af verden. Mercedes kan bruge flere penge på at udvikle biler end Cadillac, fordi Mercedes er lidt af en mammut i bilindustrien, mens Cadillac kun indtager en lille procentdel af bilmarkedet.
Og i dette segment er eksklusivitet ikke en så vigtig faktor. Cadillacs eksklusivitet er snarere en konsekvens af dårligt salg end en egentlig “eksklusivitet”, som normalt forbindes med de mest eksklusive mærker på markedet.
Kan den amerikanske bilindustri matche den tyske bilindustri?
Tja, den amerikanske bilindustri formår helt sikkert at slå den tyske bilindustri i USA. Og det skyldes til dels, at europæiske biler er underlagt strenge importafgifter. Desuden tilbyder tyskerne ikke nogen pick-ups, mens Ford F150 i øjeblikket formår at indtage førstepladsen i salget af nye biler i USA.
Mercedes tilbød X-klassen i et stykke tid og forsøgte at tage den del af markedet, som F150 besætter. Men det mislykkedes på en elendig måde, fordi Mercedes ikke har nogen tradition for at lave pickupper.