Hyundai Equus er en fire-dørs stor luksus sedan, der var i produktion mellem 1999 og 2016, før den blev udgået. I den periode solgte Hyundai ikke ret mange af dem, fordi de var ekstremt dyre for et Hyundai-mærke, nogle af dem kostede endda op over 70.000 dollars. Så, er Hyundai Equus en god bil?
Hyundai Equus er ikke bare en god bil, det er en fantastisk bil af en lang række grunde. Til at starte med får den gode motorer, der giver nok kraft, er jævne og er virkelig pålidelige. Designet af Equus virker som en blanding af mange andre etablerede full-size sedans, men med en tydelig Hyundai-identitet, som gør bilen stilfuld både indvendigt og udvendigt.
Køreoplevelsen er et stykke af sindsro, da bilen kører utroligt godt over bump. Den er også støjsvag, afdæmpet og perfekt til langdistancekørsel. Pålidelighedsmæssigt er Equus virkelig god, meget bedre end de fleste biler i segmentet for luksus-sedaner i fuld størrelse.
Equus formåede at afskrive en hel del indtil nu, hvilket betyder, at disse kan fås til en virkelig lav pris. Dette gør dem til fantastiske 2nd hand luksuslimousiner, både fordi de er sjældne, og fordi de er virkelig gode til det, de gør. Praktiskheden er også fremragende, fordi Equus er en rigtig stor bil.
Hyundai Equus – Kraftværket
Hyundai Equus’ motorprogram starter med JL 380, som kommer med en 3,8L V6 med 266 hk og 260b-ft moment. Den næste i rækken er JL 450 med sin 4,5L V8-motor og 266hk og 260lb-ft drejningsmoment. 3,4L V6 JS330 og 3,8l v6 JS 380 får 247hk og 227l-ft drejningsmoment. Topmodellerne er 2016-modellerne med en 5,0L V8-motor med 430 hk og et drejningsmoment på 376 lb-ft.
Alle modeller får den 6-trins automatgear, som passer rigtig godt til bilens karakter. De er alle sammen koblet til et permanent RWD-system, hvilket betyder, at Equus tager den gode gamle, gennemprøvede opskrift på en full-size sedan med en stor V8, en smidig automatik og RWD.
Det betyder, at Equus ikke er verdens mest effektive bil, især ikke i forhold til Hyundais standarder, men det er derfor, du får med en full-size luksussedan, hvor luksus, komfort og smidighed prioriteres højere end effektivitet.
Hyundai Equus – Design og chassis
Hyundai Equus ser måske ikke overdrevent iøjnefaldende ud for de fleste, men det gjorde Hyundai med vilje, da Equus skal være en luksusvogn under radaren. Hyundai har endda de-badget Equus, så de fleste mennesker vil ikke engang vide, at det er en Hyundai. Interiøret er ikke på højde med tyske luksusbiler fra den tid, men det er stadig utroligt plysset og nogle gange endda bedre udstyret.
Det er køreoplevelsen, hvor Equus tager det største spring over sine Hyundai-brødre og -søstre. Bilen glider over ujævnheder og isolerer dig utroligt godt fra vejen. Det er en virkelig luksuriøs og komfortabel bil at køre i, men det betyder også, at den ikke bryder sig om hjørner, da den ruller ret meget ind i dem.
Hyundai Equus – Pålidelighed og almindelige problemer
Hyundai Equus er en utrolig pålidelig bil i betragtning af, hvad det er for en bil. En full-size sedan har en tendens til at være en af de mindst pålidelige biltyper derude, fordi den er enorm, tung og fyldt med alt muligt. Equus er dog meget bedre når det kommer til pålidelighed end alle dens tyske, amerikanske og britiske modstykker, de kommer ikke engang i nærheden.
Der er dog nogle problemer, der er værd at tale om. Først og fremmest lider bilen af visse affjedringsproblemer, hvor bilen kan synke. Andre problemer omfatter sojafremstillede ledninger, der bliver ædt af gnavere, problemer med bilens elektriske dele som f.eks. infotainmentsystemet og bilens bremser.
Hyundai Equus – Værdi og praktiske egenskaber
Da den først kom ud, kostede den seneste Equus-topmodel over 70.000 dollars, hvilket er latterligt for en bil med et Hyundai-mærke, men næsten alle, der har købt den, siger, at bilen er prisen værd. I dag, hvor bilen er afskrevet til så lavt som 15.0000 – 20.000 dollars, er den et utroligt luksusbilstilbud, fordi driftsomkostningerne også er rigtig gode.
Praktikken er på niveau med andre biler fra dette segment, hvilket betyder, at Equus er en stor bil med masser af siddepladser og et stort bagagerum. Oversigtsforholdene er også gode, men bilen er måske lidt for stor for dem, der typisk kører på travle byveje.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Hyundai Equus?
Hvis du er interesseret i at købe en luksus-sedan i fuld størrelse med alle klokker og fløjter, er der absolut ingen grund til, at du ikke bør overveje at købe Equus. Ja, det er en Hyundai, og en Hyundai er ikke det ypperste luksusmærke, men i betragtning af hvor meget Equus koster, og hvor godt den klarer sig, er det et enormt godt tilbud lige nu.
Du kan få en mere luksuriøs oplevelse med tyske full-size sedaner fra den tid, men du betaler langt flere penge for dem, samtidig med at du også bruger et ton flere penge på reparationer og vedligeholdelse. Equus vil holde så længe, som du ønsker det, hvis du passer ordentligt på den.
Hvorfor har Hyundai indstillet Equus?
Grunden til, at Hyundai indstillede Equus, skyldes, at salget af full-size sedaner har været faldende over hele linjen i de sidste to årtier. Equus er en rigtig dyr bil at udvikle, men disse udgifter kan simpelthen ikke dækkes med blot nogle få tusinde solgte modeller om året.
Desuden er det nu Hyundais søstermærke, Genesis, der har fået til opgave at lave luksusbiler i fuld størrelse under Hyundai-paraplyen. Som sådan er Genesis G90 den åndelige efterfølger til Hyundai Equus.
Er Hyundai Equus en luksusbil?
Ja, Hyundai Equus er en gennemgående luksusbil med hele sin sjæl. Det er en bil, der er designet til at konkurrere med verdens mest illustre luksusbiler, fordi den kommer med funktioner, som ikke engang kan ses på S-klasser eller endda nogle Rolls Royce-modeller og Bentleys.
Equus viser, at Hyundai, et økonomimærke, ved, hvordan man laver en ægte luksusbil, en bil, der ikke blot giver en ekstremt luksuriøs oplevelse, men som også formår at være pålidelig.