Hybridbiler er blevet ekstremt populære i de seneste år, og man kan derfor stille spørgsmålet, om en hybridbil er en god bil til langturskørsel. Hybrider er oftest lavet til bymiljøer, der indeholder masser af stop-and-go-trafik.
Som sådan fungerer hybrider bedst i disse miljøer, og de er ikke primært lavet til langdistancekørsel. Nogle hybrider er dog bedre til langdistancekørsel end andre, men ingen hybrid slår en større dieselmotor.
Hybrider er bedre for miljøet, hvilket betyder, at hybridbilernes popularitet kun stiger. Der er noget ekstremt ønskværdigt ved at have en bil, der ikke har brug for konstante brændstofstop, især hvis du parrer det med mulige statslige incitamenter og skattelettelser.
Der er mange forskelle mellem hybridbiler og biler med forbrændingsmotorer, men den mest indlysende er brændstofeffektiviteten. Mens ICE-biler normalt giver bedre MPG-resultater på motorvejen, giver hybridbiler bedre MPG-resultater i byen. Det betyder også, at en almindelig ICE-bil bør være dårligere end en hybridbil i en by med stop-and-go-trafik.
Hybridteknologi og kørsel på motorvej
Forskellene mellem hybridbiler og ICE-biler skyldes hovedsagelig de mere sofistikerede komponenter i drivlinen og kølekomponenterne, som hybrider tilbyder. Ud over disse findes der også ofte særlige gearmekanismer, masser af ledninger og sofistikerede softwareløsninger i moderne hybrider.
Det mest definerende kendetegn ved en hybridbil ud over batteriet er regenerativ bremsning, et system, der er opfundet til at opsamle tabt kinetisk energi under kørsel for at lagre den i batteriet til fremtidig brug. Dette fungerer bedst, når du konstant accelererer og bremser ned, fordi regenerativ bremsning har en tendens til at bruge elmotoren til at bremse bilen ned.
Det betyder, at du ikke vil bruge dine friktionsbremser så ofte, kun når du skal barbere noget fart af hurtigt. Langturskørsel foregår dog for det meste på motorvejen, og der er ikke så mange bremsezoner på en motorvej, især ikke hvis vejene er fri for trafik.
Desuden er de fleste elmotorer i hybridbiler svage og ude af stand til at støtte en bil fuldt ud, når den kører ved motorvejshastigheder. Som sådan er hybridbiler ikke så gode sammenlignet med ICE-biler, især når man tager højde for de ekstra omkostninger, der normalt er forbundet med en hybridbil.
Diesel- og benzinbiler til motorvejskørsel
Som tidligere nævnt bør du springe hybrider over, hvis du planlægger at køre langdistancekørsel regelmæssigt. Den bedste fremgangsmåde ville være at overveje at købe benzin- eller dieseldrevne biler. Mellem de to er dieselbiler de bedste, når det drejer sig om motorvejskørsel, men i nogle lande er der et begrænset udbud af dieselbiler.
Når det er sagt, skal du vælge, hvis du kan købe en dieseldrevet variant af den bil, du er interesseret i. Dieselmotorer er kendt for at have et bedre drejningsmoment end benzinbiler, hvilket yderligere forbedrer brændstofeffektiviteten ved motorvejskørsel.
Dieselmotorer er kendetegnet ved et øget cylindertryk og generelt højere motortemperaturer, hvilket fører til en overlegen varmeeffektivitet. Benzinbiler er på den anden side bedre til kortere ture, og det er også grunden til, at mange hybridbiler bruger benzin og en elmotor.
Elbiler til motorvejskørsel
Motorvejskørsel indebærer normalt højhastighedskørsel i et konstant tempo, hvilket ikke er ideelt for elbiler af et par forskellige årsager. Først og fremmest er elbiler begrænset af deres rækkevidde, som ikke er i nærheden af, hvad en diesel- eller endog benzinbil kan klare.
Ud over problemerne med rækkevidden kan opladning af en elbil tilføje utallige timer til din rejse over land, selv hvis alt går efter planen. Mange EV-oplevelser er imidlertid præget af utilgængelige ladestationer, som er ude af drift eller ikke engang eksisterer nogle gange. Dette er måske ikke et stort problem under daglig kørsel, men det er det, når man er på en lang rejse.
Det gode ved elbiler er, at de er glatte og støjsvage. For at maksimere effektiviteten har EV’er en tendens til at være aerodynamisk glatte, hvilket yderligere mindsker luftmodstanden og dermed gør bilen ekstremt støjsvag. Selv om nogle EV’er kan komme tæt på 300 miles rækkevidde, er de fleste af dem stadig ikke gode nok til langdistanceturekørsel.
FAQ-afsnit
Er langdistancekørsel godt eller skidt for din bil?
Langdistancekørsel er faktisk at foretrække i forhold til kortdistancekørsel. Noget som en tur på 700 miles med konstant hastighed er i visse tilfælde bedre for din bil end en tur på 7 miles. Det er værd at nævne, at hvis du ikke vedligeholder din bil korrekt, vil ethvert antal kilometer være dårligt for bilen.
Når det er sagt, kan koldt vejr være lidt af et problem for motorens slitage. Når din motor kører under suboptimale forhold, slider den motoren hurtigere, hvilket betyder, at regelmæssig stop-and-go-trafik, som normalt omfatter start-stop-systemer, er den værste situation for de fleste biler, især manuelle biler.
Hvor ofte bør du stoppe, når du er på en langtur?
Det er vigtigt at være skarp, mens du sidder bag rattet, for at beskytte dig selv og dine passagerer mod risikable situationer. Sørg derfor for at holde et hvil mindst efter hver 2. time eller efter ca. 100 miles. Kør ikke engang træt, selv om du tror, du kan, for du bør være veludhvilet før en langtur.
Lastbilchauffører kan køre op til 11 timer i løbet af et døgn, hvilket omtrent svarer til 715 miles, hvis de kører med en konstant hastighed på 65 mph.
Hvilke biler er bedst til langturskørsel?
Som tidligere nævnt er en dieselmotor den bedste bil til langdistanceture som nævnt tidligere. Hvad angår bilsegmenter, bør du vælge en større sedan, fordi de er bedst til at holde sig komfortabel og isoleret i længere perioder.
Store sedaner som Mercedes S-klassen, BMW 7-serien eller Audi A8 er gode eksempler på gode langdistancebiler. Nogle større SUV’er er også gode til motorvejskørsel, men langt fra lige så gode som store sedaner.