Er Ford Mustang Mach-E en god bil?

Er Ford Mustang Mach-E en god bil?

Ford Mustang Mach-E er en kompakt crossover elektrisk SUV, der blev sat til salg i december 2020. Ford Mustang Mach-E repræsenterer den allerførste EV-satsning fra Ford, som satte standarden for mange Ford EV’er fremover. Mustang Mach-E er bestemt et interessant perspektiv for fremtidige EV-ejere, men er Ford Mustang Mach-E en god bil?

Ford Mustang Mach-E er en rigtig god bil, fordi den tager et ikonisk navn og bringer det ind i fremtiden. Ford indså, at Mustang-mærket har et godt ry i bilverdenen, så de besluttede sig for at blande det med de to mest populære segmenter i det nuværende bilklima, crossover/SUV’er og elbiler.

Mustang Mach-E leveres med to forskellige batteristørrelser og tre forskellige strømkonfigurationer. Designet er tydeligvis inspireret af den ikoniske Ford Mustang-muskelbil takket være stærke skulderlinjer, en genkendelig kølergrill og et sæt tredobbelte baglygter, som er de definerende aspekter af Mustang-designsproget.

Mach-E er også en relativt pålidelig bil, men der er nogle problemer, der er værd at tale om. Praktiskheden er også anstændig takket være en stor anden sæderække og et forholdsvis stort bagagerum også.

Ford Mustang Mach-E – Drivlinjen

Som nævnt i begyndelsen får Mach-E to forskellige batteristørrelser og tre forskellige strømkonfigurationer. Lineuppen starter med 75,7 kWh-batteriet, der giver 258 hk og 416 lb-punkts drejningsmoment. Denne version af Mach-E kan køre 261 miles på en fuld opladning, og batteriet kan genopfyldes ved hjælp af en hurtig 115kW DC-oplader på ca. 30 minutter.

Mid-spec-modellen er den med 98,8 kWh-batteriet med 337 hk og 416 lb-punkts drejningsmoment. Det er nok til en rækkevidde på 270 miles, og den hurtige opladningstid er også omkring 30 minutter, fordi denne version kan bruge en 150kW DC-snellader. Topmodellen Mach-E er Mach-E GT med 490hk/612lb-ft Mach-E GT med sit 98,8kWh-batteri og en hurtigopladningstid på 30 minutter.

  Ford F-150 Lightning - Almindelige problemer & fejl

Du kan få Mach-E med enten et RWD- eller AWD-system, afhængigt af hvilken model du vælger, og om du får batteripakken med udvidet rækkevidde på 98,8 kWh. GT kan køre 0-100 km/t på ca. 3,8 sekunder og er den hurtigste Mach-E, du kan købe.

Ford Mustang Mach-E – Design og chassis

Ford Mustang Mach-E’s designsprog er baseret på, at der er tale om en elektrisk crossover/SUV-version af Ford Mustang. Det betyder, at bilen benytter sig af en coupéagtig silhuet med stærke skulderlinjer, en genkendelig Mustang-grill og et par tredobbelte baglygter. Interiøret er også modelleret efter Mustang GT, hvilket gør, at bilen også føles sporty og relativt luksuriøs.

Køreoplevelsen minder ikke om Mustang GT, men den får dog et ryk fremad. Takket være et lavt tyngdepunkt holder Mach-E sig overraskende flad i svingene, og den føles bedre at køre end de fleste crossover/SUV’er med forbrændingsmotor derude.

Ford Mustang Mach-E – Pålidelighed og almindelige problemer

Når det kommer til pålidelighed, havde Mach-E bestemt en hård start, men tingene stryges en hel del under produktionen. Fordi EV’er i sagens natur er mere pålidelige end biler med forbrændingsmotor, kan Mach-E nu betragtes som en relativt pålidelig bil.

De mest almindelige Ford Mustang Mach-E-problemer er relateret til batterierne, udstyret, sikkerhedssystemerne til førerassistance, opladningssystemet og den app, der følger med bilen. Den gode nyhed er, at Ford aktivt forsøger at løse mange af disse problemer, fordi de er softwarerelaterede, men det er dog ikke alle problemerne.

  Ford Taurus X Pålidelighed

Ford Mustang Mach-E – Værdi og praktisk anvendelighed

Entry-level Select-modellen starter ved 44.000 dollars, Premium-modellen starter ved 49.000 dollars, California RT.1 starter ved 53.000 dollars og Mach-E GT starter ved 62.000 dollars. Premium-modellen synes at være det bedste valg i flokken ifølge salgstabellerne, fordi den leveres med alt, hvad du har brug for.

Praktisk set er Mach-E virkelig god, fordi den har masser af siddepladser, især bagi. Hovedpladsen kan være lidt begrænset på grund af den skrå taglinje, men benpladsen er førende i klassen. Bagagerummet er også rummeligt takket være en bagklap med hatchback.

FAQ-afsnit

Skal jeg købe Ford Mustang Mach-E?

Ford Mustang Mach-E leveres med alt, hvad du behøver for at starte din EV-rejse. Batteriet på 98 kWh giver en stor rækkevidde, bilen er stærk nok, den er utrolig sikker, den kører godt, og den er ret praktisk. Desuden får bilen alle de funktioner, du kan ønske dig fra en topmoderne EV, hvilket betyder, at Mach-E helt sikkert er en god bil at købe.

Standardmodellerne med batteriudbud kan være lidt korte på den egentlige rækkevidde, men hurtige opladningstider burde nemt kunne opfylde dine pendlingsbehov. Længere ture er lidt vanskeligere, men det er tilfældet med alle elbiler i dag.

Hvorfor lavede Ford Mustang Mach-E?

Ford er en af de mest dominerende bilproducenter derude, især i USA. Mærket Mustang er lige så stærkt som Ford-mærket selv, og Ford mente, at kombinationen af den ikoniske Mustang med en EV-drivlinje skulle introducere Ford i EV-æraen.

  Er Ford EcoSport en god bil?

Derfor kombinerede de de mest populære aspekter af bilindustrien ved at udvikle en crossover/SUV med en elektrisk drivlinje. De satte et Mustang-mærke på den, og den blev straks en af de mest omtalte biler, da den kom frem.

Hvor hurtig er Ford Mustang Mach-E GT?

Mach-E GT er den hurtigste og mest effektive Mach-E-model, fordi den får et større batteri og 490 hk. Det er nok til, at GT’en kan klare 0-100 km/t på 3,8 sekunder og nå en begrænset topfart på 124 km/t. Mach-E GT kan klare kvartmilen på under 13 sekunder, nærmere bestemt 12,5 sekunder, hvilket faktisk er et rigtig godt tal.

I betragtning af at Mach-E GT er en elbil, kan den simpelthen ikke matche Tesla Performance-modellerne og mange europæiske luksus-EV’er, men ingen kan sige, at en 0-60 mph-tid på 3,8 sekunder ikke er nok. For at få et lille stykke kontekst kan 2022 V8 Mustang GT klare 0-60 mph på 4,2 sekunder.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z