I en verden af pickup trucks er diesel stadig en meget populær mulighed. De fleste lastbilsejere bruger deres lastbiler til arbejdsformål, og dieselbrændstof giver dem højere drejningsmomenttal, hvilket i sidste ende betyder mere trækkraft og mere brændstoføkonomi. De fleste mennesker tror, at lastbilsejere er gammeldags, og at de ikke vil være så interesserede i en elektrisk lastbil.
Da Ford F150 Lightning blev introduceret første gang, tog den dog verden med storm, da selv Ford ikke troede, at bilen ville blive så populær, som den er. Ford F150 Lightning tager F150, som er den bedst sælgende bil i USA, og parrer den med en elektrisk drivlinje. Så er Ford F-150 Lightning en god bil?
Ja, Ford F150 Lightning er sandsynligvis en af de bedste F150-modeller nogensinde, fordi den er utrolig praktisk, den har et fantastisk håndterbart greb, den har en fuldt uafhængig baghjulsaffjedring og har den bedste teknologi af alle F150-modeller til dato. Den har også nogle aldrig tidligere sete funktioner, som yderligere styrker F150 Lightning som den bedste F150-model til dato.
F150 Lightning får også en high-end drivlinje, interessante designopgraderinger og et ekstra bagagerum foran. Det er stadig for tidligt at sige, hvor pålidelig F150 Lightning er, men der er nogle problemer, som vi bør tale om. Værdien er anstændig, især hvis du udnytter regeringens skattefradrag på 7.500 dollars.
Ford F150 Lightning – Drivlinjen
Ford F150 Lightning fås i fire forskellige udstyrsniveauer med to forskellige batteristørrelser. Indgangsbatteriet måler imponerende 98 kWh med 426 hk og et drejningsmoment på 775 lb-ft. Med den større batteripakke med udvidet rækkevidde får du et batteri på 131 kWh med 563 hk og 775 lb-ft drejningsmoment. Alle F150 Lightning-modeller er AWD-modeller med deres elmotorer monteret på for- og bagakslen.
Standard F150 uden udvidet rækkevidde kan holde ca. 230 miles, mens de med den udvidede batteripakke skulle kunne holde omkring 300 miles. F150 Lightning kan også oplades via en hurtig DC-oplader. 10 minutter gennem en 150 kW-lader giver dig 41 miles på standardmodellen og 54 miles på modellen med udvidet rækkevidde.
Det tager ca. 40 minutter at oplade hele batteriet fra 15-80 % med den hurtige DC-oplader, mens langsom opladning tager ca. 10 timer. F150 Lightning kan trække mellem 7.000 og 10.000 pund og har en maksimal nyttelast på 1.800 og 2.000 pund.
Ford F150 Lightning – Design og chassis
Ford F150 Lightning får en hel del stylingopgraderinger i forhold til den almindelige F150, som adskiller de to umiddelbart. F150 Lightning får en unik lynsignatur takket være et gennemgående design med lygtebjælker fortil og bagtil samt et sæt cool udseende hjul for blot at nævne nogle få. Interiøret får en massiv central frontskærm, og måleapparatet er også blevet opgraderet.
Der, hvor F150 Lightning adskiller sig mest fra den almindelige F150, er køreoplevelsen, fordi den tilbyder et utroligt velafbalanceret chassis og en næsten perfekt vægtfordeling. Hvis du tilføjer dette med et betydeligt lavere tyngdepunkt, føles F150 Lightning meget mere engagerende at køre end selv den højeste F150 Raptor.
Ford F150 Lightning – Pålidelighed og almindelige problemer
Det er stadig for tidligt at sige, hvor godt F150 Lightning vil klare de belastninger, der er forbundet med en arbejdstruck, men der er nogle problemer ved F150 Lightning, der skal siges. Først og fremmest blev Ford overrasket over, hvor mange mennesker der reserverede F150, at de besluttede at investere yderligere 580 millioner dollars for at fordoble produktionstallet.
Det betyder, at interessen for F150 er enorm, hvilket uundgåeligt betyder forhøjede priser og lange ventelister. Et andet problem er det faktum, at man ikke kan få den udvidede batteripakke på indgangsmodellen Pro, medmindre man køber F150 PRO som en del af en flåde.
Ford F150 Lightning – Værdi og praktiske egenskaber
Ford F150 PRO Lightning koster omkring 40.000 dollars, XLT F150 Lightning koster 53.000 dollars, Lariat F150 Lightning koster 56.000 dollars, og den højeste F150 Lightning Platinum koster 90.000 dollars. Som sådan virker indgangsmodellen Pro-modellen som det mest logiske valg, men hvis du vil have det hele, kommer det til at koste dig lige så meget som to F150 Lightnings på indgangsniveau.
Praktiskheden er der, hvor F150 Lightning overgår alle forventninger, fordi den tilbyder en enorm mængde opbevaringsplads både foran og bagpå. Den får også den særlige omvendte opladningsfunktion, som gør det muligt at forsyne et helt hus med strøm i et par dage.
FAQ-afsnit
Er Ford F50 Lightning det værd?
Det afhænger af, hvem der svarer på dette spørgsmål. Hvis du er en person, der elsker pickup trucks, og du er interesseret i på et tidspunkt at foretage en overgang til elektrisk energi til din bil, er F150 grundlæggende den allerbedste mulighed, du kan gå efter. Rivian SUV’en kommer også i en lastbilskonfiguration, men den koster en del mere end F150.
På den anden side, hvis du er en person, der alligevel er ligeglad med pickup trucks, er du bedre stillet uden F150. Der er mange gode EV-muligheder derude lige nu, og F150 Lightning er faktisk en af dem. Det er en interessant og lovende mulighed, som sandsynligvis vil blive en succes.
Hvor hurtig er Ford F150 Lightning?
Ford F150 Lightning er bestemt hurtig, især for en pickup truck. Næsten alle journalister, der har siddet bag rattet af F150 Lightning, har sagt, at bilen ikke mangler nogen som helst kraft. 0-60 mph varer kun 4 sekunder, hvilket er en utrolig bedrift for en pickup truck.
F150 Lightning kan også nå en kvart mil på omkring 12,7 sekunder, hvilket mildest talt er imponerende. Topfarten er begrænset til 110 mph, hvilket ikke virker så hurtigt, men der er alligevel ingen grund til at køre hurtigere end det.
Er Ford F150 Lightning til salg?
Ja, F150 Lightning er fast på markedet på nuværende tidspunkt, men på grund af den store efterspørgsel er der forskellige hikke, såsom manglende tilgængelighed af visse tilvalg og trimniveauer. Sørg for at spørge din forhandler om en tildeling, da det er den hurtigste og mindst smertefulde måde, hvorpå du kan købe dig en F150 Lightning.