At købe en elbil som din allerførste bil har sine egne ulemper og fordele. Du kommer til at køre i en mere effektiv bil med mindre indvirkning på miljøet, men du skal også gå mere på kompromis med opladning og rækkevidde, end du ellers ville gøre, hvis du valgte en ICE-bil.
Aiways er et nyopstartet kinesisk EV-startupmærke, som først for nylig er kommet ind på bilmarkedet. På lidt over tre år er det lykkedes dem at designe, udvikle og tilbyde Aiways U5 til offentligheden. U5 er en crossover/SUV, der er designet til at give dig en grundig EV-oplevelse uden at du behøver at bruge store summer.
Med hensyn til en god første er der to fremherskende tankestrømme, den ene siger, at du skal starte med en billig og kompakt bil, fordi dine forsikringsomkostninger vil være høje, og fordi du kun er i gang, og du derfor ikke straks skal gå over til en dyr helt ny bil.
Men at vælge en helt ny EV som din første bil har sine fordele, f.eks. at du er berettiget til statstilskud til EV-biler, billige driftsomkostninger, overlegen pålidelighed og det faktum, at du er med i forandringens vinde. Uanset hvad, så sørg for at læse denne artikel for at finde ud af, om Aiways U5 er den rigtige for dig.
Aiways U5 – I bedste fald en anstændig første bil
Aiways U5 er en bil fra et mærke, som er relativt ukendt for de fleste mennesker derude. Det betyder, at den appel, som Aiways-mærket bærer, er næsten ikke-eksisterende. Aiways U5 tilbyder dog et konkurrencedygtigt prisskilt, hvilket betyder, at U5 endda er klasseledende på nogle aspekter som f.eks. interiørplads.
Alle Aiways U5-modeller leveres med en enkelt elektrisk motor med forhjulstræk, der yder 150 kW (201 hk). U5 har et 63 kWh-batteri, der kan oplades fra 20 % til 80 % på lidt over 30 minutter, hvis du støder på en hurtig DC-oplader, mens langsom AC-opladning tager ca. 8-10 timer.
Det er nok til en WLTP-rækkevidde på 250 miles, hvilket også er mere end nok til dine daglige pendlerture. U5 er spækket med alle mulige teknologier såsom blind-spot assist, automatisk nødbremsning, adaptiv fartpilot og alle de andre avancerede førerassistentsystemer.
Det største problem med U5 er dog den mangelfulde sikkerhed, da nogle førende crash-testorganisationer har vurderet U5 med en ret dårlig 3-stjernet bedømmelse. Dette er et stort rødt flag, da unge bilister har en tendens til at have en højere kollisionsrate end alle andre aldersgrupper derude.
En billig ICE første bil er altid den bedste idé
Selv om U5 kunne være en god første bil, er mange mennesker enige i, at nogens første bil bør være en billig og allerede godt brugt bil, fordi de allerførste år med aktiv kørsel normalt er forbundet med buler, ridser og alle mulige stressende situationer.
En billig og velbrugt bil kommer heller ikke til at koste mange penge at forsikre, og det er vigtigt for en elev, der kører bil. Det betyder ikke, at du skal købe et 20 år gammelt togvrag på 200k mile, men snarere en anstændig bil med gode sikkerhedsvurderinger.
Det er en fordel for dig at starte med en ICE-bil, fordi du altid kan opgradere til en dyrere EV i fremtiden. Forskellene mellem at eje en ICE-bil og en EV-bil er store, og du bør være bekendt med begge dele.
Hvad er en god første bil?
En god første bil koster ikke så mange penge, fordi dine allerførste år som bilejer har en tendens til at være stressende og fyldt med alle mulige kompromiser. Det skal også være en praktisk bil, fordi du gerne vil have masser af plads til dig selv, din bagage og dine passagerer.
Pålidelighed er afgørende for alle biler, uanset hvem der køber dem. En god første bil bør heller ikke være for hurtig af indlysende årsager, hvorfor overlegen kontrollerbarhed og masser af sikkerhedssæt også er gavnligt for uerfarne bilister.
Ved at købe en brugt bil har du mulighed for at få mere for pengene, men en ny bil kommer med alle mulige garantier og servicefordele. En bil, der er billig at forsikre, er også en nødvendighed for uerfarne bilister.
FAQ-afsnit
Hvilke biler er dårlige første biler?
Der er nogle biltyper, der ikke er lavet til uerfarne bilister. Superbiler er ofte sværere at køre, fordi de har dårligt udsyn, de er for lave i forhold til jorden og koster mange penge at køre. De føles også ufine og er alt for hurtige for en person, der kun er i gang med at starte.
Fuldstørrelse sedans og 7-sæders SUV’er er også et åbenlyst no-go, fordi de er svære at manøvrere i lårrum og er meget vanskeligere at parkere sammenlignet med mere kompakte biler. Endelig kan EV’er være dårlige første biler, hvis du ikke er i stand til at udnytte EV-platformen fuldt ud, hvilket betyder, at du skal oplade bilen, når det er nødvendigt, og vide, hvad det kræver at eje en EV.
Er Tesla Model 3 en god første bil?
Tesla Model 3 er i øjeblikket en af de mest populære EV’er på markedet, fordi den tilbyder alt det, som en Tesla-bil tilbyder, uden at det koster Model S-penge. Tesla-biler er ekstremt eftertragtede lige nu, så det er kun logisk at spørge, om Model 3 kan være en god første bil, og svaret på dette spørgsmål er ja, Model 3 kan være en god første bil.
Det er hvis du er i stand til at udnytte EV-platformen fuldt ud, og det er nemmere at gøre i en bil som en Tesla, fordi du kan oplade din bil via Teslas supercharger-netværk.
Hvad er det største problem for unge bilister?
Ifølge mange embedsmænd inden for folkesundhed er bilulykker nogle af de mest alvorlige problemer, som teenagere generelt står over for. Yngre bilister er altid overrepræsenteret i de fleste bilulykker, hvilket naturligvis er et stort problem.
Som sådan er logikken bag at købe U5 tvivlsom. Aiways arbejder faktisk på at løse disse sikkerhedsproblemer, så du bør tage dig god tid og vente, før disse problemer er helt løst.