De mest sjældne Mercedes Benz-modeller

De mest sjældne Mercedes Benz-modeller

Mercedes er et bilfirma, der officielt har eksisteret siden 1926. I Mercedes-mærkets lange historie har der været mange forskellige modeller, som du sandsynligvis aldrig vil se køre rundt, på grund af deres værdi og sjældenhed.
Sjældne Mercedes-modeller som Mercedes W196 fra 1954 eller Benz 540K Special Roadster fra 1936 har nået forbløffende høje priser på grund af sjældenhed og efterspørgsel. Der blev kun fremstillet 15-25 af disse modeller i alt, og de anses for at være de mest sjældne Mercedes-biler, fordi ikke mange af dem har overlevet ind i det 21. århundrede.

Racerbiler

Hvis en bilproducent ønsker at deltage i nogle racerløbsserier, er en af betingelserne for at gøre det at fremstille et rimeligt antal homologerede vejgående versioner af deres racerbiler. Disse vejgående versioner er normalt meget dyre, men ikke så meget som racerbilerne.
Mercedes har en lang historie inden for motorsport, og det er derfor, at mange af disse racerbiler koster så meget. I begyndelsen af 2000’erne producerede Mercedes en håndfuld CLK GTR’s SuperSport Editions. Den “almindelige” CLK GTR blev også fremstillet i begrænsede mængder, med så få som 20 køretøjer.
De sjældneste mest værdifulde CLK GTR’er er Roadster-versionen, hvoraf der kun blev fremstillet 6 stk. eller den førnævnte Super Sport-udgave, hvoraf der kun blev produceret 5 stk. CLK GTR LM-bilen, som deltog i den legendariske Le Mans Endurance-racer-serie, er også nummereret i et enkelt ciffer.
Den mest værdifulde Mercedes gennem tiderne er sandsynligvis W196 fra 1954. Der blev kun produceret 9 af dem, og en af dem blev solgt for 29,6 millioner dollars i 2013. Der er ikke mange af dem tilbage.

Prototyper og koncepter

De fleste prototype- og konceptbiler er lavet til særlige formål. Enten for at vise ingeniør- eller designafdelingens evner frem eller for at deltage i særlige film eller videospil. Disse biler er utroligt svære at finde. De produceres i så begrænsede mængder, at de fleste mennesker aldrig hører om dem.
En af disse biler var Mercedes Benz AMG Vision Gran Turismo fra 2014, der blev fremstillet til spillet Grand Turismo. Bilen var aldrig beregnet til produktion, men 5 af dem blev bygget og gadelegaliseret.
Hvad angår de mest sjældne Mercedes-konceptbiler til vejtransport, var C111 en af dem, der blev præsenteret på biludstillingen i Frankfurt i 1969. Der blev kun bygget 14 af dem nogensinde. Disse C111’er koster i dag mere end 10 millioner dollars.
Mercedes byggede også mange forskellige interessante koncepter i 2010’erne, såsom Silver Arrow, Biome og F105. Det er vidt ukendt, hvor mange af disse biler de producerede, men de fleste mener, at de ligger mellem 1 og 9 enheder, der nogensinde blev produceret.

  Hvilken bil mister hurtigst værdi - Mercedes eller BMW?

Klassikere og sportsvogne

Mercedes Benz-klassikere er utroligt populære. Nogle modeller er ikke så sjældne sammenlignet med de førnævnte racerbiler og koncepter, men de indbringer stadig utrolige priser.
540K Special Roadster fra 1936-1944 er en af de mest populære og eftertragtede klassikere i bilsamlingsmiljøet. Disse modeller sælges for langt over 10 millioner dollars, og der blev kun fremstillet omkring 25 af dem, og måske halvdelen af dem er stadig i anstændig stand i dag.
I 1928 indgik Mercedes et samarbejde med et fransk firma ved navn Saoutchik om at producere 6 Mercedes Benz 680S Saoutchik Torpedo tanklignende cruisere. Disse biler er vanvittigt sjældne, og de koster nemt mere end 10 millioner dollars. Når en bil er så sjælden, er det næsten umuligt at sige, hvor meget de er værd. Det handler mere om, hvor meget man er villig til at betale.
I 1935 bestilte Mercedes også 6 “autobahn-versioner” af den allerede imponerende 500K-model. Denne idé gav fødsel til Mercedes Benz 500k Autobahn Cruiser. Det er en fantastisk bil, der tilbyder den blødeste kørsel til lange autobahncruises til en pris i det etcifrede millionbeløb.
Mercedes producerede også omkring 150 enheder af den legendariske Mercedes S-Type 26/120/180 Sports Tourer fra 1928. Nu kan det måske virke som om 150 biler er rigeligt i forhold til de modeller, der er opført på listen, men kun en håndfuld af dem har nået det 21. århundrede med succes. Det er umuligt at sige, hvor mange af disse der er tilbage, men de koster også i det encifrede millionbeløb.

  Hvilke Mercedes har blindvinkelassistent

Almindelige spørgsmål om sjældne biler

Hvad er de mest sjældne biler nogensinde?

Den sjældneste bil nogensinde er Ferrari 250 GT Spyder Convertible fra 1956. Der findes “masser” af almindelige 250 GTO Coupéer, men kun én cabriolet. Det er en af de mest eftertragtede klassikere, hvis ikke DEN mest eftertragtede klassiker nogensinde. Bilen har en fantastisk æstetik fra midten af århundredet, der fungerer som en slags tidskapsel af en for længst forsvunden skønhed.
Den mest sjældne konceptbil nogensinde er den usædvanligt udseende Aston Martin Bulldog fra 70’erne. Der blev også kun lavet én af dem, og den skiftede ejer i 2011 for 1,3 millioner dollars. Bilen er udstyret med en bestialsk V8, der yder 600+ hestekræfter, og det menes, at den kan nå 237 MPH.
Der findes også kun ét eksemplar af Maybach Exelero. Landjagten blev solgt for omkring 8 millioner dollars i 2011. Det er en enorm bil med fantastiske proportioner, der vejer næsten 3 tons.

Kan man faktisk sætte en pris på sjældne biler?

Hvis du vil vide, hvor meget en almindelig bil er værd, skal du blot google det. Hvis du vil vide, hvor meget en bil i begrænset oplag er værd, kan du også bare google det. Hvis du vil vide, hvor meget en virkelig begrænset bil koster, ja, så kan du stadig bare google det.
Men hvis du vil finde ud af, hvor meget en Ferrari 250 GT Spyder Convertible fra 1956 er værd eller en W196 Mercedes fra 1954, kan du ikke. Disse biler er så utroligt begrænsede, at prisen aldrig er fastsat. Efterspørgslen efter disse typer biler er så overdreven, at det er umuligt at vide, hvor meget nogen af dem ville koste, hvis de rent faktisk blev sat til salg.

  Hvad er den bedste Mercedes Sprinter-motor?

Hvad er virkningerne af den begrænsede produktion på moderne biler?

Biler med begrænset produktion blomstrer lige nu, især på markedet for super/sportsvogne. Næsten hver Porsche 911 i begrænset oplag, der er værd at diskutere, koster det samme eller ofte endda mere, end da den kom ud.
Afskrivningerne for denne type biler er ret milde. Producenterne er klar over dette, så de bliver ved med at pumpe et ubegrænset antal biler i begrænsede oplag ud. Hvad angår superbiler, er det den type biler, som alle ønsker at eje, så de skyder også op i værdi, så snart de kommer på vejene.
Markedet bliver dog langsomt mere og mere mættet med biler i begrænsede oplag, hvilket får nogle til at tro, at æraen med superbiler i begrænsede oplag vil nå sin afslutning, hvilket skaber uro på superbilmarkedet.
En V8-Ferrari i begrænset oplag er lidt af et yndlingsbarn i superbilsegmentet, men de dage er forbi, hvor disse biler blev solgt næsten med det samme. I dag er Ferrari 488 Pista (en V8 Ferrari i begrænset oplag) et ret almindeligt syn i superbilshowroomet, og den sælges ikke for den maksimale pris. Dette begynder at give mening, da disse begrænsede udgaver ikke er så begrænsede alligevel.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z