Hardtop cabrioleter er ved at være en del af Mercedes’ historie, fordi Mercedes nu fokuserer mere på SUV-afdelingen, hvilket har ført til, at deres hardtop cabrioleter er blevet nedlagt. Men selv om der ikke er nye Mercedes hardtop cabrioleter på markedet, er der stadig masser at vælge imellem på brugtbilsmarkedet.
Den mest populære Mercedes cabriolet hardtop er Mercedes SLK/SLC Roadster, SLK/SLC havde været i kontinuerlig produktion i 23 år, da Mercedes besluttede at indstille SLC i 2020. Den bedste hardtop Mercedes cabriolet med hardtop er nok SL, selv om SL blev udgået i 2019. Der går rygter om, at Mercedes måske introducerer den igen i 2022.
SL-klasse
SL er en sportsvogn grand tourer, der blev produceret af Mercedes fra 1954 og frem til 2019. SL introducerede en mere sportslig Mercedes, der var mere rettet mod en yngre kundekreds. Det var en slank to-sædet roadster lavet til kystkørsel.
Den bedste Mercedes SL gennem tiderne er uden tvivl den 1954-1963 300SL ”Gullwing” fra 1954-1963, en bil, der nu er millioner værd. Men den bedste hardtop cabriolet SL er den seneste version, der blev produceret mellem 2013 og 2019, især den faceliftede model fra 2016.
SL’en fra 2016 byder på relativt moderne teknologi og et design, der stadig holder trit med selv de nyeste Mercedes-modeller. Den bedste model af dem alle er SL500, der tilbyder en 4,7-liters Biturbo V8, der producerer 455 hk og er parret med en forholdsvis moderne 9-trins gearkasse.
De bedste SL-modeller med hardtop er SL63 AMG og den V12-drevne SL65 AMG. Disse cabrioleter yder op til 580 hk for 63’eren og ca. 630 hk for den V12-drevne 65 AMG-model. Begge modeller tilbydes med en mere konventionel 7-trins gearkasse med hurtigere skift, men de er ikke så smidige som 9-trins gearkassen.
Gennemsnitsprisen for disse SL-modeller er 50.000 dollars for de mindst motoriserede modeller og helt op til 100.000 dollars og derover for AMG-modellerne.
SLC/SLK-klasse
Mercedes SLK blev først introduceret i 1996 og blev positioneret som en mere kompakt hardtop-sportsvogn. SLK var meget mindre end SL og var placeret i forhold til biler som Porsche Cayman, Mazda MX-5 og BMW Z4.
Den bedste generation af SLK er den omdøbte SLC, der blev introduceret i 2011 og produceret helt frem til 2020, især de faceliftede modeller efter 2016. SLC tilbyder en mere sportslig køreoplevelse end SL, selv om SLC er en del mindre kraftfuld og mindre luksuriøs.
Den bedste SLC at købe er 2019 SLC 43 AMG. Denne SLC-variant tilbyder omkring 385 hk fra en Biturbo V6-motor, og startprisen for disse som nye var omkring 64.000 kr. I dag kan disse erhverves for meget mindre end det, da de ikke er så populære, som de engang var.
Bedste klassiske Mercedes hardtop cabriolet
Hvis du er på markedet for en klassisk cabriolet, er de nyeste og mest teknologisk avancerede roadsters måske ikke det, du er mest interesseret i. At vælge en mere stilfuld og gennemprøvet Mercedes af den gamle skole er måske lige noget for dig.
Hvis du tager en tur ned ad Mercedes Cabriolet memory lane, vil du støde på mange forskellige attraktive Mercedes cabrioleter. Biler som Mercedes 250SL Pagoda fra 1967 er meget eftertragtede af samlere, og de koster mere end 40.000 dollars for biler i anstændig stand og mere end 76.000 dollars for fremragende biler.
Nogle modeller som Mercedes SL-klassikere fra 80’erne er de mest prisvenlige klassiske Mercedes roadsters. Biler som disse kan erhverves for mindre end 10.000 dollars, hvilket er svært at slå. Disse SL-modeller tilbyder punchy motorer, men designet af disse er tvivlsomt af mange forskellige entusiaster.
Fremtiden for Mercedes cabrioleter
Hvorfor indstillede Mercedes SL og SLC?
Da offentligheden bliver ved med at ønske flere og flere SUV’er, har producenter som Mercedes en tendens til at følge tendenserne. Og på grund af dette er hardtop-cabrioleterne ved at blive afviklet. For at give en lille smule kontekst er det amerikanske marked det marked, som Mercedes primært henvender sig til, når det gælder hardtop cabrioleter.
Salget af SL’er på det amerikanske marked toppede i 2003, hvor Mercedes solgte ca. 13 000 af dem. Men i 2018 lykkedes det Mercedes kun at sende omkring 2000 enheder ud. Med en så lav efterspørgsel besluttede Mercedes at indstille produktionen af SL’en.
For så vidt angår SLC/SLK-klassen, var det højeste salgstempo på det amerikanske marked i 2005, hvor Mercedes formåede at sælge næsten 11k enheder. Men i 2019 lykkedes det Mercedes også kun at sælge færre end 2000 enheder.
Har Mercedes tænkt sig at genoplive SL og SLC?
I 2019 sagde Mercedes’ designchef Gorden Wagener, at SL’en ville blive genoplivet i 2022. Målene med den nye SL er en mere fokuseret køreoplevelse og et fokus mod at bringe det ikoniske Mercedes 300SL-design tilbage.
Udviklingen af den nye SL bliver varetaget af Mercedes AMG-afdelingen, hvilket kun betyder, at SL kommer til at tilbyde køreegenskaber, der minder mere om de sportslige AMG GT-modeller. Motorerne til den nye SL bliver sandsynligvis en V6 til indgangsmodellen og en V8 til topmodellen.
En V12-variant er ret tvivlsom, da Mercedes holdt op med at lave V12-drevne biler for et par år siden på grund af stadig mere restriktive emissionsregler.
Mange kilder med tilknytning til virksomheden har også antydet, at en mulig tilbagevenden af SLC også er på vej.
Hvordan ser fremtiden ud for cabrioletbiler?
Fremtiden for konvertible sportsvogne er temmelig tvivlsom, da SUV-moden bliver ved med at stige. Mange bilproducenter bevæger sig endda væk fra sedaner og over til SUV’er, og sedaner leverer langt flere enheder end en cabriolet nogensinde ville kunne gøre.
Desuden er cabrioleter normalt forbundet med kraftige, større motorer. Og disse typer motorer er langsomt ved at blive udgået på grund af strenge emissionsregler. Kun tiden vil vise fremtiden for cabrioletbiler, men på det seneste synes SUV’er at være det segment, der er mest lovende.