Det kan nogle gange være frustrerende at køre om natten, især under dårlige vejrforhold som sne eller kraftig regn. Stort set alle nyere biler fås med Xenon-, LED- eller endda Laserlys, enten som standard eller som ekstraudstyr.
Forlygteteknologien er langt det vigtigste aspekt ved natkørsel. Halogenforlygter kan kun give dig en begrænset mængde lys, og de er langt den dårligste forlygtermulighed, der findes. Xenon-forlygter er langt bedre sammenlignet med halogenenheder, men de er heller ikke de bedste.
LED-forlygter bør være minimumsstandarden, hvis du planlægger at tilbringe meget tid på vejen om aftenen. Du skal blot sikre dig, at den pågældende bil ikke blot tilbyder LED-dagkørelys, men at den primære forlygteenhed også skal være LED.
Den bedste forlygteteknologi, der findes i øjeblikket, er laserlys. Ud over forlygterne kan du også øge din opmærksomhed med nattesynsteknologi og en antirefleksbelægning i bakspejlet, som skal beskytte dine øjne.
De centrale forskelle mellem halogen-, xenon-, LED- og laserforlygter
Som tidligere nævnt er ordentlige forlygter et afgørende aspekt ved natkørsel. Den ældste forlygteteknologi og langt den dårligste er en halogenenhed. Halogenforlygter holder normalt omkring 500-1000 timer, før de går i stykker. Når de går i stykker, er de nemme og billige at udskifte. Undgå halogenlygter, hvis du kører meget længe i mørke.
Xenon- eller HID-forlygter (high intensity discharge) blev introduceret i 1990’erne som en stor opgradering af den traditionelle halogenpære. En gennemsnitlig HID-enhed har mere end dobbelt så mange lumen som en halogenenhed, den bruger mindre energi, men den koster mere end en halogenpære.
LED-forlygter er i øjeblikket den gyldne standard inden for forlygteteknologi, da de producerer det højeste antal lumen, og de er i stand til at oplyse langt mere af vejoverfladen end en HID-enhed. Ulemperne er, at LED’er har tendens til at være dyre, og at de har brug for dedikeret køling for at fungere korrekt.
Laserlys er langsomt begyndt at gøre deres indtog i dyrere sedaner fra BMW, Audi og Mercedes. Laserlys er langt de mest avancerede lysproducerende enheder, og de aktiveres for det meste ved motorvejshastigheder, fordi de kan lyse i op til 2000 fods afstand.
Bedste biler til natkørsel
Mazda 3
Mazda 3 hatchback repræsenterer en fantastisk værdi, fordi den tilbyder det 21. århundredes indvendige og udvendige design, LED-forlygter med automatisk fjernlysassistent og et sæt blændfri bakspejle og sidespejle.
Hvis du er på udkig efter en bil til en forholdsvis overkommelig pris, der stadig kan tilbyde dig masser af moderne teknologi, er Mazda 3 hatchback et godt valg. Især hvis du tænker på, at Mazda 3 også tilbyder overlegen pålidelighed og vedligeholdelsesomkostninger.
Mercedes Benz C-Klasse
Den nye Mercedes Benz C-klasse føles og ligner en mere kompakt udgave af W223 S-klassen. Som sådan fås den nye C-Klasse med utroligt avancerede LED/Laser-lys, der automatisk kan blænde en del af deres lysstråle, så de ikke blænder den modkørende trafik.
C-Klassen kan justere sine lygter afhængigt af dine omgivelser, og du skal bare sidde der. Ud over de fantastiske forlygter leveres den nye C-Klasse med automatisk nedblændende spejle for at holde blændingen på et minimum og et fantastisk sæt af ambientebelysning, der lyser stemningen op under lange køreture om natten.
Audi E-Tron GT
Det ville ikke være retfærdigt at tale om over toppen af industriens forlygte-teknologi uden at nævne Audi. Audi var det første mærke til at indføre kørelys om dagen med den banebrydende Audi R8 halo-bil. Audi var også på forkant med laserforlygte-teknologien med Audi R8 LMX.
Audi E-Tron GT er imidlertid en af de mest interessante EV’er, der kan købes for penge lige nu takket være et smukt interiør og eksteriør design, der er langt bedre end alt, hvad Tesla og Porsche tilbyder. Hvis du kombinerer det med fantastiske forlygter og baglygter, som er fyldt med alle de nyeste teknologier, er E-Tron GT et fantastisk valg.
FAQ-afsnit
Hvordan skal jeg køre om natten?
Når du kører om natten, er der et par ting, du skal være opmærksom på. Først og fremmest bør du køre langsomt, hvis du ikke befinder dig i et indhegnet område, hvis du ikke har den rette forlygteknologi. Et af de vigtigste aspekter af avanceret lysteknologi er evnen til at lade dig vide om potentielle farer på forhånd.
Ud over disse bør du også sætte farten ned, når du nærmer dig hjørner, da du aldrig ved, hvad der kan ske i den anden ende af hjørnet. Undgå at kigge direkte på andres forlygter, og sørg for ikke at blænde andre bilister, hvis du ikke ejer automatiske forlygter. Hold øje med blæste forlygter, og hold forruden ren.
Kan jeg opgradere min bils forlygter?
For ca. 10 år siden eller deromkring kunne biler fås med enten halogen- eller Xenon/LED-forlygter. Hvis du ville have Xenon/LED-udstyret, skulle du for det meste sætte kryds i alle de rigtige tilvalgskasser. Hvis du ikke har gjort det, er der måder, hvorpå du kan opgradere dine forlygteenheder til Xenon- eller endda LED-teknologi.
Den første mulighed er at bruge OEM-dele, hvis delene kan udskiftes, og det kan de ofte med en del kodning. Udover det kan du også vælge de mange muligheder, der findes i det store område af eftermarkeds- og tuningfirmaer.
Er adaptive forlygter det værd?
Nogle af de tidligere iterationer var lidt tvivlsomme, men alle de nyere modeller bør købes med adaptive forlygter, da de virkelig hjælper dig på længere ture. Uanset om du kun kører om natten eller om dagen, vil adaptive forlygter gøre, at din bil bevarer mere værdi, hvilket er en fordel, når det er tid til at sælge bilen.
Laserforlygter er f.eks. fantastiske, men de er ikke lige så nødvendige som et ordentligt sæt adaptive forlygter. På denne måde behøver du ikke hele tiden at justere dit fjern- og nærlys i forhold til modkørende trafik. Det gør bilen for dig, og det burde tage besværet ud af længere ture.