Mercedes R107 og Mercedes C107 er nu klassiske Mercedes-sportsvogne, der blev produceret mellem 1971 og 1989, hvilket gjorde dem til den næstlængstlevende modelserie i Mercedes’ historie, kun overgået af den gode gamle Mercedes Benz G-klasse.
En af de mest populære R107/C107-modeller er SL450, som bruger en 4,5L V8, der er både spændende og kraftfuld. Disse motorer yder mellem 220 og 243 hk og er nu virkelig populære Mercedes-klassikere, fordi de ikke koster så meget, men ser virkelig cool ud og er sjove at køre.
Den bedste Mercedes Benz SL450 årgang er 1972-modellen takket være det reneste design og en relativt barebone platform, hvilket betyder, at pålideligheden også er anstændig. 450SL fra 1977 er også en af de bedste du kan få, da den er en lidt mere opdateret version af 1972-modellen, men derudover med en 6,8L V8.
Endelig er det også værd at nævne 1979 450SL’eren, som også kommer med den førnævnte 4,5L V8 og 243hk. Det er værd at nævne, at alle disse er ekstremt populære i dag, da de tilbyder en grundig Mercedes classic car oplevelse uden et eksorbitant prisskilt.
1972 Mercedes 450SL
Mange ejere på nettet roser 1972 450SL som det bedste valg i flokken, fordi den kommer med et rent udvendigt design og er relativt overkommelig. 1972 450SL bruger en 4,5L V8 med 225 hk og 279lb-ft moment. Disse motorer er langt fra effektive, men de er pålidelige, fordi de er ret enkle i deres konstruktion.
1972 450SL får al den ros, fordi den kommer med mindre kofangere sammenlignet med mange andre 450SL-generationer. Som sådan foretrækker de fleste mennesker den måde, som 1972-modellen ser ud på, i modsætning til nogle ældre modeller, som bruger kraftigere kofangere, der i nogen grad ødelægger bilens udvendige udseende.
1972 450SL er en 2-dørs roadster cabriolet, der er skabt til at køre på cruise i stil og komfort. Den 4,5L V8-bil lyder fantastisk, især hvis den er parret med et ordentligt udstødningssystem. Selvfølgelig koster disse biler ret mange penge at vedligeholde, men det er ofte tilfældet med klassiske V8 Mercedes-biler.
1977 Mercedes 450SL
1972 450SL’eren fra 1972 bliver ofte sammenlignet med 1977-modellen, som giver en noget revideret oplevelse i det hele taget. 1977 450SL kommer med kraftigere kofangere foran og bagpå, hvilket ikke er den foretrukne løsning for de fleste Mercedes classic car entusiaster. Men 1977 450SL tilbyder en 6,8L V8, som er en af de største motorer, der nogensinde er blevet tilbudt af en Mercedes.
Denne motor yder 250 hk, hvilket ikke er så meget bedre sammenlignet med 1972-modellen, men drejningsmomentet på 360 lb-ft er en kraftig forøgelse. 1977 er ikke den mest populære model af slagsen, men den kommer med et lavere prisskilt sammenlignet med 1972-modellen, hvilket betyder, at den kan være et bedre valg.
Designmæssigt er disse virkelig ens overalt, men de mest tydelige forskelle er kofangerne. Alt i alt er 1977 450SL-motoren den mere spændende at køre, selv om den er endnu mindre effektiv. Hvorom alting er, er der ingen, der køber en Mercedes sportsklassiker fra 1970’erne af hensyn til effektiviteten.
1977-modellen mangler A/C, hvilket både er en god og en dårlig ting. Den gode ting er, at de koster mange penge at reparere, hvis de begynder at forårsage problemer, og det gør de. Den “dårlige” nyhed er, at du bliver nødt til at holde dig kølig ved at holde taget nede.
1979 Mercedes 450SL
Hvis du vil have den billigste Mercedes 450SL, i hvert fald hvad angår vedligeholdelse og driftsomkostninger, skal du kigge efter en 1979-model. 1979-modellen kommer med en 4,5L V8 med 180 hk og 220 lb-punkts drejningsmoment, som formår at give bedre effektivitetsresultater sammenlignet med de to foregående modeller.
1979-modellen ser næsten identisk ud med 1977-modellen, hvilket betyder, at det udefra set er umuligt at se forskel. 450SL fra 1979 synes at være den mest pålidelige af slagsen, fordi den er afstemt af hensyn til levetiden.
Designmæssigt kan 1979-modellen også fås i en slående guldfarvet lak, som kun var tilgængelig for senere modeller. Den største forskel mellem disse modeller er motoren, hvilket betyder, at du bør vælge alt efter, hvad du lægger mest vægt på, kraft eller effektivitet.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Mercedes 450SL?
Mercedes 450SL er en klassisk Mercedes, hvilket betyder, at der ikke er så mange, der er interesseret i at købe den. Det kræver en del mere tid og engagement at vedligeholde en klassisk bil som denne sammenlignet med moderne Mercedes-modeller. Uanset hvad, hvis du er villig til at prøve at eje en klassisk Mercedes, så er 1970’ernes 450SL en god start.
Alle tre er ens og har deres op- og nedture. Værdimæssigt tager 1972’eren kagen, fordi de fleste mennesker foretrækker den måde, den ser ud på, frem for senere 450SL-modeller.
Er Mercedes 450SL pålidelig?
Mercedes 450SL er designet så simpelt som biler kan blive, hvilket betyder, at den burde være pålidelig. Men disse biler er nu næsten 50 år gamle, hvilket betyder, at de ikke kan betragtes som moderne biler. De har brug for konstant øm kærlighed og pleje, hvilket betyder, at selvom de er pålidelige, kommer de til at koste penge at eje.
Alle motorer er ens, når det gælder pålidelighed, men det ser ud til, at de ældre 1970’er-modeller er de mest pålidelige ifølge nogle Mercedes classic-specialister.
Hvor meget koster en Mercedes 450SL?
En Mercedes 450SL fra 1970’erne koster i gennemsnit 15.000 dollars, men priserne varierer alt efter modelår, stand, kilometertal og specifikationer. Du kan finde dem til ekstremt overkommelige priser, hvilket betyder, at der er et par stykker af dem, der lurer under 10.000 dollars, men det er ikke dem, du ønsker at eje, da de har en tendens til at koste mest under ejerskabet.
Det er mellem 20.000 og 25.000 dollars, hvor det er bedst, da disse 450SL-modeller har en tendens til at blive holdt i anstændig stand og ikke er så slidt op som nogle billigere modeller. Du skal være ekstra opmærksom på problemer som f.eks. korrosion, da det bogstaveligt talt kan dræbe en Mercedes 450SL-værdi.