Audi RS3 er den bedste Audi A3-model, som lover, at du selv i Audi premiumbilen på begynderniveau vil føle dig speciel. RS3 tilbyder noget, som ingen anden bil fra sit segment kan, og det er en virkelig spændende motor, som faktisk lyder godt og kører godt.
Den 5-cylindrede motor på 2,5 liter er dybest set en Audi R8-motor skåret over på midten, og derfor lyder RS3 langt bedre end sin største konkurrent, A45 AMG. Når det kommer til pålidelighed, har A3 aldrig været den mest pålidelige Audi-bil derude, men som med alle tyske premium performance-biler er de pålidelige, hvis du gør dem det ved konstant at vedligeholde dem.
Ingen bil er fri for fejl, og RS3 er ikke anderledes. De mest almindelige Audi RS3-problemer er forbundet med motoren, brændstofpumpen, elektronikken, problemer med topfødderne og problemer med MAF-sensoren. De fleste af disse kan der tages hånd om ved rettidig og grundig vedligeholdelse, allerede inden de opstår.
Alt i alt er RS3 en rigtig sjov bil at køre i, og det ser ud til, at de fleste ejere er tilfredse med, hvordan Audi RS3 klarer sig på pålidelighedsområdet. RS3 er en kompakt Audi-bil, der er sjov at køre, og som også byder på luksusfaciliteter og en virkelig spændende motor.
Audi RS3 – Motorproblemer
Der er et par rapporter på nettet, der fortæller, at der er tilfælde, hvor den 5-cylindrede turbomotor med turbolader afbryder al kraft uden en åbenlys grund. Dette sker typisk, mens bilen kører i tomgang, men der er tilfælde, hvor folk har klaget over, at disse problemer opstår under kørsel, hvilket er et stort problem.
RS3-motoren er også kendt for nogle gange at bruge olie i et hurtigere tempo, især for eksemplarer med et højere kilometertal. 2,5L er ikke en motor, som folk anser for upålidelig, og der er ikke for mange Audi RS3-modeller på vejene til, at vi kan vurdere pålideligheden ordentligt. Vi ved dog, at denne motor skal vedligeholdes, da den ellers kan fejle katastrofalt.
Audi RS3 – Problemer med brændstofpumpen
Både Audi RS3 og dens lillebror, S3, er kendt for at opleve problemer med brændstofpumpen, hvor systemet enten holder op med at levere brændstof eller afbryder brændstoftilførslen til motoren med jævne mellemrum. Disse problemer kan lægge stor belastning på knastakslen, og derfor skal de behandles så hurtigt som muligt.
Audi RS3-ejere har klaget over, at bilen har advarselslamper som “lavt brændstoftryk”, og det ser ud til, at problemet for det meste skyldes brændstofstyringsmodulet, som bør udskiftes, når det begynder at forårsage problemer. En defekt brændstofpumpe er et farligt scenarie, da det også kan være årsagen til, at nogle RS3-modeller mister strøm under kørsel.
Audi RS3 – Elektriske problemer
Audi RS3 er tilbøjelig til at have visse elektriske problemer ligesom i tilfældet med den almindelige Audi A3. Disse problemer omfatter et defekt infotainmentsystem, der glitter eller fryser uden en åbenlys årsag, og problemer med de elektriske vinduesregulatorer, der leveres med plastikclips og kroge, som er kendt for at gå i stykker på et tidspunkt.
Problemer med reservekameraet eller det udvendige lys er også almindelige. Problemer som disse kommer ikke som nogen overraskelse, da mange tyske luksusbiler lider af elektriske problemer, fordi de er komplekse og fyldt med alle mulige high-end elektriske funktioner.
Audi RS3 – Problemer med topmonteringerne
Der er mange ejere på nettet, der klager over, at topfæsterne udsender bankende lyde, oftest ved bagenden. Mange RS3-ejere tog deres bil med til en Audi-forhandler og fik udskiftet de bageste topfødder gratis.
Audi har aldrig udsendt en tilbagekaldelse på grund af dette problem, fordi det ikke udgør en stor trussel mod den generelle sikkerhed, og det dårlige er, at der simpelthen er for mange VAG-biler med samme problem. Uanset hvad, skal du sørge for at inspicere, om den RS3, du kigger på, har disse top mount-problemer.
Audi RS3 – MAF-sensorproblemer
MAF-sensoren (Mass airflow) har til opgave at bestemme, hvor meget luft der skal gå sammen med forbrændingsprocessen, for at motoren altid kan tilbyde optimal effekt. Denne sensor er imidlertid en kendt klagepunkt med mange VAG performance biler og kan behandles på to forskellige måder.
For det første bør du prøve at rense hele MAF’en, hvilket mange siger løser problemet. Hvis det ikke gør det, skal du udskifte sensoren helt og holdent.
FAQ-afsnit
Er Audi RS3 hurtig?
Audi RS3 er den hurtigste Audi A3-model, som man kan købe for penge. RS3 kan køre fra 0-100 km/t på ca. 3,5 sekunder, hvilket er et vanvittigt tal for en Audi RS-bil på begynderniveau. RS3 kan køre en kvart mil på under 12 sekunder, hvilket er et imponerende tal.
Som sådan er RS3 en virkelig hurtig bil, da den har 410 hk, hvilket ikke er noget at diskutere. For et par årtier siden havde de mest kraftfulde superbiler omkring 400 hk, men de er langt fra så hurtige som RS3’eren takket være Quattro AWD-systemet og den lynhurtige dobbeltkoblingsgearkasse.
Er Audi RS3 et godt køb?
Audi RS3 er en af de bedste Audi RS-biler i dag, fordi den tilbyder en kort akselafstand og et samlet vægtantal, der stadig er i fornuftens rækkevidde. 410 hk er mere end nok til, at RS3 kan klare sig med selv nogle superbiler, mens gearkassen er så sjov som de kan komme, fordi den skifter ekstremt hurtigt.
RS3 er et godt køb for dem, der ønsker en mindre bil, der føles som om den kan overhale 99% af bilerne på gaderne. Den er kompakt nok og kan parkeres hvor som helst, men den kommer alligevel med al den Audi-teknologi, du nogensinde ville ønske dig. Som sådan er den et godt kompromis mellem styling, hastighed, størrelse og luksus.
Hvad er forskellen mellem Audi S3 og Audi RS3?
Audi S3 er indgangsvarianten af A3 med ydeevne, mens RS3 er A3-varianten med ydeevne på højeste niveau. S3 leveres med en 4-cylindret 2,0 l turbo 4-cylindret motor, mens RS3 leveres med en 5-cylindret 2,5 l turbo 5-cylindret motor.
RS3 får ca. 100 hk mere, og den formår at overhale S3 fra 0-100 mph i næsten et helt sekund.