Audi A7 er en mere stilfuld version af den elskede Audi A6 firedørs sedan. Det betyder, at A7 tager Audi A6-platformen og forvandler den til en slankere firedørs coupé med rammeløse døre. Audi gjorde dette for at gøre A7 til en konkurrent til Mercedes CLS og BMW 6-serie Grand Coupe, da disse biler var utroligt populære for et par år siden.
I dag lever vi i en æra, der er domineret af SUV’er og crossovers, og disse biler tog lidt af et sidespring. Uanset hvad er de stadig nogle af de mest imponerende modeller, som disse tre legendariske bilproducenter tilbyder, og A7 kan lige så godt være den bedste af de tre.
Men ingen bil er perfekt, og det er A7 bestemt ikke. Det betyder, at den er kompleks og fyldt med mange delikate elektriske og mekaniske systemer, som er kendt for at gå i stykker efter et stykke tid. Hvis du ønsker at eje en A7, og du ønsker, at den skal holde uden at decimere din pengepung, skal du derfor vedligeholde den i henhold til Audis anbefalinger.
De mest almindelige Audi A7-problemer er relateret til motoren, det elektriske system, transmissionen, fartkontrolsensorerne og problemer med differentialet. De fleste af disse kan stoppes med forebyggende vedligeholdelse, men ikke alle.
Audi A7 – Problemer med motoren
Audi A7 leveres med en masse motorvarianter, der starter fra en V6-motor med 200 hk og bevæger sig hele vejen op til V8-motorer med dobbelte turboladere med op til 600 hk. Mange motorvalg betyder mange forskellige motorproblemer, men de fleste A7-motorer ser ud til at fungere fint. 3.0L V6-motorer er dog kendt for problemer med timingkæden, som skal løses hurtigst muligt, da de ellers kan ødelægge hele motoren.
Andre motorproblemer er relateret til potentiel overophedning forårsaget af en defekt termostat eller olielækager, som er mere til stede på ældre A7-modeller. Uanset hvad er disse motorer robuste og bør kunne holde længe, men sørg for at gøre din egen del og vedligeholde dem så godt som muligt.
Audi A7 – Elektriske problemer
Elektriske problemer uden for motoren er et almindeligt træk ved A7, og de mest almindelige elektriske problemer, som A7 lider under, er forbundet med dæktrykssensorer, problemer med soltaget, problemer med infotainmentsystemet og forskellige problemer med telefonforbindelse i bilen, såsom Bluetooth håndfri streaming.
Desværre er elektriske problemer på ældre A7-modeller meget mere almindelige, sandsynligvis fordi disse systemer har været udsat for meget brug i løbet af en A7’s levetid. Audi laver nogle af de mest komplekse biler i dag, fordi de kommer med funktioner, som du simpelthen ikke kan finde på de fleste biler i dag. Audi elsker teknologi, men teknologi er delikat og kan give en masse hovedpine.
Audi A7 – Problemer med gearkassen
Audi A7 fås med enten en automatisk torque converter-automatgearkasse eller en DCT S-Tronic-gearkasse med dobbeltkobling, og det ser ud til, at DCT S-Tronic er den, der er mest stædig. Flere ejere har klaget over, at bilen bliver urolig og træg, især når A7’eren manøvreres ved lavere hastigheder eller på en stigning/nedkørsel.
Tiptronic-automatgearkassen er en del mere smidig, men den formår ikke at skifte gear så hurtigt, som nogle ejere gerne ville have det. Alt i alt skyldes disse problemer for det meste software, hvilket betyder, at en opdatering eller nulstilling af modulerne kan løse dem.
Audi A7 – Problemer med sensoren for køretøjets hastighedskontrol
A7 leveres med en masse avancerede førerassistentsystemer, som er designet til at holde dig sikker og gøre dit liv meget lettere i det daglige. Men når disse systemer fejler, gør de det stik modsatte og gør dit liv meget vanskeligere. Ejerne har oplyst, at nogle af disse systemer er alt for påtrængende og endda kan forårsage en ulykke.
De fleste af disse problemer kan også løses med softwareopdateringer, men nogle gange er du nødt til at udskifte hardwarekomponenter, fordi softwareopdateringer kun kan gøre så meget.
Audi A7 – Problemer med differentiale
A7 lider også nogle gange af problemer i forbindelse med differentialen, mere specifikt underlige lyde fra differentialen. Hvis du hører lyde, der klirrer, knirker, sliber eller hviner, er der gode chancer for, at din A7 har problemer med differentialeproblemer, som skal løses hurtigst muligt, da de ellers kan forårsage yderligere skader.
Hvis dine dæk slides ujævnt, bør du også tjekke differentialet. Nogle siger, at disse problemer skyldes, at diff’et ikke er smurt godt nok, men sørg for at tage din A7 med til en mekaniker for at være 100 % sikker.
FAQ-afsnit
Er Audi A7 bedre end Audi A6?
Audi A7 er den mere stilfulde version af A6, og den leveres med bedre udstyr direkte fra fabrikken. A7 får ikke 4-cylindrede motorer, mens A6 gør, A7 kommer ikke uden LED-lys, mens A6 gør. Det betyder, at selv den mest basale A7 er en relativt veludstyret bil.
På den anden side kan du med en forskel på næsten 15.000 dollars mellem de to få stort set alle de ekstraudstyr, du ønsker. Svaret på dette spørgsmål koger ned til dine personlige præferencer. Det er også værd at nævne, at A6 er lidt mere rummelig bagi, og at den også fås som stationcar, mens A7 fås med et mere praktisk bagagerum med hatchback.
Hvor mange kilometer holder en Audi A7?
Audi A7 skulle kunne holde mindst 200.000 miles uden at have brug for større eftersyn. Mange Audi-specialister hævder, at 10-15 års konstant brug ikke burde belaste A7’eren for meget, hvis du passer ordentligt på den.
Med den rette vedligeholdelse og en rimelig mængde belastning burde A7 således kunne holde meget længere end 200.000 miles. Audi ved, at mange mennesker bruger A7 til langdistancerejser, og derfor har de sørget for, at bilen kan klare det i lang tid.
Er SUV’er mere populære end sedaner?
SUV’er er meget mere populære end sedaner i dag, og kun crossovers kan true SUV’ernes dominans. Derfor investerer mange mærker rundt om i verden de fleste af deres penge i at pumpe nye SUV’er ud, og derfor har mange mærker også indstillet mange sedaner og især 2-dørs coupéer og cabrioleter.