Audi A5 – Almindelige problemer & fejl

Audi A5 - Almindelige problemer & fejl

Audi A5 er den mere stilfulde version af Audi A4 og fås som coupé, cabriolet eller 4-dørs Sportback. Siden udgivelsen af den allerførste A5 i midten af 2000’erne har Audi formået at sælge et væld af disse takket være dens attraktive styling og hatchback bagagerum, der øger den samlede kapacitet i forhold til den almindelige A4.

Når det kommer til pålidelighed, er A5 mere eller mindre det samme som Audi A4, fordi disse to deler mange dele med hinanden. Det betyder, at A5 kun er en pålidelig bil, hvis du vedligeholder den godt nok. Hvis du undlader at udføre al den regelmæssige vedligeholdelse, vil den på et tidspunkt give problemer.

De mest almindelige Audi A5-problemer er relateret til motoren, transmissionen, det elektriske system, overdrevent olieforbrug og problemer med kølesystemet. Dette er de mest almindelige problemer, som A5 lider under, og mange af disse er også de mest alvorlige problemer, som A5 lider under.

Alt i alt skal du ikke lade dig afskrække fra at købe en A5 på grund af disse problemer. Selv om de er alvorlige, kan de fleste af dem forebygges med rettidig og grundig vedligeholdelse. Hvis du gør det, vil A5 blive en meget behagelig oplevelse, uanset modelår.

Audi A5 – Motorproblemer

Audi A5 leveres med et bredt udvalg af motorer, og de fleste af dem er fine. De alvorligste A5-motorproblemer er relateret til timingkæden, som er en kendt klagepunkt med mange tyske luksusbiler. Problemet her er, at spændingsringen har en tendens til at blive slidt efter et stykke tid, og hvis du ikke tager dig af det hurtigt nok, kan det ødelægge hele din motor.

  Audi RS5 - Almindelige problemer & fejl

Hvis du støder på en advarselslampe for motorstyring på dit instrumentbræt, er der stor sandsynlighed for, at EGR-ventilen (Exhaust gas recirculation) ikke fungerer korrekt. Nyere A5-modeller har betydeligt mere pålidelige motorer, især dem, der er fremstillet efter 2012.

Audi A5 – Problemer med gearkassen

Det mest alvorlige transmissionsproblem, som A5 lider under, er det, der er relateret til CVT Multitronic-gearkassen. Denne gearkasse anses af mange for at være den dårligste Audi-automatgearkasse i moderne tid, fordi den er sart. Den egentlige årsag til, at disse har tendens til at fungere dårligt, er, at mange mennesker undlader at skifte transmissionsvæske i henhold til anbefalingerne.

Desuden er gearkasserne på nyere A5’ere kendt for til tider at være tøvende og dovne, hvilket er en almindelig foreteelse. S-Tronic-dobbeltkoblingsboksen er også kendt for at være urolig ved lavere hastigheder, men det er også en almindelig foreteelse. Bortset fra disse ting er gearkassen på både A4- og A5-modellerne relativt pålidelig.

Audi A5 – Elektriske problemer

Når det kommer til elektriske softwareproblemer, er ældre A5-modeller meget værre end nyere modeller, fordi de leveres med sløve MMI-systemer, der kan fejle eller genstarte uden nogen åbenlys grund. Disse systemer, især dem i 2012-2016-modellerne, er gamle til at begynde med, så hvis de bliver en smule langsommere, virker det som om hele systemet halter betydeligt.

Det gode er, at disse kan opdateres eller opdateres, når dette sker, og det sker på ældre A5’ere. Nyere A5’ere er meget bedre, men er ikke helt fri for alle softwareproblemer.

  BMW N47 - Almindelige problemer & fejl

Audi A5 – Overdrevent olieforbrug

Det kommer ikke som nogen overraskelse, at ældre europæiske luksusbiler bruger meget olie, men A5 synes at være den, der ifølge mange Audi-specialister fører listen. Årsagen hertil skyldes overvejende olielækager, der ligger omkring pakningen eller mange af de tætninger, der omgiver systemet.

Det er relativt almindeligt for biler med sekscifret kilometertal at forbrænde for meget olie, men disse problemer kan opstå meget tidligere end det. Nogle kilder oplyser, at mange ejere skal fylde en liter olie i deres A5’er næsten hver måned.

Audi A5 – Problemer med kølesystemet

Olie er ikke den eneste væske, der har tendens til at lække fra Audi A5, for mange ejere har angivet problemer med lavt kølevæskeniveau. Disse problemer er almindelige på 3.0L TDI-modellen, fordi EGR-køleren har en tendens til at svigte. Du kan også støde på disse problemer med 3,2L benzinmotorer, fordi kølevæskepumpen også har tendens til at svigte.

Uanset hvad, skal du sørge for regelmæssigt at kontrollere kølevæskeniveauet og temperaturmåleren for ikke at forårsage skader på din motor. Hvis du ser temperaturmåleren stige, bør du standse bilen og løse problemet, før det er for sent.

FAQ-afsnit

Hvilken generation af Audi A5 er bedst?

Det afhænger af, hvad du sætter mest pris på, for alle A5-generationer er fantastiske, selv den allerførste. Vi kan dog sige, at 1. generation af A5 blegner i sammenligning med nyere modeller, især facelift-modellen, som fik et meget mere attraktivt sæt forlygter og tiltrængte opfriskninger både udvendigt og indvendigt.

  Almindelige problemer med Mercedes E350

2. generation af A5 kunne være den allerbedste endnu, fordi den tilbyder næsten alt det, som 2. generation efter faceliftet tilbyder, men til en meget mere opnåelig pris.

Hvilken Audi A5 karrosseriform er bedst?

A5 fås i et par forskellige udformninger, en 2-dørs coupé, en 2-dørs cabriolet eller en 4-dørs Sportback-model. Den bedste af disse tre er uden tvivl Sportback-modellen, fordi den ser bedst ud og er det mest praktiske valg.

Den 2-dørs coupé ser også godt ud, men Sportback-modellen føles mere fyldig og mere førsteklasses. Den cabriolet A5 er nichevalget ud af flokken, og salgsantallet er faldende sammenlignet med coupé- og især Sportback-versionen.

Hvad er forskellen mellem Audi A4 og A5?

Under huden er A4 og A5 identiske biler. De bruger den samme motor, den samme gearkasse, den samme indretning af interiøret, de samme affjedringskomponenter og langt de fleste andre mekaniske komponenter.

A5 er den mere stilfulde version, som også har et større bagagerum med hatchback. A4 tilbyder stadig mest plads, når det gælder anden sæderække. Endelig er A5 en smule dyrere end A4.

Video: 2010 Audi A5 anmeldelse – Problemer efter 150k Miles

Bilproblemer, typiske fejl og svagheder.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z