2023 Peugeot e-Partner er en elektrisk let erhvervskøretøj, der blev kåret som årets bedste internationale varevogn, hvilket betyder, at den er virkelig konkurrencedygtig og virkelig anvendelig. Den placerer sig mellem den større e-Boxer og den mindre e-Rifter, og den adskiller sig fra e-Traveller, fordi e-Traveller er designet til at transportere passagerer, mens e-Partner er designet til at transportere gods og er en anelse mindre.
Den platform, som den er placeret på, er fælles for mange andre Stellantis-ejede mærker og modeller. Den leveres ikke med det større 75 kWh-batteri, hvilket er ærgerligt, da 50 kWh-enheden med e-Partner ikke er alt for god, når det gælder rækkevidde. Peugeot har dog stadig formået at sælge mange af dem, fordi de fleste bliver brugt til bykørsel.
Designet af e-Partner er ikke alt for forskelligt fra dens normale ICE-model, og du vil have svært ved at spotte forskellene mellem den elektriske model og ICE-modellen. Interiøret ser rigtig godt ud, som det er tilfældet med de fleste moderne Peugeot varevogne. Det er moderne, futuristisk og velindrettet.
Køreoplevelsen er ikke noget særligt, da dette trods alt er en varevogn. Pålidelighed og praktisk anvendelighed er begge anstændige, fordi elbiler har tendens til at være mere pålidelige end ICE-biler, og fordi Partner tilbyder et stort opbevaringsrum bagi. Værdierne er også relativt konkurrencedygtige, men kun for så vidt angår elektriske varevogne, da normale varevogne er meget billigere.
2023 Peugeot e-Partner – Drivlinjen
Som tidligere nævnt bruger e-Partner et 50 kWh-batteri, der er koblet til en enkelt elmotor, som driver forhjulene. Dette er nok til at give e-Partner 136 hk og 192 lb-punkts drejningsmoment, hvilket er et anstændigt tal for en varevogn. Rækkevidden er angivet til 171 miles, men den reelle rækkevidde er tættere på 110 miles, hvilket bestemt ikke er det bedste resultat.
Mange håber, at Peugeot vil tilbyde e-Partner med et 75 kWh-batteri, hvilket burde skubbe rækkevidden op på et mere acceptabelt niveau. Det er dog i opladningsafdelingen, at e-Partner kompenserer for dette, da den tilbyder en 11 kW langsom oplader, der kan oplade batteriet på omkring 5 timer, hvilket er perfekt for dem, der oplader deres bil om natten.
Hvis du desuden udnytter 100kW hurtigopladningsmuligheden fuldt ud, kan du oplade e-Partner på omkring 30 minutter, hvilket virkelig er en rigtig god ting. Peugeot vil forhåbentlig opgradere batteristyrings- og energisystemerne til den kommende e-Partner, hvilket skulle give den en lille forøgelse af rækkevidden.
2023 Peugeot e-Partner – Design og kørsel
Det udvendige design af e-Partner er ikke det mest moderne derude, men det kommer heller ikke til at fornærme nogen, da det stadig ser pænt ud og har alle de nødvendige funktioner til at se godt ud. Selvfølgelig er den måde, som e-Partner ser ud udefra, stærkt påvirket af det udstyrsniveau, du vælger, da modeller med lavt udstyr kan se en smule billige ud på ydersiden.
Interiøret ser stadig rigtig godt ud og er svært at fejlbehæfte, da det leveres med Peugeots mikrorrat og en digital målergruppe. Køreoplevelsen er også rigtig god, men den vil ikke begejstre nogen, da dette trods alt bare er en varevogn.
2023 Peugeot e-Partner – Pålidelighed og almindelige problemer
Hvad angår pålidelighed, formår e-Partner’s Stellantis-platform at forblive relativt problemfri. Der var nogle problemer med batteriet og opladningen, mens nogle også har rapporteret om problemer med højspændingsledninger. Uanset hvordan det er, har EV’er en tendens til at være mere pålidelige end deres ICE-modstykker, hvilket også er tilfældet med e-Partner, som giver bedre pålidelighedsresultater end sine ICE-varianter.
2023 Peugeot e-Partner – Værdi og funktionalitet
Priserne starter fra 34.082 £, mens modeller med højere udstyr kan være en del dyrere end det. De bevarer deres værdi relativt godt, hvilket faktisk er en rigtig god ting. Alt i alt kan det være lidt tricky at købe et brugt eksemplar, især en hvis batterisundhed ikke er så specielt høj.
Praktiskheden er fremragende, da e-Partner tilbyder fem masser af rummelige sæder og et virkelig stort lastrum, som burde være mere end rigeligt til alle. Oversigtsforholdene er også rigtig gode, mens de indvendige opbevarings- og kupepladser er mere end bare generøse.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe 2023 Peugeot e-Partner?
Hvis du er på markedet for en let erhvervskassevogn, men også ønsker at skåne miljøet, er e-Partner et rigtig godt valg. Det faktum, at den vandt prisen for årets bedste internationale varevogn, viser blot, hvor godt accepteret e-Partner er i verden.
Men hvis du ikke har brug for en varevogn til kommercielle formål eller en varevogn, der transporterer gods så ofte, er det en langt bedre idé at vælge en mere føjelig og familieorienteret bil. Som sådan skal du sørge for at tjekke Peugeots nye e-306 SW eller nogle af deres elektriske SUV’er, hvis du vil have en anstændig elektrisk Peugeot-model til familien.
Hvilke biler konkurrerer med Peugeot e-Partner?
e-Partner konkurrerer mest med andre Stellantis-ejede mærker som Citroen, der tilbyder e-Berlingo, Opel med Combo-e og Toyota Proace City Electric. Alle fire af disse bygger på den samme platform med samme rækkevidde, samme motor, samme effekt og samme opladningshastighed.
Din købsbeslutning vil sandsynligvis være baseret på, hvilken af disse du synes ser bedst ud. Vi bør dog også nævne Nissan e-NV2000 og Renault Kangoo ZE, da disse også ligner e-Partner rigtig meget i de fleste henseender.
Giver det mening at købe en elektrisk varevogn?
Ved første øjekast virker det lidt overflødigt at købe en elektrisk erhvervskassevogn, da erhvervskøretøjer har en tendens til at levere varer fra det ene sted til det andet ret ofte. En bil med en rækkevidde på ca. 110-140 miles skal oplades meget ofte, hvilket vil tilføje en masse kostbar tid i blandingen.
Men hvis du køber disse som flådebiler, og du forstår at styre rækkevidden, og hvornår de skal oplades, kan du spare en masse penge på skattelettelser, leasingpræmier og andre tilknyttede udgifter.