BMW B48-motoren er en turboladet rækkemotor med fire benzinmotorer, som erstattede den usædvanlige BMW N20-motor. Denne motor har været i produktion fra 2014 til dato. Den første bil med denne motor var F56 Mini Hatch, som har været monteret i BMW-programmer siden 2015.
I modsætning til BMW N20-motoren er BMW B48-motoren lidt mere pålidelig og holdbar. Den kommer dog også med flere problemer, som interesserede brugere bør kende til. Men hvad er de almindelige problemer med BMW B48-motorerne?
Almindelige problemer med BMW B48-motorerne er tab af kølevæske, problemer med ventildæksler, svigtende tændrør, problemer med kølesystemet, svigtende VANOS-solenoider, problemer med pakninger til oliepanden og højt olieforbrug. Men da BMW B48-motoren ikke har været på markedet længe, har den ikke mange problemer som ældre motorer.
Hvad er de almindelige problemer med BMW B48-motorer?
Kølevæsketab
Dette er det første problem, som BMW-bilister med B48-motor skal være klar til at opleve. Nogle af de ting, der forårsager kølevæsketab, er en beskadiget radiator, en svag kølerdæksel og en dårlig hovedpakning. Så hvis du har kølevæsketab, bør du få mekanikeren til at kontrollere disse dele og reparere dem for at afværge problemet.
Nogle af tegnene på en kølervæskelækage er lækket kølervæske under bilen, dårlig benzinforbrug, kølervæske, der løber ud i motorolien, motoroverophedning og en sødlig duft, der kommer fra din BMW’s motorhjelm.
Problemer med ventildæksler
Dette er et andet problem, der vil opstå, efterhånden som din motor bliver ældre. Det mest berygtede problem med ventildæksler er lækage. Når ventildækslet slides eller revner, begynder det at lække. Tegn på et revnet eller utæt ventildæksel er olie, der løber ned ad motorblokken, og en brændende lugt, der kommer fra under motorhjelmen.
Hvis din bil har problemer med ventildækslet, bør du få mekanikeren til at tage sig af det hurtigt. Hvis du ikke gør det, kan det føre til store problemer.
Problemer med kølesystemet
Din bils kølesystem hjælper motoren med at fungere ved en optimal temperatur. Hvis en af kølesystemets dele svigter, vil motoren derfor ikke køre ved sin ideelle temperatur. Nogle af de ting, der forårsager problemer med kølesystemet, er en svigtende termostat, naturlig ophobning eller snavs.
Symptomer på et svigtende kølesystem er overophedning af motoren, hvid udstødningsrøg, dårlig kvalitet af kølemiddel, lækage af kølemiddel, advarselslamper, høj aflæsning på temperaturmåleren og faldende benzinforbrug. Løs det primære problem for at løse problemet med kølesystemet.
Problemer med oliepumpes pakning
Hovedårsagen til fejl i oliepakkningen er, at olien fra oliepanden falder ned på udstødningsmanifolden. Hvis du ikke afhjælper dette problem hurtigt, kan det ende med at påvirke andre dele, f.eks. iltsensorerne. Få mekanikeren til at løse dette problem så hurtigt som muligt.
Svigtede tændrør
Fejl i tændrør og tændspole er almindeligt forekommende i BMW-modeller. Hvis din BMW B48-motor har over 30.000 km på bagen, bør du holde et vågent øje med tændrørene. Disse udskiftes normalt mellem 30.000 og 60.000 miles. Tændspolerne bør derimod overvåges mellem 40.000 og 90.000 miles.
Svigtede VANOS-solenoider
Hvis din BMW har rundet mere end 50.000 miles, bør du holde et vågent øje med VANOS-solenoiderne. Solenoiderne bliver tilstoppede mellem 50.000 og 70.000 miles. Hovedårsagen til VANOS-solenoidproblemer i BMW er svigtende O-ringe. Da O-ringene er lavet af gummi, kan de blive slidt og gå i stykker.
Højt olieforbrug
BMW-motorer bruger ikke kun olie af høj kvalitet, men de bruger også meget olie sammenlignet med standardbiler. BMW B48-motoren er ikke en undtagelse. Derfor skal du være klar til at bruge lidt mere på olie sammenlignet med standardbiler.
FAQ
Er BMW B48-motoren pålidelig?
Ja, BMW B48-motoren er meget pålidelig sammenlignet med lignende BMW-motorer. Indtil videre har den registreret færre problemer end sin forgænger, “BMW N20”-motoren. Efterhånden som motoren får flere kilometer på literen, kan brugerne dog fortsat opdage flere problemer og rapportere dem. Alt i alt er det en pålidelig motor med lave vedligeholdelsesomkostninger.
Efter hvor mange kilometer begynder BMW b48-motoren at få problemer?
BMW B48-motoren vil begynde at få problemer allerede fra 30.000 miles. Derfor er det vigtigt at overholde BMW’s anbefalede vedligeholdelsesservice for at sikre, at din bil ikke udvikler problemer allerede fra 50.000 miles. Nogle af de ting, som du skal holde øje med, er slidte tændrør og tændspoler.
Hvor længe holder BMW b48-motoren?
BMW B48-motoren er en af de mest pålidelige BMW-motorer på markedet. Hvis den vedligeholdes og plejes korrekt, kan den holde i mere end 200.000 miles. De mest alvorlige problemer vil dog opstå, når bilen når over 150.000 miles. Sørg for at skifte olie, rotere dæk og udskifte udtjente væsker som anbefalet af BMW.
Hvor meget kraft producerer BMW b48-motoren?
BMW B48-motorerne yder mellem 181 og 302 hestekræfter i standardudgave. BMW 20i-versionerne producerer de mindste hestekræfter, mens 30i- og 35i-versionerne leverer de fleste hestekræfter. Bemærk, at B48-motorerne med 302 hk bruger en stærkere krumtap, lejer og stempler med et lavere kompressionsforhold.
Til gengæld ligger drejningsmomentet i BMW B48 mellem 214 og 332 lb-ft. Tilsvarende har 20i-versionerne det mindste drejningsmoment, mens 35i-versionen har det største drejningsmoment.
Hvilke BMW’er er udstyret med BMW B48-motoren?
BMW B48-motoren findes normalt i BMW-modeller med de afsluttende mærkenumre 20i, 25i, 28i og 30i. Ikke desto mindre kan den højtydende version af BMW B48-motoren findes i nogle få 2019+ 35i-modeller. Derudover kan denne motor også findes i nogle Mini-modeller og Toyota Supra.
Konklusion
BMW B48-motorerne er nogle af de mest pålidelige på markedet. Selv om de har deres problemer, er disse motorer langt mere holdbare end deres forgængere, som f.eks. BMW N20-motoren. Hvis BMW B489-motoren vedligeholdes godt, kan den holde over 200.000 miles.
Et af de største problemer, som BMW B48-brugere bør være klar til at håndtere, er tab af kølevæske og problemer med kølesystemet. Alt i alt er det en fin motor og lidt billigere at vedligeholde end de fleste BMW-motorer.