Ford 2.3 EcoBoost-motoren er en 4-cylindret turboladet motor, der er designet til at drive kompakte, mellemstore og store biler, pickups og visse erhvervskøretøjer. Motoren blev første gang introduceret tilbage i 2015 til at drive Lincoln MKC og har siden været det bankende hjerte i mange Ford-modeller som Focus, Explorer, Mustang og Ranger.
Når det kommer til pålidelighed, ser 2.3 EcoBoost ud til at være ret pålidelig, men motoren har ikke været ude i for lang tid til, at vi med sikkerhed kan sige, at den vil kunne stå sin prøve som nogle af Fords ikoniske motorer. Effekten varierer mellem 270 og 345 hk, hvilket faktisk er et prisværdigt tal for denne motors størrelse.
EcoBoost har en tendens til at lide under høje driftstemperaturer, der kan forårsage et utal af problemer. Den lider også under kulstofophobning, som skal renses for at bevare motorens ydelse og levetid. Vi skal også nævne det faktum, at hovedpakningen kan svigte, især på tidligere RS-modeller.
For at afslutte denne liste skal vi også nævne problemer med både turboladeren og overdrevent olieforbrug, som begge kan påvirke motorens ydeevne alvorligt. Alt i alt er 2,3L EcoBoost en god motor, der bør holde længe, hvis du passer ordentligt på den.
Ford 2.3 EcoBoost – Overophedningsproblemer
Den allerførste tilbagekaldelse, der blev foretaget på 2,3L EcoBoost, skyldtes, at motoren blev alt for varm, især i motorens undervognsdel. De indså, at udstødningen kørte lidt for varmt og potentielt kunne beskadige mange omkringliggende ledninger, især dem, der er forbundet med parkeringsbremsen, brændstofdampledninger og selve brændstoftanken.
Dette er ikke det eneste problem med 2.3 EcoBoost, for vi skal også nævne overophedningsproblemer med præstationsmodeller som Focus og Mustang. Selv om intercooleren er i stand til at køle 2,3L-motoren ned uden problemer på normale Ford-biler, kan præstationsbiler overophede oftere.
Ford 2.3 EcoBoost – problemer med kulstofophobning
Kulstofaflejringer, der ophobes på ventilerne, er ikke nødvendigvis et problem, for hvis du renser det, har du absolut ingen bekymringer overhovedet. Men hvis du undlader at rense det regelmæssigt, vil din motor til sidst begynde at få problemer. Disse kuldeaflejringer vil i sidste ende føre til begrænset luftstrøm ind i motoren, hvilket kan forårsage et utal af andre problemer.
Mange mennesker er slet ikke klar over, at kulstofophobning er en ting, og de bemærker ikke engang den manglende effekt. Men hvis du kører en præstationsbil, er det sidste, du ønsker, mindre kraft. Valnøddeblæsning er den bedst mulige metode til rengøring, og det kommer sandsynligvis til at koste dig omkring 300-600 dollars at gøre det.
Ford 2.3 EcoBoost – problemer med hovedpakning
Dette problem er næsten udelukkende forbeholdt Ford Focus RS, som af en eller anden grund blev leveret med en forkert hovedpakning, der oprindeligt var beregnet til en Mustang. Dette problem er fuldstændig løst, og der skulle ikke være nogen Focus RS-modeller tilbage med dette problem.
Hvis du er interesseret i at købe en brugt Focus RS, skal du dog være meget opmærksom på dette, da det kan medføre meget dyre reparationer. Ford har optegnelser om dette problem, så sørg for at give din lokale forhandler et opkald, før du køber en brugt Focus RS.
Ford 2.3 EcoBoost – problemer med turboladeren
EcoBoost-motorer med naturlig indsugning leveres ikke med en turbolader, hvilket både er en god og en dårlig ting. Til at begynde med nyder de ikke-turboladede enheder godt af et lineært effektbånd, men de har ikke så meget effekt til at begynde med.
Turboladede enheder er meget kraftigere og nok også sjovere at køre, men turboladeren kan gå i stykker, og det koster en hel del penge at reparere den. Nogle har endda sagt, at Ford har oplyst, at en ny turbolader koster næsten lige så meget som hele motoren selv, så vær på vagt over for det.
Ford 2.3 EcoBoost – Problemer med olieforbrug
Ford 2.3 EcoBoost er også nogle gange kendt for at forbrænde for meget olie uden nogen åbenlys grund. Sørg for at være meget opmærksom på din motorolieniveauer, da disse kan sætte en motor på for tidlig pension før tid. Hvis din motor bliver lidt for tør, vil den begynde at beskadige sig selv indefra og potentielt endda forårsage fuldstændig motorfejl.
Dette kan kun repareres ved at udskifte motoren fuldstændigt, hvilket, som vi tidligere har været inde på, koster en masse penge.
FAQ sektion
Hvor længe kan en Ford 2.3 EcoBoost holde?
Ford 2.3 EcoBoost-motoren bør absolut ikke have problemer med at holde mindst 200.000 miles, før den har brug for alvorlige reparationer. Dette afhænger dog i høj grad af, hvor godt og hvor ofte du vedligeholder din motor. Selv verdens mest pålidelige drivlinjer kan ikke holde et år, hvis de ikke bliver passet ordentligt.
Det ser ud til, at der er nogle problemer, der kan sætte 2.3 EcoBoost på pension, men hvis du er årvågen og gør dit bedste, er der gode chancer for, at din 2.3 EcoBoost kommer til at holde længe, længe.
Hvor effektiv er Ford 2.3 EcoBoost-motoren?
2.3 EcoBoost-motoren er måske ikke den mest effektive 4-cylindrede motor på markedet. Vi skal dog være klar over, at 2.3 EcoBoost-motoren yder op mod 300 hk i mange varianter, så du kan ikke forvente, at den er lige så effektiv som nogle af Hyundais 4-cylindrede drivlinjer.
For at være helt præcis er Ford Mustang, der leveres med denne 2.3 EcoBoost-motor, vurderet til at give 22MPG i byen og 31MPG på motorvejen. Hvis man tager i betragtning, hvor kraftig denne motor er, er disse MPG-tal faktisk rigtig gode.
Er Ford 2.3 EcoBoost-motoren bedre end V8-motoren?
2.3 EcoBoost er meget billigere at købe, meget billigere at reparere, meget billigere at køre og meget mere effektiv. 2.3 EcoBoost er den bedre motor på næsten alle mulige måder, men folk vil altid elske 5,0L V8-motoren mere, fordi det er en stor V8-motor med naturlig indsugning, der lyder fantastisk.