Ford EcoBoost 2.0 4-cylindrede motor med 2.0 cylindre blev først introduceret i 2010. Denne gasmotor med retningsbestemt indsprøjtning yder mellem 200 hk – 252 hk og et drejningsmoment på 221lb-ft – 270lb-ft. Denne motor kan findes i mange Ford-, Lincoln-, Volvo- og Land Rover-modeller. Denne motor forblev relativt uændret indtil 2015, hvor Ford omarbejdede den væsentligt.
Denne ombygning blev foretaget for at få motoren til at give mere kraft, men uden at det gik ud over effektiviteten. Med hensyn til pålidelighed synes 2.0 EcoBoost at være en ret pålidelig motor, da der ikke er mange almindelige problemer at tale om. Selvfølgelig vil der altid være utallige problemer, der opstår på grund af manglende vedligeholdelse, men hvis du gør alt, hvad du skal, vil denne motor holde længe.
Hvad angår de almindelige Ford 2.0 EcoBoost-problemer, omfatter de problemer med et revnet udstødningsmanifold, turbokontrolsolenoidet, lavtryksbrændstofpumpen og problemer med kulstofophobning. Ingen motor kan holde evigt, og 2.0 EcoBoost er ikke anderledes, hvilket betyder, at du på et tidspunkt bliver nødt til at udskifte forskellige komponenter.
Alt i alt har Fords EcoBoost-motorserie vist sig at være mere effektiv, men lige så kraftfuld som nogle af deres tidligere større motorer. Selvfølgelig er den måske ikke så spændende som en 6-cylindret eller især en V8, men de fleste vil være mere end tilfredse med 2,0 l.
1. Ford 2.0 EcoBoost – Revnet udstødningsmanifold
Både den første og anden generation af 2.0 EcoBoost-motoren anvender et integreret udstødningsmanifolddesign, der er fremstillet af stål og placeret direkte på cylinderhovedet. Dette design kommer med sit eget sæt fordele og ulemper, men nu vil vi kun fokusere på ulemperne.
Når denne motor udsættes for øget belastning, f.eks. ved bugsering og bugsering, kan for høje temperaturer trække sig sammen og udvide udstødningsmanifolden og dermed få den til at revne. Disse revner er ikke andet end hårfine revner, men kan vokse i størrelse og antal, jo længere tid dette problem går ubemærket hen. Sørg derfor for at inspicere dit udstødningsmanifold, hver gang du servicerer bilen, da dette kan sprænge turboladeren helt.
2. Ford 2.0 EcoBoost – problem med turbosolenoid
Den turboladede magnetventil, også kendt som boostventilen, har til opgave at kontrollere mængden af boost, som motoren får. Det er en lille elektrisk enhed, der styrer wastegates via bilens ECU. Derfor fungerer dette lille modul som en slags hjerne for turboladeren, da det bestemmer, hvor meget og hvor ofte turboen skal spole sig selv.
Når denne ventil svigter, vil turboladeren producere enten for meget eller for lidt boost og dermed påvirke din køreoplevelse betydeligt. Den gode nyhed er, at en udskiftningsdel ikke koster så mange penge, men den dårlige nyhed er, at dette lille modul er placeret i turboladeren, som er begravet dybt inde i motorrummet.
3. Ford 2.0 EcoBoost – Problemer med lavtryksbrændstofpumpe
Ford 2.0 EcoBoost-motoren bruger i det væsentlige to brændstofpumper, en lavtryksbrændstofpumpe og en højtryksbrændstofpumpe. Da der er tale om en motor med direkte indsprøjtning, pumper højtryksbrændstofpumpen brændstof til indsprøjtningsdyserne med et tryk på næsten 30.000 psi. Det betyder, at højtrykspumpen har brug for en pumpe med lavere tryk, som skal pumpe brændstof fra tanken til højtrykspumpen.
2.0 EcoBoost har imidlertid et lille brændstoffilter, der er placeret lige foran lavtryksbrændstofpumpen, hvilket betyder, at det kan tilstoppe sig selv og få pumpen til at arbejde for meget. Dette vil uundgåeligt føre til, at lavtryksbrændstofpumpen vil få et nærtstående svigt og derfor skal udskiftes sammen med det tilstoppede brændstoffilter.
4. Ford 2.0 EcoBoost – Kulstofophobning
Direkte indsprøjtningsmotorer lider næsten altid af kulstofophobninger, og 2.0 EcoBoost-motoren er ikke anderledes. Motorer uden direkte indsprøjtning leverer brændstoffet via indsugningsmanifolden ved ekstremt højt tryk, hvilket betyder, at ventilerne hele tiden forbliver rene. Direkte indsprøjtningsmotorer medfører uundgåeligt, at der ophobes kuldeaflejringer på ventilerne, hvilket begrænser luftstrømmen til motoren.
Dette er en langsom proces, hvilket betyder, at disse aflejringer ikke opbygges på en nat. Men når de gør det, skal du sørge for at rense ventilerne så hurtigt som muligt, da dette kan belaste din motor og forårsage mange problemer senere hen. Den bedste metode til at gøre dette er at bruge den såkaldte valnøddeblæsning, som sandsynligvis kommer til at koste dig et par hundrede dollars.
FAQ sektion
Kræver Ford 2.0 EcoBoost premium brændstof?
Ford 2.0 EcoBoost vil køre fint med almindelig benzin, men din effekt vil ikke være på 100 %. Som sådan kan du bruge almindeligt brændstof, men det er altid det bedre at bruge premium-benzin. Superbrændstof vil øge din samlede brændstofeffektivitet, sænke dine emissioner og give dig ekstra effekt til enhver tid.
Premiumbrændstof er kemisk overlegent på mange måder, hvilket betyder, at der er utallige fordele ved at bruge premiumbrændstof i alle biler og motorer, ikke kun dem, der specifikt “har brug for” premiumbrændstof.
Hvor længe kan 2.0 Ford EcoBoost-motoren holde?
Ford 2.0 EcoBoost-motoren burde nemt kunne holde mindst 150.000 km, hvis du passer ordentligt på den. Der er nogle tilfælde, hvor ejere har klaget over, at motoren er gået i stykker meget tidligere end det, men det ser ikke ud til at være et udbredt problem.
Hvis du passer ordentligt på motoren og skifter dine olier og filtre, når det er nødvendigt, og hvis du også renser din motor for eventuelle kuldeaflejringer, burde du være problemfri. Efter 150.000 km vil du sandsynligvis støde på mere alvorlige problemer, som vil kræve dyre reservedele, men selv da vil motoren kunne holde til at holde.
Kræver Ford 2.0 EcoBoost syntetisk olie?
Ja, 2.0 EcoBoost-motoren, der findes i mange Ford-modeller i dag, er afhængig af syntetisk olie. Du bør dog altid gennemgå din instruktionsbog for at være 100 % sikker. Syntetisk olie har en stabil viskositet og beskytter motoren rigtig godt mod slitage.
Den forbedrer også forbrændingsoxidationen og holder temperaturerne stabile, hvilket er virkelig vigtigt, hvis du ofte kører på træk eller slæber med din 2.0 EcoBoost-motor.